Recykling opon w asfalt drogowy | MOTOFAKTOR

Za sprawą unijnego projektu ECOMOBI udało się opracować technologię wykorzystującą gumę ze zużytych opon do wzbogacania asfaltu drogowego.

Przeciętny samochód przez cały okres swojej eksploatacji potrzebuje co najmniej sześciu kompletów opon. W samej Europie przekłada się to na 3,2 miliony ton wyrzucanych opon rocznie. Choć obecnie większość z nich jest w Europie odzyskiwana, jeszcze do niedawna zużyte opony trafiały na wysypiska, gdzie wciąż pozostaje ich około 6 milionów ton. Wyciek toksycznych płynów z wysypisk stanowi poważny problemem ekologiczny.

 

Ponadto w Europie zaledwie około 45 % odzyskanych opon jest poddawanych recyklingowi. To przykład na to, jak nieodpowiednie są dostępne technologie i jak nieopłacany jest recykling.

 

Pozostała reszta jest spalana w celu pozyskania energii, co stanowi jeszcze większy problem dla środowiska. Wszystkie te kwestie pokazują, że Europa potrzebuje lepszego sposobu na recykling starych opon.

 

W ramach finansowanego ze środków UE projektu ECOMOBI opracowano rozwiązanie, które wykorzystuje gumę ze zużytych opon do wzbogacania asfaltu drogowego. Ta metoda pozwala na skuteczny recykling gumy, a przy tym daje asfalt o lepszych parametrach niż tradycyjne mieszanki.

Dodatki do asfaltu

Wysokiej jakości asfalt drogowy musi zawierać dodatki. Bez nich asfalt zużywa się szybko, ulega deformacji i ma słabe parametry mechaniczne, a ponadto jest czuły na skrajne temperatury. W ciągu ostatnich dziesięcioleci opracowano różne dodatki.

 

Jednym z nich jest SBS (styren-butadien-styren). To elastomer, który skuteczniej niż inne dodatki zagęszcza asfalt i zwiększa jego stabilność podczas składowania. Właśnie dlatego SBS był do tej pory głównym środkiem stosowanym do modyfikowania asfaltu.

 

Zespół projektu ECOMOBI zaproponował jednak nową recepturę o nazwie RD PRENE, w której SBS zastąpiono związkiem zawierającym gumę ELT. Guma ELT jest tańsza niż SBS i można ją stosować razem z innymi modyfikatorami. Mieszanka RD PRENE nie różni się w użytkowaniu od tradycyjnego asfaltu.

Mówiąc w skrócie – guma RD PRENE jest mieszana z zawartością zbiorników bitumu, dopóki się nie rozpuści i nie rozprzestrzeni. Roberto Cardinali koordynator projektu ECOMOBI

Testy na drogach

Po tym, jak naukowcy opracowali ostateczną recepturę i wyprodukowali nową mieszankę, zespół przetestował ją w warunkach naturalnych. Testy przeprowadzono na połączeniach mostowych i dwóch odcinkach drogi we włoskim regionie Marchia.

 

Badania pokazały, że RD PRENE sprawdza się lepiej niż mieszanki SBS. RD PRENE ma zwiększać trwałość nawierzchni i redukować hałas generowany przez ruch. Ponadto również koszt energii potrzebnej do wytworzeniu asfaltu z gumą ELT jest niższy niż w wypadku zastosowania gumy SBS.

Nasza technologia to skuteczny i opłacalny sposób na wykorzystanie ELT do modyfikowania asfaltu i zapewnia co najmniej takie same parametry techniczne jak konwencjonalne rozwiązania, kosztując przy tym mniej. Roberto Cardinali

 

Oprócz tego zastąpienie SBS alternatywnym modyfikatorem asfaltu w całej Europie miałoby pozwolić ograniczyć roczne zanieczyszczenie emisją CO2 o 3000 ton.

 

Wyniki projektu spotkały się zainteresowaniem, przyciągając wielu klientów pilotażowych wraz ze zleceniami próbnymi. To ogromny sukces dla całego przedsięwzięcia. Naukowcy współpracują z klientami, by dostosować recepturę do indywidualnych potrzeb i specyficznych wymogów technicznych.

 

Zespół projektowy może na przykład zaadaptować proces do posiadanego przez klienta zaplecza sprzętowego. Przynosi to jeszcze większe korzyści z inwestycji w RD PRENE. Zespół rozszerza również swoją sieć komercyjną i szuka nowych klientów, próbując zwiększyć liczbę potencjalnych zastosowań.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).