Ulepszone drogi dzięki nowemu dodatkowi do asfaltu | MOTOFAKTOR

Ulepszone drogi dzięki nowemu dodatkowi do asfaltu

person Adrian Januszkiewicz 22/10/2020

Granulat kauczukowy ze starych opon lub innych produktów gumowych stanowi obiecujące rozwiązanie dla cichszych i bardziej ekologicznych dróg, ale jego wdrożenie nie jest łatwe.

Granulat kauczukowy powstaje z miału gumowego, który jest produktem ubocznym bieżnikowania opon lub powstaje z już zużytych opon, głównie samochodowych. Z jednej opony można uzyskać średnio 5 kg granulatu kauczukowego.

 

Zastosowanie granulatu kauczukowego pochodzącego ze zużytych opon w mieszance bitumicznej (asfalcie) może wyeliminować wiele problemów branży drogowej. Rozwiązanie to nie jest jednak jeszcze powszechnie używane, co wynika głównie z trzech powodów.

Granulatu kauczukowego nie można dodać bezpośrednio do mieszanki asfaltowej, ponieważ napęcznieje on i pochłonie bitumen, przez co dojdzie do erozji i zniszczenia nawierzchni. Metoda mokra sprawdza się dobrze, ale wymaga od wykonawcy zakupu drogiego sprzętu. Zastosowanie granulatu kauczukowego w asfalcie modyfikowanym polimerem i gumą jest zwykłym marnotrawieniem materiału, ponieważ wraz z czasem dochodzi do jego całkowitego wchłonięcia. Maria de la O Terciado koordynatorka finansowanego przez UE projektu SILENT RUBBER PAVE

Guma i zaawansowane technologie

Uczestnicy projektu SILENT RUBBER PAVE stworzyli rozwiązanie RARx, czyli innowacyjny produkt, za sprawą którego ogromne ilości sproszkowanego granulatu ze zużytych opon będą wykorzystywane do budowy dróg. Cała koncepcja polega na dodaniu do mieszanki asfaltowej sproszkowanej gumy. Taki proszek, który stanowi około 60 % tego rozwiązania, jest wcześniej wzbogacany o bitumen i inne dodatki mineralne.

 

RARx zmienia parametry bitumenu, poprawiając jego jakość, odporność i właściwości regeneracyjne. Produkt ten można dodać do dowolnej gorącej mieszanki asfaltowej w różnych proporcjach, zastępując nim bitumen. Jest on łatwy w przechowywaniu i transporcie, a także w obróbce w wytwórniach asfaltu.

 

Parametry techniczne rozwiązania RARx są lepsze niż innych produktów dostępnych już na rynku produkcji asfaltu i budowy dróg. Na tle konkurencji wyróżnia się ono także atrakcyjną ceną. RARx zapewnia nawet 50-procentową optymalizację pakietów mieszanki asfaltowej, przynosząc znaczące oszczędności na miejscu inwestycji.

 

Zastosowanie RARx w mieszance pozwala obniżyć koszty o nawet 46 %, co oznacza oszczędność nawet 50 000 euro na kilometr wybudowanej drogi. Analiza kosztu eksploatacji wykazała, że RARx umożliwia wyprodukowanie i położenie bardziej wytrzymałej mieszanki asfaltowej o dużo lepszej nośności.

 

Wprowadzenie sproszkowanego granulatu kauczukowego do użytku w branży drogowej było trudne, ponieważ mieszanki asfaltowe na całym świecie są objęte normalizacją i standaryzacją.

Trudno znaleźć kraj, który nie miałby własnych regulacji w tym obszarze. W tym kontekście wprowadzenie RARx na rynek tak, by produkt ten mógł być powszechnie używany, wymaga przeanalizowania przepisów i dostosowania go do określonych norm. Maria de la O Terciado

Globalna ekspansja

Zespół projektu SILENT RUBBER PAVE ubiega się o zgody niezbędne do wprowadzenia produktu RARx do sprzedaży w Hiszpanii. Kolejnym krokiem będą inne europejskie rynki, a następnie Azja i Stany Zjednoczone. Dążenia te doprowadziły do utworzenia firmy CIRTEC, hiszpańskiej spółki joint venture, która jest głównym motorem komercjalizacji RARx. Produkt jest obecnie eksploatowany na ulicach Madrytu.

RARx pozwoli zakładom wytwarzać wysokiej jakości mieszanki asfaltowe w dużych i małych ilościach bez ponoszenia wyższych kosztów zużycia energii. Efektem projektu SILENT RUBBER PAVE będą drogi o lepszych parametrach technicznych, ponowne wykorzystywanie zużytych opon, niższe koszty budowy dróg i realne wdrożenie założeń gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Maria de la O Terciado

 

Źródło: Komisja Europejska

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).