Wakacyjne promocje na stacjach paliw okiem eksperta autobaza.pl | MOTOFAKTOR

Wakacyjne promocje na stacjach paliw okiem eksperta autobaza.pl

person Redakcja 14/10/2022

Ekspert autobaza.pl, Przemysław Gąsiorowski, zweryfikował skuteczność wakacyjnej promocji na stacjach paliw.

  • Podczas wakacyjnej promocji na stacjach paliw mogliśmy zaoszczędzić od 10 do 15 zł na jednym tankowaniu
  • Większość Polaków (56%) uzupełnia bak w samochodach właśnie raz w miesiącu – wynika z badania Proxi.cloud 
  • We wrześniu najczęściej wyszukiwanym artykułem na portalu autobaza.pl okazał się ten dotyczący właśnie zniżek na paliwa
  • Jak zatem podsumować akcję, którą zapoczątkował koncern PKN Orlen? Jednak czy wprowadzenie promocji możemy nazwać sukcesem? Która sieć stacji najwięcej na niej zyskała? Komentarza udziela ekspert autobaza.pl, Przemysław Gąsiorowski
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Polacy coraz rzadziej tankują na stacjach paliw

Po ogłoszeniu przez PKN Orlen wakacyjnej akcji z obniżkami, wśród kierowców zapanowała niemała euforia. Rekordowe ceny paliw sięgające nawet 8 zł/l w czerwcu br. przerażały nawet najzagorzalszych zwolenników transportu indywidualnego. Jednak po szybkim przeliczeniu warunków promocji entuzjazm nieco osłabł. Na jednym tankowaniu można było zaoszczędzić maksymalnie 15 zł. Często otrzymana zniżka była równowartością napoju czy małej przekąski, z których znane są stacje paliw.

 

Dla zobaczenia różnicy w cenach, jaka dokonała się w ciągu roku wystarczy wykonać kilka prostych obliczeń. W czerwcu 2021 r. litr paliwa Eu 95 kosztował 5,50 zł, w czerwcu 2022 r. było to 7,95 zł. Tankując 50 litrów w poprzednim roku płaciliśmy 275 zł za pełny bak, a w obecnym aż 397,50 zł. Nawet po uwzględnieniu wakacyjnej promocji finalna cena to 385,50 zł, co daje ponad 110 zł więcej w porównaniu rok do roku. To wzrost o 40%!

Porównanie cen paliwa Eu 95 w czerwcu 2021 r. i w czerwcu2022 r. Źródło: autobaza.pl

Jak promocja wpłynęła na zachowania konsumentów? Warto zaznaczyć, że stacje paliw Orlen mają bardzo dobry wizerunek – lubi je ponad 60% Polaków. To wynik wyższy niż dwóch kolejnych marek łącznie – wynika z badania IBRiS z 2021 r. Miało to swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości – chwilę po rozpoczęciu promocji, częstym widokiem były puste stacje konkurencji i duże kolejki na „Orlenach”. Oczywiście niedługo później wszystkie koncerny (m.in. bp i Shell) wprowadziły własną, specjalną ofertę, więc rywalizacja się wyrównała.

 

Jednak mimo równych warunków, najmniejszy spadek liczby wizyt na stacjach zanotował inicjator promocji, czyli PKN Orlen (porównując okres po wprowadzeniu promocji do poprzedzającego ten moment). Była to nieznaczna zmiana, zaledwie o – 0,21%. Pozostałe sieci odczuły to nieco bardziej, bo spadkiem wizyt aż o prawie 7% – wynika z danych Proxi.cloud. Warto zauważyć, że żadna stacja znacząco nie zyskała, a jedynie ograniczyła ubytek klientów. Warto zatem zadać pytanie – czy brak przyrostu klientów można uznać za sukces?

 

Ciekawą obserwacją jest również wpływ wysokich cen paliwa na zakup tego podstawowego dobra. Jeżeli liczba wizyt na stacjach, pomimo promocji i wakacji spada, może to oznaczać, że obecna sytuacja gospodarcza jest naprawdę trudna.

Co dalej z sytuacją na stacjach paliw?

Większość stacji zakończyła już swoje wakacyjne promocje. Jednak dobrym potwierdzeniem tego, że ludzi interesuje ten temat i chcą oszczędzać, w trudnych czasach, jest ruch na portalu autobaza.pl. We wrześniu najczęściej czytanym artykułem był właśnie ten o promocjach na benzynę – miał on o ponad 30% większą liczbę odwiedzin niż drugi tekst w zestawieniu dotyczący zmian w taryfikatorze mandatów, jakże ważnych dla kierowców. To jeden z sygnałów, że pomysł z wakacyjną obniżką trafił w oczekiwania Polaków i był dobrym posunięciem firm z sektora.

 

Co ciekawe, niedługo zainteresowanie tym tematem może być znowu dużo większe. Paliwa najprawdopodobniej zdecydowanie zdrożeją. W ciągu ostatnich 30 dni można było zaobserwować wzrost cen benzyny Eu 95 o 7%, a codzienna aktualizacja cennika na stacjach działa na niekorzyść kupujących. To efekt decyzji krajów OPEC, które obniżyły wydobycie ropy naftowej o 2 mln baryłek dziennie. Być może będzie to pretekst do wprowadzenie kolejnej promocji?

 

Źródło: autobaza.pl

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).