Awaryjne hamowanie na zakręcie – eksperci Renault radzą | MOTOFAKTOR

Awaryjne hamowanie na zakręcie - eksperci Renault radzą

person Redakcja 21/07/2023

Łuk jest niebezpiecznym miejscem hamowania awaryjnego. Renault tłumaczy jak się zachować, gdy dojdzie do takiej sytuacji.

 

Jak hamować awaryjnie na łuku? Prawidłowe pokonanie zakrętu wymaga od kierowcy oceny stanu nawierzchni, dobrania optymalnej prędkości oraz obrania odpowiedniego toru jazdy. Łuk jest niebezpiecznym miejscem hamowania awaryjnego, gdyż prowadzący pojazd ma ograniczoną widoczność i często bardzo mało czasu na reakcję. Najważniejszą rolę w pierwszej fazie wchodzenia w zakręt odgrywa prędkość.

 

Najlepiej zapobiegać, czyli nie doprowadzać do sytuacji, w której konieczne będzie hamowanie awaryjne. Zbliżając się do zakrętu, należy odpowiednio wcześnie zwolnić i upewnić się, że aktualna prędkość umożliwia zatrzymanie się na odcinku drogi, który w danym momencie jest dla nas widoczny – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

Prawidłowe pokonanie łuku wymaga od kierowcy oceny stanu nawierzchni, dobrania optymalnej prędkości oraz obrania odpowiedniego toru jazdy. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnej krzywiźnie, rozpoczynając od zewnętrznej krawędzi naszego pasa drogi. W połowie łuku zbliżamy się do wewnętrznej części pasa, a na wyjściu znowu znajdujemy się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi pasa, płynnie wracając do jej środka.

Fot. Renault

Łuk jest niebezpiecznym miejscem hamowania awaryjnego, gdyż prowadzący pojazd ma ograniczoną widoczność i często bardzo mało czasu na reakcję. Jeśli jednak jest to konieczne, a samochód posiada system ABS, należy jak najszybciej i bardzo mocno wcisnąć pedał hamulca oraz sprzęgła w przypadku skrzyni manualnej. To system ABS odpowiednio dobierze siłę hamowania oraz na ile będzie to możliwe, pozwoli na zachowanie sterowności pojazdu.

 

Ważne jest również obserwowanie sytuacji za naszym pojazdem. Być może po zatrzymaniu trzeba będzie jak najszybciej wznowić jazdę, bo kierujący za nami ma problem z zatrzymaniem auta – dodaje Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 

Gdy podróżujemy samochodem bez systemu ABS, sytuacja jest jeszcze trudniejsza. Przy gwałtownym hamowaniu blokują się koła pojazdu i auto nie chce skręcić, lecz jedzie prosto. Hamowanie pulsacyjne, które może zwiększyć szansę pozostania pojazdu na drodze, polega na naciskaniu hamulca ze zmienną siłą. Efektem tego jest na przemian blokowanie kół i odzyskiwanie przyczepności. Należy starać się, aby częstotliwość „pulsacji” hamulcem była jak największa.

 

Źródło: Renault

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).