Pozorne oszczędności, wątpliwa jakość | MOTOFAKTOR

Pozorne oszczędności, wątpliwa jakość

Awaria chłodnicy to nie jest wydatek, który kierowca może odłożyć na później, bo bez chłodnicy samochód po prostu dalej nie pojedzie. Jeśli chodzi o jakość - nie warto oszczędzać.

 

  • Demontaż samochodów to zdecydowanie najtańsze źródło części zamiennych.
  • Chłodnice bardzo źle znoszą nawet krótkie przechowywanie bez napełnienia ich płynem chłodniczym.
  • Chłodnice używane nawet w idealnym stanie nie zapewniają pełnej sprawności odprowadzania ciepła.
  • Zakup używanej chłodnicy wiąże się często z brakiem możliwości zwrotu.
  • Różnica w cenie między tanim zamiennikiem a częścią markową jest niewielka.
  • Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się na nasz newsletter!

 

 

Nie warto jednak montować używanych chłodnic lub tanich zamienników części oryginalnych typu „no name” – lepiej wybrać oryginalną część niezależnego producenta.

 

Przy zaporowych cenach części oryginalnych w ASO, trudno się dziwić że kierowcy i mechanicy szukają tańszych alternatyw. Większość warsztatów szuka części używanych lub tanich zamienników. Z części „oryginalnych z ASO” korzysta się właściwie wyłącznie przy naprawach powypadkowych najnowszych pojazdów, których właściciele zawierając polisę ubezpieczeniową umieścili w niej klauzulę o wykorzystaniu wyłącznie części oryginalnych.

Ze szrotu...

Demontaż samochodów to zdecydowanie najtańsze źródło części zamiennych. Tyle, że kłopoty zaczynają się już na etapie doboru odpowiedniej chłodnicy, bo nawet do jednego modelu auta z jednym silnikiem może być kilka różnych chłodnic, w zależności od tego, czy auto ma klimatyzację (lub nie) albo automatyczną skrzynię biegów (lub nie). Opisanie chłodnicy marką i modelem samochodu wraz z pojemnością silnika jest po prostu niewystarczające. Nie każdy producent samochodu umieszcza numer OE na częściach pierwszomontażowych, a nawet jeśli, to naklejki często odpadają lub stają się nieczytelne. Poza tym, na złomowisku kupuje się po prostu „chłodnicę” – wszystkie drobne elementy połączeniowe oraz mocowania trzeba często dokupić oddzielnie i gdzie indziej.

 

Nawet jeśli uda się dobrać właściwą chłodnicę, pojawia się kolejny problem. Chłodnice bardzo źle znoszą nawet krótkie przechowywanie bez napełnienia ich płynem chłodniczym. Odprowadzające ciepło aluminium lubi korodować, gdy temu procesowi nie zapobiegają specjalne dodatki (inhibitory korozji) znajdujące się w każdym płynie chłodniczym, a dodatkowo wnętrze chłodnicy ma kontakt z powietrzem. Poza tym błyskawicznie degradują się elementy gumowe odpowiadające za szczelność połączeń między aluminiowym radiatorem, a plastikowymi elementami chłodnicy. Odporne na działanie wysokich temperatur uszczelki  po prostu wysychają i stają się kruche. Z tego powodu większość chłodnic pozyskanych z rozbitych samochodów jest nieszczelna, a ich późniejsze uszczelnianie jest bardzo trudne ze względu na ciasną przestrzeń pod maską samochodu. Co gorsza, nieszczelności tak naprawdę ujawnią się dopiero pod ciśnieniem roboczym w układzie, czyli po zakończeniu montażu, po uruchomieniu silnika, w czasie jazdy testowej (o ile warsztat ją w ogóle wykona). Próby maskowania wycieków poprzez dolewanie „magicznych” uszczelniaczy mogą tylko pogorszyć sytuację w dłużej perspektywie eksploatacji.

 

Kolejny minus to zmiany strukturalne w tworzywie sztucznym, z którego wykonane są zbiorniczki – z biegiem czasu staje się ono coraz bardziej kruche. To powoduje, że nawet jeśli używana chłodnica na początku będzie działać przyzwoicie, problemy mogą wystąpić po kilku miesiącach jej eksploatacji.

 

Chłodnice używane nawet w idealnym stanie nie zapewniają jednak pełnej sprawności odprowadzania ciepła. Zmniejsza ją jakikolwiek osad (brud) zalegający na lamelkach chłodnicy, których po prostu nie sposób dokładnie oczyścić. Także zagięcia tych lamelek mają znaczenie, a takich nie brak w używanych chłodnicach – zarówno powstałych w czasie ich wcześniej eksploatacji, jak i w czasie składowania na złomowisku.

 

Zakup używanej chłodnicy wiąże się często z brakiem możliwości zwrotu zakupionego elementu, nie wspominając już o braku prawdziwej gwarancji. Sam proces wyszukiwania i zakupu także trwa dłużej (dostawa kurierem) niż zakup nowej części u wyspecjalizowanego dystrybutora, który z reguły zapewnia błyskawiczną i darmową dostawę towaru do warsztatu.

...lub tani zamiennik

Część klientów już nauczyła się, że elementy używane nie są dobrym wyborem, dlatego stara się szukać nowych chłodnic – tyle, że tych najtańszych. Są to produkty klasyfikowane jako zamienniki, wytwarzane najczęściej przez chińskich producentów, którzy nie są dostawcami pierwszomontażowymi fabryk samochodowych. Są to produkty „no name”, których producent de facto nie ponosi żadnej odpowiedzialności za ich wady.

Niskie ceny takich chłodnic w głównej mierze wynikają z zastosowania do ich produkcji najtańszej technologii oraz dopasowaniu jej do jak największej liczby modeli samochodów bez względu na moc silnika czy dodatkowe wyposażenie auta. To ma poważne konsekwencje - jeśli chłodnica nie zapewnia optymalnego chłodzenia wzrasta ryzyko uszkodzenia wymiennika ciepła i wycieku płynu chłodniczego, a w konsekwencji awarii silnika z powodu jego przegrzania.

produkt manager w firmie Valeo Service Eastern Europe - Tomasz Olawa

 

Dodatkowo, fatalny poziom kontroli jakości powoduje, że elementy połączeniowe są niedbale wykonane. To z kolei wydłuża czas montażu, a nie zapominajmy, że w końcowym rachunku klient płaci za każdą roboczogodzinę. Oszczędność na cenie części może pociągać za sobą zwiększony wydatek na robociznę.

Montaż i demontaż chłodnic w autach staje się coraz bardziej skomplikowany, przez co udział kosztów montażu w stosunku do ceny produktu wzrasta. W przypadku wyboru niskiej jakości chłodnic mechanik decyduje się na ryzyko awarii i reklamacji, na co po prostu nie może sobie pozwolić - naprawa auta kolejny raz to dodatkowy czas i koszt, nie mówiąc już o niezadowoleniu klienta.

menedżer ds. sprzedaży na Polskę w firmie Chłodnice Nissens Polska - Artur Gołembniak

Rozwiązanie: aftermarketowe części oryginalne

Na szczęście na rynku są także chłodnice oryginalne, ale o wiele tańsze od tych z logo producentów pojazdów oferowanych w ASO. Mowa o aftermarketowych wyrobach renomowanych producentów takich jak DelphiHellaNissens czy Valeo. Niektóre z tych firm pomimo posiadania wielu fabryk na różnych kontynentach zapewniają wysoką jakość swoich produktów, na które dają gwarancję.

 

Biorąc pod uwagę, że różnica w cenie między tanim zamiennikiem a częścią markową kwotowo jest niewielka (na ogół 50-200 zł) naprawdę nie warto decydować się na zakup chłodnicy z niepewnego źródła. Co ważne, to niezależni producenci są przecież dostawcami nowych rozwiązań z zakresu układu chłodzenia do producentów aut oraz ich sieci serwisowych. Dzięki temu w ich ofercie aftermarketowej można znaleźć nawet najnowsze i najbardziej zaawansowane chłodnice, takie jak np. chłodnice wykonane całkowicie z aluminium (stosowane m.in. w AudiBMWRange Rover).

Komentarze:

Tomasz Olawa, menedżer ds. produktu, Valeo Service Eastern Europe

„Dobra chłodnica to taka, która jest dedykowana do konkretnego modelu samochodu z uwzględnieniem czynników dodatkowych, takich jak pojemność skokowa silnika, moc i moment obrotowy oraz wyposażenie dodatkowe.  Spełnienie tych warunków jest kluczowym czynnikiem mającym wpływ na skuteczność chłodzenia silnika w najcięższych warunkach. Materiały, z których wykonana jest chłodnica muszą być odporne na warunki atmosferyczne oraz czynniki zewnętrzne dzięki czemu chłodnica nie ulegnie przyśpieszonej korozji i pozwoli na długą bezawaryjną eksploatację. W przypadku chłodnic Valeo zaawansowana kontrola jakości obejmuje sprawdzenie szczelności, testy symulujące jazdę w cyklu miejskim generującą ciśnienia pulsacyjne wewnątrz układu, kontrolę stosowanego materiału pod względem odporności na korozję i czynniki zewnętrzne.”

 

Katalog online

Artur Gołembniak, menedżer ds. sprzedaży na Polskę, Chłodnice Nissens Polska Sp. z o.o.

„Od ponad 90 lat produkujemy chłodnice i kwestie jakości są dla nas kluczowe. Oprócz bardzo szerokiej i dobrze dostępnej gamy chłodnic cieczy, powietrza, klimatyzacji i oleju, Nissens oznacza także ofertę produktów „First-Fit” – dla wybranych chłodnic, do których montażu potrzebna jest większa ilość drobnych elementów tj. klamry, korki, o-ringi, chłodnice te dostarczamy w kartonie razem drobnymi elementami montażowymi, w tej samej cenie. Elementów tych, na ogół trudnodostępnych, klient nie musi szukać i tracić na to czasu. First-Fit oznacza po prostu oszczędność czasu i pieniędzy. Produkty First Fit oznaczone są w katalogach Nissens odpowiednią ikoną oraz podpisem First Fit.

 

Nadmienię, że ostatnią nową linią produktową Nissens są fabrycznie nowe (nie regenerowane) sprężarki klimatyzacji samochodowej, zalewane faktycznie właściwym typem oraz ilością oleju PAG (brak pomyłek w postaci nie zalania sprężarki olejem w serwisie).

 

Korzystając z okazji chciałem zachęcić klientów do korzystania z wygodnego, aktualizowanego na bieżąco o nowości, dostępnego dla każdego katalogu internetowego produktów Nissens.”

Jarosław Cichecki, product manager, dział części zamiennych Hella Polska

„Układ chłodzenia ma bardzo duży wpływ na działanie całego zespołu napędowego. Zastosowanie oryginalnych komponentów pozwala na uzyskanie optymalnych, założonych przed producenta, warunków pracy silnika, a co za tym idzie, gwarantuje bezawaryjną pracę pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku pojazdów użytkowych, których zadaniem jest przecież generowanie przychodów dla firm. Każdy nieplanowany postój takiego pojazdu spowodowany awarią to nie tylko koszt naprawy, ale także utracony zysk i być może nawet utrata klienta firmy. Z drugiej strony, kto z nas wybierając się na rodzinne wakacje chciałby przerwać podróż w szczerym polu z powodu dziurawej, skorodowanej chłodnicy. Takich sytuacji można uniknąć montując dobrej jakości chłodnicę – najlepiej pochodzącą od uznanego producenta wyposażenia fabrycznego.”

 

Katalog online

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).