Sachs Roadshow – nauka i zabawa w oparach adrenaliny | MOTOFAKTOR

Sachs Roadshow - nauka i zabawa w oparach adrenaliny

"Zainteresowanie przeszło nasze oczekiwania: zgłosiło się ponad 12,5 tys. osób!" - mówi Peter Rothenhöfer, dyrektor ZF Friedrichshafen AG S.A. w Polsce.

Organizatorzy debiutującego w Polsce Sachs Roadshow 2013 stanęli na wysokości zdania – zorganizowali największe w tym roku wydarzenie dla warsztatowców, na którym nie tylko można było doskonale spędzić dzień, ale podnieść swoje kwalifikacje. Wcześniej imprezę trzykrotnie organizowano w Niemczech, była też edycja czeska. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni są klienci (warsztaty), którzy osiągnęli wymagany poziom zakupów części ZF. W czasie blisko sześciu tygodni Sachs Roadshow w wydarzeniu weźmie udział ok. 2,4 tys. uczestników. Sachs Roadshow organizowane jest w czterech lokalizacjach w Polsce – odbyło się już na lotnisku w Kamieniu Śląskim koło Opola i na Torze Poznań. W dniach 4-7 czerwca będzie gościć na obiekcie Akademii Bezpiecznej Jazdy w Toruniu, a finisz nastąpi na Torze Wyścigów Konnych w Warszawie w dniach 11-14 czerwca.

 

Organizatorzy Sachs Roadshow sięgnęli po sprawdzony pomysł, by „uczyć bawiąc i bawić ucząc”. Każdy z uczestników – a każdego dnia jest ich ok. 120 – bierze udział zarówno w rywalizacji sportowej na torze oraz pokazowych przejazdach samochodami sportowymi, ale ma również szansę podnieść swoje kwalifikacje jako mechanik dzięki przygotowanym szkoleniom. Dzięki bardzo dobremu zbilansowaniu elementów zabawowych z merytorycznymi uczestnik wraca do domu nie tylko z dobrym wspomnieniem udanie spędzonego dnia, ale jest spora szansa że zdobyta wiedza pomoże mu w codziennej pracy.

 

Z merytorycznego punktu widzenia najważniejszym chyba elementem wydarzenia jest praktyczna prezentacja zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów samochodu jakimi są niesprawne amortyzatory. Organizatorzy przygotowali dwa identyczne Volkswageny Golfy, z których jeden ma niesprawne tylne amortyzatory. Auta prowadzą instruktorzy, a uczestnicy mają możliwość na własnej… skórze przekonać jak wygląda seria manewrów wykonywana oboma autami. Pokaz trwa 15 minut, w czasie których instruktorzy szczegółowo tłumaczą przyczyny różnicy zachowania na drodze obu samochodów, a w szczególności fatalnego wpływu niesprawnych amortyzatorów na systemy ABS i ESP.

 

Kolejny etap to już ścisła rywalizacja sportowa – slalom na torze. Do dyspozycji uczestników są dwa Mercedesy klasy C specjalnie przygotowane do wyścigów po torze. Najszybsi w czasie tej próby biorą udział w przejazdach samochodami sportowymi (Porsche Carrera GT3, Chevrolet Camaro, Audi TT) w czasie wieczornych pokazów. Rywalizacja wzbudzała w uczestnikach żywe emocje, każdy manewr był komentowany. Kto zaliczył „wycieczkę po zielonym”, czyli wypadł z toru, nie mógł liczyć na litość widzów. Kolejna próba sportowa to zespołowy wyścig gokartów. Każdy z teamów składał się z dwóch osób, z których jedna musiała pokonać gokartem tor w jak najkrótszym czasie… a druga – również na czas – wymienić koło w gokarcie, po czym następowała zamiana „kierowcy” z „mechanikiem”. Także i tu najlepsi wygrywali bilet wstępu do wieczornych atrakcji.

 

„- Jaki masz pan samochód?

– To jest Ford.

– Ford, Ford, g… wort!”

 

Takie żenujące dialogi wciąż jeszcze można usłyszeć w warsztacie pomiędzy mechanikiem a klientem. Skecz „Żenada i absurd”, w którym w rolę ubrudzone smarem „mechaniora” obsługującego klienta wciela się profesjonalny aktor, w zabawnej formie obnaża takie nieprofesjonalne zachowania i jest wstępem do profesjonalnego szkolenia z zasad obsługi klienta, w którym biorą udział uczestnicy Sachs Roadshow.

 

Centralnym punktem bazy organizacyjnej Sachs Roadshow jest „show room” firmy ZF, w którym można obejrzeć przekroje produktów z oferty producenta, dzięki czemu lepiej można zrozumieć zasady ich działania.

 

Organizatorzy zapraszają uczestników do rozmowy na temat między innymi dwumasowych kół zachowych, na temat których wiedza techniczna wśród polskich mechaników jest niewystarczająca.

 

Zbigniew Piotrowski z firmy ZF cierpliwie odpowiadał na pytania uczestników, a także wskazywał najczęstsze błędy popełniane przy wymianie kół dwumasowych.

 

Im bliżej końca dnia na Sachs Roadshow, tym emocje bardziej rosną. Zwycięzcy wcześniejszej rywalizacji mają teraz szansę zasiąść za kierownicami samochodów, których sam widok zwiększa ciśnienie krwi. Kask na głowę, zapinamy czteropunktowe pasy bezpieczeństwa i – pod okiem instruktorów z teamu Jorga van Ommena, niemieckiego kierowcy wyścigowego i wicemistrza DTM – ruszamy na tor oświetlony zachodzącym powoli słońcem.

 

Obserwując uczestników czekających na przejazdy bez trudno można było wyłowić mechaników samochodów ciężarowych, którzy z największym zainteresowaniem wsłuchiwali się w basowy bulgot wyścigowej ciężarówki MAN prowadzonej przez Grzegorza Ostaszewskiego. Ten prawdziwy drogowy potwór dysponuje mocą ponad 1200 KM przy masie własnej 5 ton. Przy takich parametrach konieczny jest elektroniczny „kaganiec” ustawiony na 160 km/h, by dało się tę ciężarówkę utrzymać w ryzach. Zużycie paliwa rzędu 100 l na 100 km to już drobnostka.

 

Dzień pełen atrakcji kończy grupowe zdjęcie. Kciuki w górze mówią same za siebie.

 

 

Bardzo cieszę się, że mojemu warsztatowi udało się zakwalifikować do udziału w Sachs Roadshow. Spędziłem tu kapitalny dzień - wspaniała atmosfera oraz możliwość rywalizacji z innymi uczestnikami czy to w slalomie czy na gokartach. Jeśli będzie przyszłoroczna edycja, koniecznie muszę w niej wziąć udział.

firma Totem ze Śremu - Maciej Mikołajczyk

Specjalnie dla Motofaktor.pl Peter Rothenhöfer, dyrektor ZF Friedrichshafen AG S.A. w Polsce:

„Zaczynając Sachs Roadshow nie mieliśmy pojęcia ile osób będzie chętnych do udziału, a zgłosiło się ponad 12,5 tys. osób! Teraz zbieramy doskonałe oceny od naszych klientów i śmiało mogę powiedzieć, że wyszło lepiej niż podczas niemieckich edycji. Jestem naprawdę szczęśliwy z tego powodu (to zdanie Peter Rothenhöfer wymawia starannie po polsku). Jak tylko skończymy tegoroczną edycję, siadamy do planowania następnej. Mamy konkretny pomysł i mam nadzieję, że uda się nam go zrealizować. Polska obecnie jest dla nas drugim najważniejszym rynkiem w Europie”

 

Zdjęcia: Anna Dworakowska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).