5 kroków do czystego układu chłodzenia

person Redakcja 12/12/2018

Dokładne i regularne płukanie jest jednym z najważniejszych kroków konserwacji układów chłodzenia.

Zanieczyszczenia, dostające się do układu chłodzenia np. wskutek użycia niedozwolonej masy uszczelniającej, w dłuższym okresie zmniejszają wydajność chłodzenia i mogą doprowadzić do przedwczesnego uszkodzenia mechanicznego uszczelnienia pompy wody. Poza tym prawidłowe płukanie układu chłodzenia jest podstawą wysokiej trwałości silnika. Należy je wykonywać najpóźniej przy wymianie pompy wody w celu usunięcia cząstek stałych, które mogą powstać z korozji lub osadów kamienia. Hamburski producent Meyle ma teraz rozwiązanie, które pomoże warsztatom w wykonywaniu tego zadania. Za pomocą narzędzia, które firma Meyle oferuje we współpracy z partnerem produkującym narzędzia Hazet, można czyścić układ chłodzenia przy użyciu wody i sprężonego powietrza – bez użycia agresywnych środków chemicznych i czyszczących.

 

Meyle wyjaśnia na przykładzie, w jaki sposób można wyczyścić układ chłodzenia silnika w pięciu prostych krokach.

Krok 1: Przygotowanie

W chwili rozpoczęcia pracy silnik musi być całkowicie ostygnięty. Następnie należy spuścić stary płyn chłodzący oraz wyczyścić, a w razie silnego zabrudzenia wymienić zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego. Ze względów środowiskowych ważne jest prawidłowe usuwanie wyciekającego płynu.

Krok 2: Płukanie chłodnicy

Usunąć górny i dolny wąż z chłodnicy. Dolny wąż chłodnicy należy dokładnie płukać od dołu do góry za pomocą narzędzia Meyle przez około dwie minuty przy zamkniętej pokrywie chłodnicy. Krótkie pulsujące uderzenia powietrza do systemu zwiększają skuteczność płukania. Następnie można wypłukać górny wąż chłodnicy od góry do dołu, aż woda wypływająca będzie czysta, a osady zostaną usunięte.

Krok 3: Płukanie bloku silnika

Następnie należy usunąć węże chłodnicy. Za pomocą urządzenia do płukania układów chłodzenia Meyle należy mocno przepłukać górny wąż chłodnicy, aż wypływająca woda będzie czysta, a osady zostaną usunięte. Również podczas wykonywania tego kroku krótkie pulsujące uderzenia powietrza zwiększają skuteczność płukania.

 

Meyle radzi: Jeśli termostat blokuje prawidłowe płukanie, należy go usunąć na czas płukania. Dlatego Meyle zaleca, aby przy okazji wymienić cały termostat.

Krok 4: Płukanie wymiennika ciepła

Również obwód prowadzący do wymiennika ciepła należy przepłukać – jeśli to możliwe – aż wypływająca woda będzie czysta. Ogólna zasada: Płukanie chłodnicy, bloku silnika i wymiennika ciepła usuwa z układu chłodzenia osady pochodzące z korozji, kamienia i resztek silikonowych uszczelniaczy. Mogą one gromadzić się przez lata i trwale wpływać na funkcjonowanie systemu.

Krok 5: Wlewanie płynu do układu

Końcowym krokiem jest zamontowanie wszystkich węży, zaworu spustowego i termostatu. Należy również sprawdzić, czy przywrócone zostały wszystkie niezbędne połączenia. Następnie układ chłodzenia można ponownie napełnić płynem chłodzącym zaleconym przez producenta. Proporcję zmieszania należy sprawdzić np. za pomocą refraktometru. Następnie układ należy prawidłowo odpowietrzyć. Końcowa kontrola gwarantuje szczelność.

 

Wszystkie kroki można również prześledzić na kanale Meyle TV w krótkim filmie instruktażowym. Pokazuje on przykładowo, w jaki sposób można czysto i bezpiecznie przeprowadzić czyszczenie układu chłodzenia silnika za pomocą urządzenia do płukania układów chłodzenia Meyle. Dzięki temu wszystkie elementy obwodu płukania, takie jak pompa wody, są trwałe i niezawodnie.

Ogólnie: Pompy wody Meyle

Dzięki przemyślanym szczegółom, takim jak odporne na zużycie uszczelnienie pierścieniem ślizgowym SiC/SiC znajdującym zastosowanie we wszystkich pompach wody Meyle-HD oraz w większości pomp wody Meyle-Original jak i łożysko pompy wody o maksymalnym obciążeniu, pompy wody Meyle są wyjątkowo niezawodne. Z tego powodu firma Meyle udziela na wszystkie pompy wody Meyle dodatkową gwarancję na 100 000 mil przebiegu, natomiast w przypadku pomp wody Meyle-HD dodatkowo 4-letnią gwarancję*. Warunkiem gwarancji jest płukanie układu chłodzenia.

 

Źródło: Meyle

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl