Baterie w autach elektrycznych - 5 pytań i odpowiedzi |

Baterie w autach elektrycznych - 5 pytań i odpowiedzi

Ekspert z Centrum Testowego Energii (TCE), laboratorium badań nad akumulatorami SEAT-a w południowej Europie, odpowiada na 5 najczęściej zadawanych pytań o baterie i ich wydajność.

Z czego wykonane są baterie?

Technologia stosowana w Grupie Volkswagen jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie.

Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe.

szef Centrum Testowego Energii SEAT S.A. - Francesc Sabaté

Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?

Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw.

Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300.

- Francesc Sabaté

Jak długo może posłużyć bateria?

To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania.

W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości.

- Francesc Sabaté

Jak można przedłużyć życie baterii?

Kluczem jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. Wskazane jest minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.

Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne.

- Francesc Sabaté

Czy baterie mogą mieć drugie życie?

Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 000 km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal działa do około 80% swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu.

Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że ​​pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność.

- Francesc Sabaté

Źródło: SEAT

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).