Zbigniew Ziobro wnioskuje do TK ws. unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych | MOTOFAKTOR

Zbigniew Ziobro wnioskuje do TK ws. unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych

person Adrian Januszkiewicz 20/10/2023

Prokurator Generalny, Zbigniew Ziobro, sprzeciwia się unijnemu zakazowi sprzedaży aut spalinowych i kieruje wniosek do TK pod pretekstem obrony praw konstytucyjnych Polaków.

 

23 marca 2023 r. Rada Unii Europejskiej zmieniła przepisy dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych, przyjmując rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/851 z 19 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2019/631.

 

Akt ten wszedł w życie 15 maja 2023 r., uniemożliwiając rejestrowanie nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych o napędzie spalinowym na terytorium całej Unii Europejskiej po 31 grudnia 2034 r. W Radzie UE 23 państwa zagłosowały za przyjęciem nowych norm, przy trzech głosach wstrzymujących się – Polska jako jedyna się sprzeciwiła.

Prokurator sprzeciwia się aktowi i kieruje wniosek do Trybunały Konstytucyjnego

Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – powiedział Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro podczas dzisiejszego (20 października br.) briefingu prasowego.

 

W jego ocenie likwidacja samochodów spalinowych będzie oznaczała upadłość małych i mikro przedsiębiorstw, które wytwarzają 40% polskiego PKB i ponad 5 mln osób bezrobotnych.

 

Aby bronić Polaków, ich praw i podstawowych interesów ekonomicznych Polski, kieruję do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z Konstytucją – poinformował Prokurator Generalny.

 

W zarzutach, które znalazły się we wniosku do TK, prokurator podkreśla jego zdaniem katastrofalny wpływ tych zmian na polską gospodarkę i życie społeczne – utratę dziesiątek tysięcy miejsc pracy, wykluczenie komunikacyjne, drastyczne ograniczenie dostępu do dóbr i obniżenie standardu życia. Przepisy te – w ocenie Prokuratora Generalnego – łamią również prawo Polski do weta.

 

Nie ma zgody na podejmowanie tak ważnych decyzji ponad głowami Polaków. Nie ma zgody na łamanie Konstytucji, ani to, by unijni urzędnicy pozbawili milionów Polaków prawa do swobodnej komunikacji – podkreślił Zbigniew Ziobro.

Zarzuty odnośnie przepisów

Prokurator Generalny oparł wniosek do Trybunału Konstytucyjnego na trzech zarzutach.

 

Wykluczenie komunikacyjne

 

Podniósł, że wskazane interpretacje art. 191 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w zw. z art. 192 TFUE w związku z przepisami wprowadzonymi rozporządzeniem 2023/851 są niezgodne z art. 1, art. 2, art. 5 i art. 90 ust. 1 w zw. z art. 4 Konstytucji RP, w zakresie, w jakim pozwalają, by Unia Europejska i jej organy, w ramach realizacji celów z dziedziny środowiska – zwłaszcza ochrony klimatu, kształtowały zobowiązania państwa członkowskiego. Uniemożliwiać ma to Polsce uprawianie suwerennej polityki energetycznej, a tym samym realizacji zasady dobra wspólnego (gwarantowanej art. 1 konstytucji), zasady państwa prawnego (art. 2) i zasady zrównoważonego rozwoju (art. 5 ).

 

Opierając się na raportach ekspertów, wykazał, że zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych skumuluje obciążenia dla sektora gospodarki związanego z produkcją i eksploatacją samochodów. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych (CLEPA) skutkiem nowych regulacji ma być utrata ponad pół miliona miejsc pracy przy produkcji komponentów samochód spalinowych. W kontekście Polski CLEPA prognozuje, że zlikwidowanych ma zostać prawie 60 tys. miejsc pracy w województwach śląskim i dolnośląskim, przodujących w branży motoryzacyjnej, a także ok. 6-10 tys. w województwach: wielkopolskim, małopolskim i mazowieckim.

 

Upaść ma także rynek warsztatów zajmujących się naprawami silników tłokowych i skrzyń biegów – elementów nie występujących w pojazdach elektrycznych. Z uwagi na całkowitą odmienność technologii przebranżowienie się takich specjalistów ma być wysoce problematyczne.

 

Wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych i nieopłacalność napraw elektrycznych pojazdów używanych – m.in. ze względu na wysoką cenę baterii, przy równoczesnym zanikaniu rynku używanych pojazdów spalinowych, przyczynić ma się do pogłębienia rozwarstwienia społecznego oraz powiększenia skali ubóstwa i wykluczenia komunikacyjnego – w szczególności na terenach pozamiejskich, gdzie pojazdy spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.

 

Wzrost kosztów działalności firm

 

Ograniczenia mobilności wpłynąć mają także negatywnie na warunki wykonywania działalności gospodarczej przez firmy, doprowadzając cześć z nich do upadku. W Polsce w mikroprzedsiębiorstwach i małych przedsiębiorstwach pracuje łącznie około 5,2 mln osób (2020 r.), a udział tego sektora w tworzeniu PKB wynosi ok. 40%. Dla części z nich wymiana niezbędnych do wykonywania działalności pojazdów spalinowych na nowe elektryczne może być poza ich zasięgiem finansowym, co ma skutkować ich zamknięciem. Pozostałe mogą ponieść znaczne koszty dostosowania się do nowych przepisów.

 

Zamach na prawo weta

 

Trzeci zarzut dotyczy niezgodności art. 192 ust. 1 TFUE w zw. z art. 192 ust. 2 lit. c TFUE z artykułami 2, 7, 8 ust. 1, 90 ust. 1 Konstytucji RP w zw. z art. 4 ust. 1 Konstytucji RP, w zakresie z jakim przepisy te mają pozbawiać Polskę prawa weta w sprawach dotyczących energetyki.

 

Zarzuty są tu kierowane w stronę TSUE, który interpretuje, że jednomyślność Rady Unii Europejskiej dla regulacji dotyczących miksu energetycznego (struktury udziału poszczególnych źródeł w produkcji energii) jest wymagana jedynie wówczas, gdy unijny prawodawca wprost wskaże w celach regulacji, że pierwszorzędnym zamierzonym rezultatem jest regulacja obszaru wskazanego w projektowanym przepisie. W przypadku wprowadzenia zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych wymóg jednomyślności nie obowiązuje, ponieważ pierwszym celem tego rozwiązania nie jest wpływanie na gospodarkę energetyczną, lecz ochrona środowiska.

 

W ocenie Prokuratora Generalnego takie rozumienie przepisów unijnych jest sprzeczne w Konstytucją RP. Zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych ma mieć bowiem oczywisty i radykalny wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego. Dlatego uważa, że jego przyjmowanie powinno odbyć się w realiach jednomyślnego głosowania w Radzie UE.

 

Prokurator Generalny podkreślił, że interpretacja przepisów TFUE dokonana przez TSUE ma wykraczać ponad to, co było przedmiotem zgody Polski wyrażonej w traktacie akcesyjnym, a następnie traktacie lizbońskim. Według niego, TSUE ma prawo do interpretacji traktatów, ale nie może tego czynić w sposób arbitralny.

 

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).