Retrofity – krok bliżej do legalizacji | MOTOFAKTOR

OSRAM oraz ITS znalazły pewne rozwiązania na legalizację retrofitów w ruchu drogowym. Jednak konieczne są też zmiany prawne.

O tym jak skomplikowana jest sytuacja prawna ws. stosowania retrofitów LED w oświetleniu zewnętrznym pojazdów na drogach publicznych, wspominaliśmy już na łamach Motofaktor.pl w minionym roku. Pojawiły się już jednak pewne wyjścia z tej sytuacji, ale nie rozwiązują one jeszcze całkowicie problemu legalności retrofitów.

 

W październiku 2020 r. firma OSRAM oficjalnie ogłosiła, że rozpoczęła we współpracy z niemieckim KBA (Kraftfahrt Bundesamt – Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego) testy swoich retrofitów (zastępujących samochodowe żarówki H7), które w ograniczonym stopniu zostały dopuszczone do użytkowania na drogach publicznych w Niemczech. Warunek jest taki, że kierowca musi mieć przy sobie wydrukowany certyfikat, który będzie zaświadczał, że LED-owe oświetlenie w jego samochodzie przeszło odpowiednie testy i zyskało aprobatę KBA do stosowania na drogach publicznych u naszych sąsiadów za Odrą. Bez niego oświetlenie uznawane jest za nielegalne, za kierowca ponosi odpowiedzialność prawną.

 

Co jednak w przypadku, gdy takie pojazdy pojawią się na polskich drogach? Czy samochody z LEDami OSRAM (homologowane retrofity) mogą jeździć w Polsce? Czy muszą mieć opisane wyżej zaświadczenie przy sobie? Czy na podstawie tego polskie samochody mogą używać tych LEDów?

 

Powyższe pytania Motofaktor.pl skierował do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź była następująca:

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami nie ma konieczności okazywania dodatkowego dokumentu, który stwierdzałby dopuszczenie do ruchu pojazdu ze zmodyfikowanym układem oświetleniowym. Elementy układu oświetleniowego instalowanego w pojeździe muszą być jednak objęte ważnym świadectwem homologacji typu EKG ONZ. Jeśli urządzenie jest objęte homologacją, to posiada stosowne oznakowanie zgodne ze wzorem określonym w regulaminie EKG ONZ, na podstawie którego homologacja została udzielona. Kwestie związane z homologacją pojazdów oraz elementów ich wyposażenia leżą w gestii Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Szymon Huptyś Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury

 

Do rozwiązania OSRAM odnieśli się też przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego. Zaproponowali przy tym własne remedium na problem legalności retrofitów, jakim byłoby badanie konkretnej pary zamiennik-reflektor już na pojeździe za pomocą analizatora świateł, co miałoby jeszcze uprościć cały proces w porównaniu z działaniami OSRAM w Niemczech.

 

Widać więc, że specjaliści nie próżnują i wiedząc o zaletach oświetlenia LED czynią starania, aby można je było jak najszerzej stosować w oświetleniu zewnętrznym pojazdów pomagając w ten sposób zwiększyć bezpieczeństwo na drogach publicznych. Główną przeszkodę stanowi jeszcze prawo niedopuszczające jeszcze ich rozwiązań do powszechnego użytku. Może się to zmienić w niedalekiej przyszłości, co nie zmienia faktu, że wciąż musimy czekać, bo montaż retrofitów na własną rękę może wiązać się z odebraniem dowodu rejestracyjnego pojazdu lub negatywną oceną badania pojazdu podczas wizyty w SKP.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).