Komisja Europejska sprawdza fuzję FCA i PSA | MOTOFAKTOR

Połączenie FCA z PSA pod lupą Komisji Europejskiej

person Adrian Januszkiewicz 18/06/2020

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe dochodzenie w celu oceny proponowanego połączenia FCA i PSA zgodnie z rozporządzeniem unijnym.

Kwestia połączenia obu koncernów wzbudziła zainteresowanie, ponieważ KE obawia się, że proponowana transakcja może ograniczyć konkurencję w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych (furgonetek) do 3,5 tony w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG), a dokładniej w 14 państwach członkowskich UE i Wielkiej Brytanii.

Samochody dostawcze są ważne dla osób fizycznych, MŚP i dużych firm, jeśli chodzi o dostarczanie towarów lub świadczenie usług dla klientów. To rosnący rynek i coraz ważniejsza część w gospodarce cyfrowej, w której prywatni konsumenci bardziej niż kiedykolwiek polegają na usługach dostawczych. FCA i PSA, ze swoim dużym portfolio marek i modeli, mają silną pozycję w samochodach dostawczych w wielu krajach europejskich. Dokładnie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie negatywnie na konkurencję na tych rynkach i zapewni, że pozostanie zdrowy krajobraz konkurencyjny dla wszystkich osób fizycznych i firm zależnych od samochodów dostawczych. Margrethe Vestager Wiceprezes wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji w Unii Europejskiej

 

W wielu krajach PSA lub FCA jest już liderem na rynku lekkich samochodów dostawczych, a połączenie spowodowałoby usunięcie jednego z głównych konkurentów.

Wstępne obawy KE dotyczące konkurencji

Na tym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja może znacznie ograniczyć konkurencję dla niektórych rodzajów lekkich samochodów dostawczych w następujących państwach członkowskich: Belgia, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Węgry, Włochy, Litwa, Luksemburg, Polska, Portugalia , Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Wielka Brytania.

 

W wielu z tych krajów PSA i FCA łącznie miałyby wysokie udziały w rynku, wraz z najszerszą gamą marek i modeli we wszystkich rozmiarach. Strony wydają się szczególnie silne w segmencie mniejszych samochodów dostawczych. W tej gamie jest mniej konkurentów niż w samochodach osobowych, a w większości tych krajów wszyscy konkurenci byliby znacznie mniejsi niż podmiot powstały w wyniku połączenia.

 

Wstępne dochodzenie Komisji wykazało, że PSA i FCA od dawna rywalizowały ze sobą na samochody dostawcze w wielu państwach członkowskich UE i podobnie ustawiały ceny swoich samochodów dostawczych. Połączenie wyeliminowałoby zatem istotne ograniczenie konkurencji dla obu z nich.

 

Ponadto wydaje się, że rynek lekkich samochodów dostawczych charakteryzuje się stosunkowo wysokimi barierami wejścia i ekspansji, na przykład koniecznością posiadania wystarczająco dużej sieci serwisowej, która nie jest szybka i łatwa w konfiguracji. Nowe wejście wydaje się więc mało prawdopodobne na znaczącą skalę.

 

Komisja przeprowadzi teraz dogłębne dochodzenie w sprawie skutków proponowanej transakcji, aby ustalić, czy prawdopodobne jest znaczne ograniczenie skutecznej konkurencji. Proponowaną transakcję zgłoszono Komisji w dniu 8 maja 2020 r. PSA i FCA postanowiły nie składać zobowiązań podczas wstępnego dochodzenia, aby zaradzić wstępnym obawom Komisji. Komisja ma teraz 90 dni roboczych, do 22 października 2020 r., na podjęcie decyzji. Otwarcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).