Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ) | MOTOFAKTOR

Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ)

Wymiana sprzęgła w tym konkretnym modelu Citroena wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło ciągnione wymaga szczególnej uwagi.

 

  • Artykuł odnosi się również do niektórych zastosowań w modelach FIAT i Peugeot.
  • Przy każdej wymianie sprzęgła konieczna jest również wymiana dźwigni wysprzęglającej wraz z trzpieniem.
  • Podczas wymiany konieczne jest sprawdzenie stanu dwumasowego koła zamachowego.
  • Przy montażu nowe łożysko oporowe założyć do nowej dźwigni wysprzęglającej a nie do docisku.
  • Po więcej informacji z branży zapisz się na nasz newsletter

 

Artykuł odnosi się również do niektórych zastosowań w modelach FIAT i Peugeot. Należy pamiętać, że przy każdej wymianie sprzęgła konieczna jest również wymiana dźwigni wysprzęglającej wraz z trzpieniem.

 

Podczas tej naprawy użyto podnośnika dwukolumnowego, belki do podwieszania silnika, długiej podpory osi, podnośnika skrzyni biegów oraz narzędzia centrującego do tarczy sprzęgła. Jeżeli pojazd posiada felgi aluminiowe, przed rozpoczęciem prac należy sprawdzić, czy założono nakrętki zabezpieczające. Dla bezpieczeństwa odłączyć przewód masowy akumulatora.

 

Demontaż rozpoczynamy do zdjęcia osłony silnika. Następnie odłącza się przewody filtra powietrza oraz zdejmuje jego obudowę i podstawę. Rozłączenia wymagają też wielostykowe złącza instalacji elektrycznej. Należy wyjąć pomocniczą skrzynkę bezpiecznikową, co umożliwi lepszy dostęp do górnej części skrzyni biegów. W dalszej kolejności odłącza się cięgna od mechanizmu zmiany biegów od mechanizmu zmiany biegów usytuowane w górnej części skrzyni. Dopiero teraz możliwe jest wymontowanie całego mechanizmu. Następnie wyjmuje się siłownik sprzęgła i mocuje go opaską zaciskową po jednej stronie skrzyni (zob. rys. 1).

Odłączenie przewodu hydraulicznego nie jest konieczne. W dalszej kolejności należy wymontować rozrusznik, górne śruby pokrywy sprzęgła oraz zamocowanie i wspornik skrzyni biegów. Należy wypiąć złącza wielostykowe świateł cofania i prędkościomierza.

 

Zamontować belkę do podwieszenia silnika.

 

Następnie należy podnieść pojazd, zdjąć oba przednie koła i ostrożnie odłączyć po obu stronach z gumowych końcówek zabezpieczających przewody układu ABS oraz czujniki zużycia klocków hamulcowych.

 

Zdemontowania wymaga też nadkole po stronie kierowcy. Następnie należy zdjąć osłonę spodnią silnika oraz odłączyć i rozdzielić oba przeguby kulowe przedniego zawieszenia. Spuszczamy olej ze skrzyni biegów, pamiętając, aby po zakończeniu tej czynności założyć korek spustowy.

 

Odłączamy przewody chłodnicy turbosprężarki, a także ich wsporniki zamocowane do skrzyni biegów. Zdejmujemy pokrywę kontrolną skrzyni (rys. 2), wyjmujemy 3 śruby wspornika mocującego cięgna, a następnie odłączamy wsporniki przewodów klimatyzacji (rys. 3) i umieszczamy je po jednej stronie.

Należy ostrożnie wysunąć ze skrzyni biegów półoś po stronie kierowcy, odpiąć wspornik łożyska półosi po stronie pasażera oraz wyciągnąć ją ze skrzyni.

 

W dalszej kolejności luzujemy 2 śruby ramy pomocniczej (sanek) wkręcone po stronie kierowcy i wyjmujemy 2 śruby po stronie pasażera. Skrzynię biegów podpieramy na podnośniku hydraulicznym, i wykręcamy pozostałe śruby z obudowy sprzęgła. W przypadku sprzęgła ciągnionego po wyjęciu skrzyni dźwignia wysprzęglająca wysunie się z łożyska oporowego. Skrzynię można następnie nieco obniżyć, lekko ją obracając. Umożliwi to wyjęcie jej z ramy pomocniczej.

 

Stare łożysko oporowe będzie przymocowane do docisku (rys. 4).

W tym momencie dochodzi często do błędu montażowego, polegającego na wciskaniu nowego łożyska oporowego w docisk sprzęgła. Taka sytuacja nigdy nie powinna mieć miejsca. Łożysko oporowe MUSI zostać najpierw zamocowane do dźwigni wysprzęglającej.

 

Należy również sprawdzić stan zużycia dwumasowego koła zamachowego DKZ. Kąt swobodnego obrotu między masą pierwotną a wtórną nie powinien przekraczać 20 stopni (lub 8 zębów wieńca rozrusznika). Jeżeli kąt ten jest większy lub występuje jego brak, konieczna jest wymiana DKZ na nowe. W opisywanym przypadku luz poprzeczny nie przekraczał wartości granicznej, natomiast luz krawędziowy przekroczył wartość dopuszczalną 1,6 mm i wyniósł 2,1 mm. Z tego powodu DKZ zostało wymienione.

 

Ponowny montaż skrzyni biegów wykonuje się w kolejności odwrotnej, jednak trzeba pamiętać, aby nowe łożysko oporowe założyć do nowej dźwigni wysprzęglającej (rys. 5) (łożyska nie wolno montować z powrotem w docisku).

Po zamontowaniu skrzyni łożysko oporowe powinno się zakleszczyć w docisku przy użyciu odpowiedniej dźwigni wsuniętej przez otwór roboczy siłownika sprzęgła (rys. 6).

Zatrzaśnięcie łożyska w docisku sprzęgła jest zasygnalizowane charakterystycznym „kliknięciem”. Aby upewnić się, że łożysko jest prawidłowo zamontowane, należy ostrożnie poruszać widełkami za pomocą dźwigni w kierunku przeciwnym, czyli załączającym sprzęgło. Tego modelu nie wyposażono w korek oleju, zatem należy wlać 1,8 l oleju przekładniowego określonego w specyfikacji producenta pojazdu.

 

Więcej informacji jak również tabele z momentami dokręceń można znaleźć na stronie www.repxpert.pl(rejestracja jest darmowa).

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).