Rada przyjęła wczoraj (28 marca 2023 r.) rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie emisji z transportu drogowego, który ma największy udział w emisjach pochodzących z transportu, oraz stanowią odpowiedni bodziec dla przemysłu motoryzacyjnego do przejścia na mobilność bezemisyjną, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłych innowacji w branży.
Nowe przepisy określają następujące cele:
- Redukcja emisji CO2 o 55% dla nowych samochodów i o 50% dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.
- 100% redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 r.
Romina Pourmokhtari, szwedzka ministra klimatu i środowiskaCieszę się, że UE wywiązuje się ze swoich obietnic dzięki pakietowi Fit for 55. Nowe przepisy stworzą możliwości dla najnowocześniejszych technologii i stworzą impuls dla przemysłu do inwestowania w przyszłość wolną od paliw kopalnych – powiedziała Romina Pourmokhtari, szwedzka ministra klimatu i środowiska.
Regulacyjny mechanizm zachęt dla pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych (ZLEV) ma obowiązywać od 2025 r. do końca 2029 r. W ramach tego mechanizmu, jeśli producent spełni określone kryteria sprzedaży pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych może zostać nagrodzony mniej rygorystycznymi celami w zakresie emisji CO2. Poziom odniesienia ustalono na 25% dla samochodów osobowych i 17% dla samochodów dostawczych.
Rozporządzenie zawiera odniesienie do e-paliw, przy czym po konsultacjach z zainteresowanymi stronami Komisja ma przedstawić wniosek w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r., zgodnie z prawem UE, poza zakresem norm floty oraz zgodnie z unijnym celem neutralności klimatycznej.
Rozporządzenie zawiera klauzulę przeglądową, która przewiduje, że w 2026 r. Komisja dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100% redukcji emisji na 2035 r. oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu. W przeglądzie uwzględniony ma zostać rozwój technologiczny, w tym w odniesieniu do technologii hybrydowych typu plug-in, oraz znaczenie opłacalnego i społecznie sprawiedliwego przejścia na zerową emisję.
Ponadto rozporządzenie zawiera inne przepisy, takie jak:
- stopniowe zmniejszanie limitu jednostek emisji, które producenci mogą otrzymać za ekoinnowacje, które w sposób weryfikowalny zredukują emisję CO2 na drogach, do maksymalnie 4 g/km rocznie od 2030 r. do końca 2034 r. (obecnie ustalone na 7 g/km rocznie)
- wspólna unijna metodologia, która ma zostać opracowana przez Komisję do 2025 r., na potrzeby oceny pełnego cyklu życia emisji CO2 samochodów osobowych i dostawczych wprowadzanych na rynek UE, a także paliw i energii zużywanych przez te pojazdy
Rozporządzenie utrzymuje derogację dla małych producentów do końca 2035 roku. Zmienia ono obowiązujące przepisy, ostatnio skorygowane w 2019 r. Zgodnie z rozporządzeniem każdy producent musi zapewnić, aby średnie emisje CO2 z jego floty nowo zarejestrowanych pojazdów w roku kalendarzowym nie przekraczały jego indywidualnego rocznego docelowego poziomu emisji. Jeśli przekroczą, producent musi zapłacić karę w wysokości 95 euro za gram CO2/km powyżej wartości docelowej za każdy zarejestrowany pojazd. W konsekwencji, po uzgodnieniu nowych celów, pojazdy bezemisyjne ostatecznie staną się tańsze niż pojazdy napędzane paliwami kopalnymi.
Powiązany przegląd rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) ma przyspieszyć rozwój infrastruktury umożliwiającej kierowcom ładowanie pojazdów we wszystkich państwach członkowskich.
Propozycja zmiany norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych jest częścią pakietu „Fit for 55”. Zaprezentowany przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 r. pakiet ma umożliwić UE ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r.
Parlament Europejski przyjął szereg poprawek do wniosku Komisji w dniu 8 czerwca 2022 r. Rada ds. Środowiska osiągnęła podejście ogólne w sprawie wniosku w dniu 29 czerwca 2022 r. Po negocjacjach międzyinstytucjonalnych Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie polityczne w sprawie wniosku w dniu 27 października 2022 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w pierwszym czytaniu w dniu 14 lutego 2023 r. Wczorajsze przyjęcie przez Radę jest ostatnim etapem procedury decyzyjnej. Rozporządzenie ma zostać teraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejść w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska/Rada Unii Europejskiej