Znamy już Supermechanika ELIT 2018!

person Joanna Piszcz 3/09/2018

Andrzej Cichoń z Service AC z Zawady koło Dębicy Supermechanikiem ELIT 2018.

Finałowa rozgrywka turnieju Supermechanik ELIT 2018 odbyła się 1 września w Zakopanem. Uczestniczyło w niej 100 najlepszych mechaników samochodowych wyłonionych podczas ogólnopolskich eliminacji.

 

To już trzecia edycja turnieju – poprzednie odbyły się jeszcze pod szyldem AD Polska jako Supermechanik AD. Tak, jak w poprzednich latach, najlepsi mechanicy, którzy spotkali się na finałach w Zakopanem, musieli wykazać się zarówno wiedzą teoretyczną, jak i praktyczną. Finałową rozgrywkę rozpoczęli od trwającego godzinę testu, który rozwiązywali na tabletach. Dziesięć najlepszych osób zakwalifikowało się do półfinału, którego formuła była oparta na wyborze dwudziestu pytań przygotowanych przez Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń (BETiS). Zasady były jasne – odpowiedź na każde pytanie musiała paść przed upływem 5 sekund. Na podstawie zdobytych punktów (1 pkt za dobrą odpowiedź, 0 pkt za brak, -1 pkt za błędną) wyłoniono dwóch finalistów, którzy w konkurencji praktycznej walczyli o nagrodę główną – Opla Astra.

 

A oto przykładowe pytanie:

 

Skrzynia biegów 9HP48:
a) Posiada wielopłytkowe sprzęgło lock-up
b) Posiada standardowe tarczowe sprzęgło lock-up
c) Jest skrzynią do zabudowy wzdłużnej

Finał turnieju Supermechanik ELIT 2018 rozpoczął się od testu teoretycznego.
W tegorocznej edycji turnieju pytania, na które zawodnicy odpowiadali na tabletach przygotowaliśmy na podstawie zapytań, jakie wpływają na infolinię techniczną BETiS i dotyczą statystycznie najczęściej występujących usterek. Dlatego największe szanse mieli uczestnicy, którzy dużo czasu spędzają pracując przy naprawach pojazdów. Bardziej liczyła się tu wiedza praktyczna, a nie teoretyczna. Sporo pytań dotyczyło najnowszych technologii obecnych w takich markach pojazdów jak Nissan, Toyota, czy BMW, pojazdów elektrycznych, czy samochodów z ceramicznymi tarczami hamulcowymi. Sławomir Olszowski BETiS

 

Po teście teoretycznym najlepsi okazali się Piotr Kalinowski i Andrzej Cichoń, przed którymi organizatorzy postawili kolejne zadanie – tym razem praktyczne – diagnozę i naprawę dwóch usterek w dwóch przygotowanych przez BETiS samochodach oraz uruchomienie pojazdów. W każdym aucie usterki były takie same, a zawodnicy mieli do dyspozycji ten sam zestaw testerów diagnostycznych, mogli także skorzystać z części zamiennych, jeśli uznali, że potrzebna jest ich wymiana.

Najlepsi z najlepszych - Piotr Kalinowski i Andrzej Cichoń.

Rywalizacja budziła wiele emocji wśród publiczności. Początkowo wydawało się, że to Piotr Kalinowski odjedzie z Zakopanego Oplem Astra, bo to właśnie ten uczestnik jako pierwszy usunął usterki i uruchomił samochodów. Nieoczekiwanie pojawiły się jednak problemy, które dały czas i przewagę konkurentowi. Dlatego ostatecznie to Andrzej Cichoń z Service AC z Zawady koło Dębicy zdobył tytuł Supermechanika ELIT 2018 i główną nagrodę.

Ideą konkursu jest wykonanie usługi kompleksowo, czyli nie chodzi tylko o naprawę samochodu, ale przygotowanie auta po usunięciu usterek tak, by można je było oddać klientowi. W tym roku obydwaj finaliści poradzili sobie z uruchomieniem samochodu, natomiast uczestnik, który pierwszy uruchomił samochód, w trakcie naprawy spowodował dodatkowe usterki, których pierwotnie nie było w samochodzie. Usunął usterki, które zostały przygotowane na użytek turnieju, ale nie był w stanie usunąć tych, które sam spowodował. Sławomir Olszowski BETiS

 

A z jakimi usterkami musieli poradzić sobie finaliści Supermechanika ELIT 2018? Jedna usterka unieruchamiała silnik – nie było możliwości załączenia przekaźnika głównego – było to uszkodzenie instalacji elektrycznej. Druga to również uszkodzenie instalacji elektrycznej – uszkodzony czujnik temperatury powietrza zasysanego i przepływomierza masowego powietrza.

Pytania w pierwszej części finału były dość trudne i obejmowały mało popularne dziedziny takie jak np. pojazdy elektryczne, hamulce ceramiczne, sporo pytań było ukierunkowanych na jedną markę, czyli na Nissana. Nie przygotowywałem się jakoś szczególnie do konkursu. Na pewno pomogło mi 27-letnie doświadczenie w pracy, a poza tym udział w szkoleniach, czytanie prasy branżowej. Trzeba się cały czas uczyć. Konkurencja praktyczna nie była szczególnie trudna. Natomiast nie lubię pracować w takich warunkach, gdy wszyscy patrzą na ręce. Dla mnie największą trudnością było to, że udostępniono nam testery diagnostyczne, na których akurat nie pracuję w swoim warsztacie. Andrzej Cichoń Zwycięzca turnieju Supermechanik ELIT 2018

 

Podczas finału Supermechanika ELIT 2018 nie obyło się bez dyskusji na temat braku dobrze wykwalifikowanych pracowników oraz potrzeby ciągłych szkoleń, bez których przy obecnym tempie rozwoju motoryzacji nie sposób profesjonalnie wykonywać naprawy pojazdów.

Motoryzacja rozwija się w zawrotnym tempie. Ten sam model samochodu, ale dostępny na rynku rok później, ma już zupełnie inne systemy. W jednym modelu samochodu może występować kilka różnych systemów sterowania, inne wyposażenie, co powoduje inne problemy i usterki. Dlatego jeśli mechanik nie będzie się szkolił, nie będzie stale podnosił swoich umiejętności, to będzie zmuszony zamknąć warsztat ze względu na to, że zbyt długo trwa naprawa i działalność nie będzie opłacalna. Sławomir Olszowski BETiS

 

Dodatkowy problem to brak młodych ludzi, którzy chcieliby wykonywać zawód mechanika samochodowego.

Młodzież nie chce się szkolić, bo widzi na rynku możliwości łatwiejszego zarobku. Młodzi ludzie nie dostrzegają, że jest zawód z przyszłością. Coraz trudniej znaleźć młodzież, która chce pracować i stale się dokształcać. Kiedy psuje się nam telefon, to nikt go już nie naprawia tylko zmienia na nowy. Natomiast samochód jest zbyt drogi, żeby zrezygnować z jego naprawy. Dlatego mechanik, czy mechatronik samochodowy to jest zawód przyszłości. Polscy mechanicy cenieni są na całym świecie, gdzie rezygnuje się z naprawy pojedynczych komponentów, a wymienia się całe moduły. Sławomir Olszowski BETiS

 

Tegoroczna edycja konkursu Supermechanik ELIT rozpoczęła się na początku kwietnia. Tak jak w poprzednich latach przystąpienie do uczestnictwa wymagało rejestracji na platformie internetowej www.supermechanikelit.pl Pierwszy etap składał się z czterdziestu losowo wybranych pytań, w których należało wskazać prawidłową odpowiedź. Każda osoba miała do dyspozycji dziesięć prób, kolejne przyznawane były na podstawie miesięcznych progów zakupowych w sieci ELIT Polska. Ich wysokość ustalana jest indywidualnie podczas procesu rejestracji.

 

Triumfatorem pierwszej edycji konkursu Supermechanik AD 2016 został Łukasz Szostakiewicz z serwisu „Auto Naprawa” z Włodawy. W kolejnej tytuł Supermechanik AD 2017 zdobył Rafał Brzyszko z Zakładu Mechaniki Pojazdowej w miejscowości Rudka koło Krasnegostawu.

 

Partnerami głównymi konkursu Supermechanik ELIT 2018Castrol Edge, Schaeffler (ze swoimi markami LUK, INA i FAG) oraz marka Starline, zaś wsparcie merytoryczne zapewniają BETiS i HaynesPro. Konkurs wspierają także Centra/Exide, Champion, Denso, Gates, Goodyear, King Tony, K2, KYB, Magneti Marelli, Nissens, Optimal, SWAG, Textar, Valeo oraz Virage Moje Auto.

 

Podczas finału turnieju Supemechanik ELIT 2018 zarząd spółki podsumował ostatni rok w firmie.

Uroczyste wręczenie nagród

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl