W Formule 1 firma UFI Filters dostarcza zespołom nie tylko filtry oleju i paliwa oraz filtry powietrza, złożoność budowy współczesnych bolidów wymaga nawet do 15 różnych elementów filtrujących, co składa się na łączną produkcję około 8 tys. filtrów rocznie.
Rozwiązania mocno spersonalizowane
Opracowując filtry do bolidów F1 UFI Filters musi podchodzić indywidualnie do potrzeb każdego zespołu ze względu na różnice konstrukcyjne samochodów. W grę wchodzą tu rozmiary i zastosowane materiały (w tym aluminium medyczne, włókno węglowe i tytan). Do współpracy z teamami delegowani są technicy Oddziału High-Tech UFI Filters. W trakcie sezonu normą są skorygowane zamówienia w związku z wprowadzonymi zmianami w bolidach.
Filtry stosowane w bolidach można podzielić ze względu na ich umieszczenie:
Filtry silnikowe znajdują się we wlocie powietrza, w układach paliwowym i olejowym. Zaawansowane technologicznie filtry muszą nie tylko zatrzymywać pył i drobiny, ale wszelkie inne zanieczyszczenia, które mogą tworzyć się w paliwie używanym w Formule 1. Układ smarowania również wymaga odpowiedniej ochrony: oprócz głównego filtra, stosowane są również dodatkowe elementy filtrujące i kilka „filtrów ostatniej szansy”, które działają na pompach odzyskowych.
Filtry w układach hydraulicznych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowców. Ich obecność jest bardzo istotna w układach, które sterują napędem hydrodynamicznym, aktywują ruchome tylne skrzydło (DRS) i w układach hamulcowych.
System hybrydowy w bolidach wymaga akumulatora magazynującego energię, a jego temperatura musi pozostawać w optymalnym zakresie: do chłodzenia wykorzystywane są płyny dielektryczne, których filtracja jest gwarantowana przez UFI Filters.
Technologia UFI również poza F1
UFI Filters angażuje się w sporty motorowe już od lat 70. minionego wieku. Poza Formułą 1 układy filtracyjne tej firmy znajdziemy także w World Endurance Championship (WEC) w samochodach Ferrari 499P, zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 roku, i w 296 GT3, a także w Lamborghini i w hipersamochodach marki Isotta Fraschini. UFI Filters dostarcza także wymiennik ciepła do przedniego elektrycznego napędu osi w Isotta Fraschini Tipo 6 LMH, zwiększający wydajność i niezawodność całego systemu.
Filtry UFI są również obecne we wszystkich bolidach Formuły 2 i IndyCar produkowanych przez Dallarę.
Z kolei w wyścigach motocyklowych UFI Filters dostarcza produkty dla MotoGP (dla Aprilii i KTM), Moto2, Moto 3 i Superbike.
Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group, Fot. UFI Filters
„Był 1978 rok, kiedy UFI Filters wygrało swoje pierwsze Grand Prix Wielkiej Brytanii z Carlosem Reutemannem, kierowcą Ferrari 312 T3, inaugurując tym samym długą serię triumfów. Od tego czasu, dzięki poświęceniu, oddaniu i pasji, byliśmy w stanie opracować niestandardowe rozwiązania dostosowane do potrzeb dziewięciu z dziesięciu zespołów Formuły 1. Zamierzamy dążyć dalej do naszego celu, jakim jest współpraca ze wszystkimi teamami w ciągu najbliższych dwóch sezonów. To powód do wielkiej dumy dla naszej firmy, która w coraz większym stopniu kieruje się w stronę zaawansowanych technologii, ponieważ będą one kształtować transformację przemysłu motoryzacyjnego”– wspomina Giorgio Girondi, Chairman UFI Filters Group.