Technologia UFI Filters w F1 | MOTOFAKTOR

Technologia UFI Filters w F1

Podczas tegorocznej kampanii Formuły 1 aż 9 z 10 startujących w niej zespołów wykorzystuje systemy filtracji opracowane przez UFI Filters.

W Formule 1 firma UFI Filters dostarcza zespołom nie tylko filtry oleju i paliwa oraz filtry powietrza, złożoność budowy współczesnych bolidów wymaga nawet do 15 różnych elementów filtrujących, co składa się na łączną produkcję około 8 tys. filtrów rocznie.

Rozwiązania mocno spersonalizowane

Opracowując filtry do bolidów F1 UFI Filters musi podchodzić indywidualnie do potrzeb każdego zespołu ze względu na różnice konstrukcyjne samochodów. W grę wchodzą tu rozmiary i zastosowane materiały (w tym aluminium medyczne, włókno węglowe i tytan). Do współpracy z teamami delegowani są technicy Oddziału High-Tech UFI Filters. W trakcie sezonu normą są skorygowane zamówienia w związku z wprowadzonymi zmianami w bolidach.

Filtry stosowane w bolidach można podzielić ze względu na ich umieszczenie:

  • Filtry silnikowe znajdują się we wlocie powietrza, w układach paliwowym i olejowym. Zaawansowane technologicznie filtry muszą nie tylko zatrzymywać pył i drobiny, ale wszelkie inne zanieczyszczenia, które mogą tworzyć się w paliwie używanym w Formule 1. Układ smarowania również wymaga odpowiedniej ochrony: oprócz głównego filtra, stosowane są również dodatkowe elementy filtrujące i kilka „filtrów ostatniej szansy”, które działają na pompach odzyskowych.
  • Filtry w układach hydraulicznych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców. Ich obecność jest bardzo istotna w układach, które sterują napędem hydrodynamicznym, aktywują ruchome tylne skrzydło (DRS) i w układach hamulcowych.
  • System hybrydowy w bolidach wymaga akumulatora magazynującego energię, a jego temperatura musi pozostawać w optymalnym zakresie: do chłodzenia wykorzystywane są płyny dielektryczne, których filtracja jest gwarantowana przez UFI Filters.

Technologia UFI również poza F1

UFI Filters angażuje się w sporty motorowe już od lat 70. minionego wieku. Poza Formułą 1 układy filtracyjne tej firmy znajdziemy także w World Endurance Championship (WEC) w samochodach Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 roku, i w 296 GT3, a także w Lamborghini i w hipersamochodach marki Isotta Fraschini. UFI Filters dostarcza także wymiennik ciepła do przedniego elektrycznego napędu osi w Isotta Fraschini Tipo 6 LMH, zwiększający wydajność i niezawodność całego systemu.

Filtry UFI są również obecne we wszystkich bolidach Formuły 2 i IndyCar produkowanych przez Dallarę.

Z kolei w wyścigach motocyklowych UFI Filters dostarcza produkty dla MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto2, Moto 3 i Superbike.

Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group, Fot. UFI Filters
Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group, Fot. UFI Filters

„Był 1978 rok, kiedy UFI Filters wygrało swoje pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytanii z Carlosem Reutemannem, kierowcą Ferrari 312 T3, inaugurując tym samym długą serię triumfów. Od tego czasu, dzięki poświęceniu, oddaniu i pasji, byliśmy w stanie opracować niestandardowe rozwiązania dostosowane do potrzeb dziewięciu z dziesięciu zespołów Formuły 1. Zamierzamy dążyć dalej do naszego celu, jakim jest współpraca ze wszystkimi teamami w ciągu najbliższych dwóch sezonów. To powód do wielkiej dumy dla naszej firmy, która w coraz większym stopniu kieruje się w stronę zaawansowanych technologii, ponieważ będą one kształtować transformację przemysłu motoryzacyjnego” – wspomina Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group.

Źródło: UFI Filters

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).