Wodorowa ciężarówka Toyoty i Kenworth na Pikes Peak | MOTOFAKTOR

Wodorowa ciężarówka Toyoty i Kenworth na Pikes Peak

person Adrian Januszkiewicz 27/02/2021

Na słynny szczyt w Kolorado - Pikes Peak - wdarła się bezemisyjna wodorowa ciężarówka, którą Toyota opracowała z marką Kenworth.

Wodorowa Toyota na szczycie

Dotarcie na szczyt Pikes Peak w Kolorado to ogromne wyzwanie – właśnie dlatego w tym miejscu od ponad 100 lat organizowana jest legenda wyścigów górskich, Pikes Peak International Hill Climb. Zdobycie szczytu o wysokości 4302 m n.p.m. jest nie lada zadaniem dla każdego pojazdu – śmiałkowie muszą pokonać strome wzniesienia i ponad 150 zakrętów. Tym większym osiągnięciem jest pokonanie tej trasy dużą ciężarówką klasy 8. Kiedy dodamy do tego kolejną komplikację, czyli dotarcie na szczyt przy zerowej emisji, otrzymamy wyzwanie, z którym mało kto mógłby się zmierzyć. Tego właśnie zadania podjęły się firmy Kenworth i Toyota, które postanowiły zdobyć Pikes Peak ciężarówką Kenworth T680 FCEV z wodorowym napędem Toyoty.

 

Kenworth T680 FCEV to elektryczna ciężarówka z ogniwami paliwowymi, produkującymi prąd w reakcji wodoru i tlenu, opracowana wspólnie przez Kenworth i Toyota Motor North America Research and Development. Jej napęd to większa wersja napędu wodorowego sedana Toyota Mirai. Generuje 470 KM mocy i zapewnia zasięg 350 mil (560 km). Zatankowanie wszystkich zbiorników wodoru produkcji Toyoty zajmuje 15 minut.

Kenworth T680 FCEV

Kenworth T680 FCEV to pierwszy pojazd tego typu, który pokonał trasę na Pikes Peak. Przejazd stanowił publiczny pokaz możliwości wodorowej ciężarówki, a niedawno Kenworth opublikował wideo z tego wydarzenia.

Przewyższenie na tej trasie wynosi 4700 stóp, czyli 1430 m, a średnie nachylenie to nieco ponad 7%. Istnieją jednak długie odcinki o nachyleniu 10% lub więcej. Nasza wodorowa ciężarówka dysponowała dużą mocą na podjazdach pod górę, dobrze radziła sobie na ekstremalnych wysokościach i wykazała się doskonałymi właściwościami jezdnymi na 156 zakrętach i serpentynach. Brian Lindgren dyrektor ds. badań i rozwoju firmy Kenworth
Droga na Pikes Peak jest długa i żmudna. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że ciężarówka z wodorowym napędem Toyoty spełniła oczekiwania i dotarła na szczyt, jednocześnie zapewniając doskonałe osiągi i właściwości jezdne. To kolejne potwierdzenie ogromnych możliwości wodorowego napędu Toyoty. Z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej współpracy z firmą Kenworth, aby wprowadzić na drogi jak najwięcej bezemisyjnych ciężarówek na ogniwa paliwowe. Andy Lund główny inżynier w Toyota Motor North America Research and Development

Wodorowe ciężarówki dla portu Los Angeles

Kenworth i Toyota Motor North America od dłuższego czasu współpracują w programie budowy 10 bezemisyjnych ciężarówek Kenworth T680 FCEV na zamówienie portu w Los Angeles. Władze portu chcą w ten sposób przyczynić się do rozwoju wodorowej motoryzacji, obniżenia emisji CO2 w swojej działalności oraz poprawy jakości powietrza w okolicy.

Do tej pory zbudowaliśmy pięć z planowanych dziesięciu ciężarówek na ogniwa paliwowe. Pojazdy już służą do transportu towarów w porcie Los Angeles. Pozostałe pięć FCEV jest w trakcie budowy i wejdzie do użytku na początku tego roku. Brian Lindgren

 

Zamówienie to jest elementem realizacji projektu Zero and Near-Zero Emissions Freight Facilities (ZANZEFF), na który port w Los Angeles otrzymał dotację w wysokości 41 milionów dolarów od California Air Resources Board (CARB). Port Los Angeles jest administratorem programu Shore to Store, który jest częścią California Climate Investments, ogólnostanowej inicjatywy, której celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych, wzmocnienie gospodarki i poprawa zdrowia publicznego oraz stanu środowiska – szczególnie w społecznościach znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.

 

Źródło: Toyota

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).