Sprzedaż aut przejdzie do sieci | MOTOFAKTOR

Sprzedaż aut przejdzie do sieci

Według raportu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey”, w najbliższych latach będzie wzrastać liczba sprzedanych EV, a sama sprzedaż aut będzie przeważać w sieci.

Co będzie z napędami alternatywnymi?

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zrewidowali swoje przewidywania, sugerując, że do 2030 roku pojazdy elektryczne zasilane bateriami będą stanowiły około jednej trzeciej globalnej sprzedaży samochodów. Prognozuje się, że Chiny będą miały największy udział w rynku pojazdów elektrycznych (36%), podczas gdy USA, Japonia i Europa Zachodnia mają spodziewać się udziału między 30 a 33%.

Mimo niepewności gospodarczej, większość ankietowanych w badaniu firmy KPMG prognozuje kontynuację wzrostu cen samochodów. Niemniej jednak, rosnąca konkurencja i malejąca presja inflacyjna mogą skutkować ograniczeniem możliwości podniesienia cen w roku 2024.

Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce, Fot. KPMG
Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce, Fot. KPMG

„Udział samochodów elektrycznych w globalnej sprzedaży samochodów stale rośnie, a 2023 r. był pierwszym rokiem, w którym samochód elektryczny był najchętniej kupowanym samochodem w Europie i na świecie (bez względu na źródło napędu). Jednocześnie przedstawiciele branży zaktualizowali swoje prognozy co do dynamiki dalszego wzrostu. Wpływ na to mają między innymi utrzymujące się nadal wyższe ceny pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym ograniczaniu w części krajów programów dopłat do ich zakupu. Dodatkowo na prognozowaną dynamikę wzrostu wpływ ma tempo rozwoju infrastruktury ładowania, które jest kluczowe dla rozwiania obaw klientów co do zasięgu samochodów elektrycznych” – mówi Przemysław Szywacz, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Rola dealerów zmaleje

Digitalizacja sprzedaży nie omija także sektora motoryzacyjnego. Prognozowane jest, że do 2030 roku aż 70% nowych pojazdów będzie kupowanych przez klientów poprzez platformy sprzedaży online lub bezpośrednio od producentów. To samo przewidują również właściciele tradycyjnych salonów sprzedaży, jak wynika z raportu KPMG.

Inne łańcuchy dostaw i technologie

Ze względu na trudności spowodowane pandemią oraz sytuacją geopolityczną, firmy przeznaczają znaczące środki na zabezpieczenie dostaw surowców. Skupiają się na inwestycjach bezpośrednich, wspólnych projektach z producentami komponentów oraz zakupie udziałów w branży wydobywczej. Spowolniony wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych może stanowić dla producentów samochodów możliwość dalszego umocnienia swoich łańcuchów dostaw. Wyniki zeszłorocznego badania wskazują, że firmy zdobyły wiele doświadczeń w ostatnich latach i dążą do zwiększenia swojej odporności na ewentualne zakłócenia.

Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce, Fot. KPMG
Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce, Fot. KPMG

„W obliczu wzmożonej konkurencji i dynamicznie ewoluującego rynku, osiągnięcie rentowności będzie wymagało od producentów samochodów elastyczności i innowacyjności. Kluczowe będzie inwestowanie w strategie optymalizacji kosztów, takie jak usprawnienie łańcucha dostaw, wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji oraz redukcja kosztów produkcji baterii, aby możliwe było dostarczanie wysokiej jakości pojazdów elektrycznych w przystępnej cenie” – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w Zespole doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Branża bardziej innowacyjna

W ostatnich latach wzrasta przekonanie, że producenci samochodów nie są odpowiednio przygotowani na rozwój zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, Digital Twins czy zaawansowana robotyka. Badanie globalne KPMG wykazało, że liczba respondentów uważających się za bardzo dobrze lub świetnie przygotowanych do wykorzystania tych technologii spadła o 23 punkty procentowe. Firmy zdają sobie sprawę, że aby skorzystać z przełomowych rozwiązań technologicznych, potrzebują ogromnych zdolności i zasobów.

Postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji stwarza obawy wśród przedstawicieli branży, co do ich przygotowania do implementacji nowych technologii. Firmy z różnych sektorów starają się wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję w swojej działalności, co wymaga przebudowy stanowisk pracy, szkoleń oraz zatrudnienia specjalistów z odpowiednimi umiejętnościami. W rezultacie, sektor motoryzacyjny konkurować musi z innymi branżami o wykwalifikowanych pracowników technologicznych

Na liście najważniejszych umiejętności według respondentów badania ostatnich lat, umiejętności związane z sztuczną inteligencją zajmują pierwsze miejsce – 25% respondentów na całym świecie i 26% w Europie.

O raporcie:

Raport KPMG International pt. „Global Automotive Executive Survey” powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2023 r. wśród ponad 1000 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych. W ankiecie udział wzięło 250 dyrektorów generalnych, 250 kierowników wyższego szczebla, 177 szefów działów biznesowych oraz 239 kierowników działów biznesowych. 323 spośród respondentów pracuje w firmach o rocznych przychodach powyżej 1 mld dolarów. Łącznie reprezentowanych było 30 krajów i terytoriów z Afryki, Azji, Europy, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu oraz Ameryki Północnej. Trzy największe grupy respondentów pochodziły z Europy (330), Ameryki Północnej (277) i Chin (154). W raporcie przedstawione zostały spostrzeżenia członków kadry kierowniczej na temat wiodących trendów w branży motoryzacyjnej na świecie.

Źródło: KPMG

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).