10-tysięczna opona Pirelli P Zero w programie Ferrari XX | MOTOFAKTOR

10-tysięczna opona Pirelli P Zero w programie Ferrari XX

person Adrian Januszkiewicz 17/07/2019

Podczas ostatniej imprezy Ferrari Racing Days, w padoku na torze Nurburgring, zaprezentowano  dziesięciotysięczny egzemplarz Pirelli P Zero stworzony z myślą o programie Ferrari XX.

Modele FXX, FXX EVO, 599XX, 599XX EVO i FXX K (z najnowszym wariantem Evo) to najbardziej ekskluzywne samochody na świecie: wywodzące się z wersji drogowych i opracowane do rywalizacji na torze. Już modele bazowe są niewiarygodnie szybkie, ale ich modyfikacje wyścigowe przeprowadzane przez inżynierów Maranello sprawiają, że są jeszcze bardziej ekstremalne. Na przykład, moc modelu FXX-K Evo przekracza 1000 KM, i aby przenieść ją na drogę, Pirelli opracowała opony zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. W Niemczech liczba wyprodukowanych opon specjalnych osiągnęła liczbę 10 000 sztuk, licząc od początku produkcji w 2011 roku, kiedy to marka Pirelli stała się wyłącznym dostawcą opon do programu XX.

Opracowane jak opony F1

Od pierwszego samochodu w programie XX, modelu FXX, po najnowszą jego ewolucję, model FXX-K Evo, metodologia rozwoju opon zmieniła się diametralnie. Początkowo, proces rozwoju był bardziej tradycyjny, wykorzystujący opony P Zero stworzone dla serii Ferrari Challenge jako punkt wyjścia dla bardziej ekstremalnych opon FXX. W przypadku najnowszych samochodów, proces projektowania opon przypomina metodologię stosowaną do produkcji opon P Zero do wyścigów Formuły 1. Poza testami na torze, inżynierowie Pirelli mogli również polegać na danych uzyskanych z symulatora Scuderia Ferrari – który jest też wykorzystywany przy przygotowaniach do startów w rozmaitych dyscyplinach sportów motorowych o najwyższym poziomie.

Mając oponę opracowaną dla FXX K jako podstawę, inżynierowie Pirelli w mniej niż pół roku stworzyli oponę, która jest w stanie poradzić sobie z ogromnymi siłami docisku generowanymi przez najnowsze pakiety aerodynamiczne Evo (ponad 800 kilogramów docisku przy wysokich prędkościach). Kluczem do tej nowej ścieżki rozwoju były nowe tylne opony P Zero, które teraz mają bardziej równomierną powierzchnię styku, nawet gdy tylne skrzydło Evo generuje maksymalną siłę docisku. To pozwala zapewnić znakomitą stabilność w zakresie bardziej zrównoważonego zużycia opon oraz bardziej przewidywalnej degradacji, które przekładają się na bardziej pewne prowadzenie oraz wyższy poziom bezpieczeństwa, nie mając zarazem negatywnego wpływu na doznania kierowcy.

 

Ponadto opony do programu XX muszą oferować bardzo szerokie spektrum właściwości, aby zapewnić podobny poziom osiągów na bardzo różnych torach na całym świecie, ze zmiennym asfaltem i często nieprzewidywalną pogodą. Na przykład program na sezon 2019 rozpoczął się w lutym od piaszczystych zakątków Bahrajnu i zakończy się pod koniec października na torze Mugello we Włoszech.

Debiut opon pośrednich

Kolejna ważna nowość w programie Ferrari XX również zadebiutuje na torze Nürburgring. Przy bardziej wymagających warunkach pogodowych dostępna będzie nowa opona pośrednia Cinturato. Opona ta wykorzystuje tę samą konstrukcję, co miękka opona typu slick przeznaczona na suchy asfalt, jednak wprowadza kierunkowy wzór bieżnika, a także nowy element w składzie mieszanki. Nowa mieszanka pozwoli kierowcom dotrzeć do granic możliwości potężnych samochodów z Maranello, nawet na mokrej nawierzchni lub przy niskich temperaturach.

Opony P Zero dla programu XX

Samochody do programu XX posiadają specjalne opony dla każdego modelu, które różnią się pod względem specyfikacji i rozmiaru. Asortyment obejmuje opony w rozmiarach od 255/650 R19 na przód dla FXX, aż po 345/725 R20 na tył dla FXX K Evo. Można je również rozróżnić wizualnie, ponieważ każda opona nosi na ściance bocznej nazwę samochodu, do którego jest przeznaczona. Podobnie, jak inne opony wyścigowe Pirelli przeznaczone do wyścigów GT, opony dla programu XX są również produkowane w specjalnej fabryce w Izmit w Turcji, gdzie przez wiele lat produkowano opony do Formuły 1.

Źródło: Pirelli

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).