Zjawisko DTV – definicja i zalecenia | MOTOFAKTOR

Zjawisko DTV - definicja i zalecenia

Drgania, hałas lub wibracje podczas jazdy mogą być powodowane przez odchylenia w grubości tarcz (DTV). Bez naprawy może doprowadzić do efektu domino w układzie hamulcowym. Ekspert TMD Friction wyjaśnia jak w tym wypadku wykonać serwis.

Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager w firmie TMD Friction
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager w firmie TMD Friction, Fot. Anna Halat-Kruczynska

Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar, wymienia główne zalecenia do udanej wymiany hamulców, aby zapobiec zjawisku odchylenia w grubości tarcz hamulcowych (DTV).

DTV - o co tu chodzi?

Odkształcenie w grubości tarczy hamulcowej (DTV) występuje, gdy grubość tarczy hamulcowej nie jest równomierna i zewnętrzna oraz wewnętrzna powierzchnia tarczy hamulcowej nie są równoległe na całym obwodzie tarczy. Po naciśnięciu pedału hamulca powoduje to odczuwalne pulsowanie. Można uniknąć tego zjawiska wykonując kilka prostych, ale skutecznych czynności podczas wymiany klocków hamulcowych, które często są ignorowane ze względu na pośpiech.

Źródło: TMD Friction

DTV a bicie boczne

Podczas analizy przyczyn drgań lub wibracji DTV często bywa mylone z biciem bocznym tarczy hamulcowej, gdyż objawy są do siebie podobne. W obu przypadkach można zaobserwować wibracje kierownicy oraz pulsowanie pedału.

Uderzenia boczne, które zazwyczaj nie przekraczają 0,07 mm (lub 0,04 mm w przypadku delikatnego zawieszenia) po prawidłowym zamontowaniu tarczy, zazwyczaj stają się wyczuwalne podczas procesu docierania hamulców. Natomiast DTV zazwyczaj pojawia się po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, spowodowane niezamierzonym kontaktem między klockiem a tarczą hamulcową, prowadząc do wycierania tarczy hamulcowej. Różnica między najcieńszym a najgrubszym punktem tarczy hamulcowej nie powinna przekraczać 0,015 mm, a w przypadku delikatnego zawieszenia 0,008 mm.

Z czego bierze się DTV?

DTV może być spowodowane nieprawidłowym czyszczeniem powierzchni podczas wymiany klocków hamulcowych. Prawdopodobnie jest to rezultat uszkodzonej lub nieoczyszczonej piasty koła, co prowadzi do niepożądanego momentu hamowania

Fot. TMD Friction

Rezultaty DTV

Na początku, kierowca może odczuć DTV jako wibracje lub drgania, które wpływają na komfort jazdy. Jednakże, jeśli nie zostanie naprawione, może skutkować poważniejszymi problemami, takimi jak bicie boczne lub słabe odbijanie hamulców. Stopniowo, może to prowadzić do przegrzewania, które może spowodować problemy z wydajnością, rozpuszczenie smarów, a nawet pękanie lub kruszenie się tarcz hamulcowych. To oczywiście najgorszy możliwy scenariusz, dlatego ważne jest nie bagatelizować tego problemu i ryzykować, ponieważ hamulce są kluczowym elementem bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem.

Jak uniknąć DTV?

Należy upewnić się, że powierzchnie kontaktu i zaciski są wolne od zabrudzeń i korozji, ponieważ niedostateczne ich oczyszczenie może prowadzić do pojawienia się drgań w systemie hamulcowym. Do czyszczenia zaleca się używanie szczotki drucianej lub końcówki szlifierskiej do piast kół, aby usunąć wszelkie pozostałości zanieczyszczeń z piast. Podczas tego procesu należy zachować ostrożność, aby nie uszkodzić piast ani zacisków.

Po dokładnym czyszczeniu i sprawdzeniu piasty oraz jej otoczenia, teraz należy zamontować nową tarczę hamulcową. Po jej zamocowaniu na piastę, konieczne jest skorzystanie z czujnika zegarowego celem sprawdzenia ewentualnego bicia bocznego. Koniecznie trzeba upewnić się, że bicia tarczy nie przekraczają 0,07 mm, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na cały układ hamulcowy, powodując wibracje kierownicy oraz pedału hamulca.

Fot. TMD Friction

Więcej uwagi i staranności podczas wymiany hamulców, przez dokładne wyczyszczenie i sprawdzenie bicia, może znacząco poprawić pracę i wydajność hamulców. Pomijając te kroki z powodu pośpiechu, ryzykujemy znalezienie usterki dopiero po reklamacji klienta, co zajmie znacznie więcej czasu.

Utrzymanie właściwych procedur podczas każdej wymiany hamulców zapewni ich prawidłowe i skuteczne działanie, co przyczyni się do zadowolenia klienta i uniknięcia ewentualnych reklamacji.

5 głównych zaleceń:

1. Nierówna grubość tarczy hamulcowej może spowodować wystąpienie zjawiska DTV.
2. Zjawisko DTV często pojawia się po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
3. DTV może przyczynić się do dyskomfortu kierowcy, takiego jak hałas i wibracje, co w konsekwencji może prowadzić do poważniejszych problemów z hamowaniem.
4. Różnica grubości tarczy hamulcowej nie powinna przekraczać 0,015 mm lub nawet 0,008 mm w przypadku delikatnego zawieszenia.
5. Staranne oczyszczenie i sprawdzenie bicia bocznego tarczy podczas wymiany hamulców może zmniejszyć ryzyko wystąpienia DTV.

Źródło: TMD Friction

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).