Nowe tachografy już obowiązkowe | MOTOFAKTOR

Nowe tachografy już obowiązkowe

Od wczoraj - 21 sierpnia obowiązkowo mają być montowane nowe - inteligentne tachografy 2. generacji. Ze względu na problem z ich dostępnością branża obawia się zablokowania kilkudziesięciu tysięcy samochodów.

 

  • Od wczoraj nowe tachografy 2. generacji obowiązkowe w nowych samochodach ciężarowych.
  • Nowe tachografy (G2V2) są wymagane w transporcie międzynarodowym.
  • Proces wprowadzenia nowych tachografów obejmuje 4 kroki.
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

 

 

Ze względu na problem z dostępnością nowych tachografów – „Smart Tacho 2” międzynarodowa organizacja przewoźników wystosowała apel do Komisji Europejskiej o przesunięcie terminu obowiązywania nowych tachografów o 4 miesiące. Apel spowodowany jest szacunkami, że ze względu na problemy z dostępnością tachografów 2. generacji zablokowanych może zostać nawet 40 000 ciężarówek, które miałyby być w nie wyposażone.

 

Po co nowe tachografy? Umożliwią one rozszerzenie zakresu danych przekazywanych podczas zdalnej kontroli za pomocą anten DSRC. Ponadto w pamięci tachografu będzie przechowywana „paczka” danych obejmująca 8 tygodni, co pozwoli na kontrolę, czy dany samochód był przynajmniej raz w kraju zarejestrowania w tym czasie (w związku ze spełnieniem unijnego obowiązku). To oznacza, że rejestrowane będzie każde przekroczenie granicy. Ponadto zdalnie – bez zatrzymywania będzie można sprawdzić, czy nie złamane zostały obowiązki dotyczące czasu jazdy i czasu przerwy.

 

Pierwszym krokiem w całym procesie jest wprowadzenie od 21.08.2023 nowych tachografów 2. generacji i wersji 2 (G2V2) we wszystkich noworejestrowanych pojazdach ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony pracujących w transporcie międzynarodowym oraz z zagranicznymi doładunkami (bez delegowania kierowców). Obowiązek ten dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

 

Drugi krok: od 31 grudnia 2024 r. dotyczy montażu tachografów cyfrowych 2. generacji (G2V2) w samochodach o DMC powyżej 3,5 tony, dotychczas wyposażonych w tachografy analogowe lub podstawowe cyfrowe (G1). Jeśli po tej dacie w przewozach międzynarodowych przewoźnik będzie chciał używać pojazdu, to musi być w nim zamontowany tachograf inteligentny (G2) w wersji pierwszej (montowanej obowiązkowo od 16.06.2019 roku) lub drugiej (montowanej obowiązkowo od 21.08.2023 roku). Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.

 

Trzeci krok: od 21 sierpnia 2025 r. dotyczy montażu cyfrowych tachografów 2. generacji we wszystkich autach o DMC powyżej 3,5 tony wyposażonych dotychczas w tachografy cyfrowe 1. generacji. Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.

 

Czwarty krok: od 1 lipca 2025 r. wszystkie samochody ciężarowe o DMC od 2,5 do 3,5 tony muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy 2. generacji. Dotyczy to pojazdów wykonujących przewozy: w Unii Europejskiej, do Unii Europejskiej oraz – z Unii Europejskiej (w tym Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii) – niezależnie od kraju zarejestrowania. Oznacza to, że każdy przewoźnik spoza Unii będzie miał obowiązek montażu takiego tacho w swoim samochodzie.

 

Smart Tacho 2” zostało rozszerzone o następujące funkcje w stosunku do wersji „1”:

  • Automatyczna rejestracja przejść granicznych.
  • Funkcja rejestracji załadunku/rozładunku. Po wybraniu funkcji załadunku/rozładunku automatycznie następuje rejestracja pozycji pojazdu.
  • Po wybraniu kraju początkowego i końcowego automatycznie zostanie wyświetlony kraj, w którym znajduje się pojazd.
  • Ochrona sygnału GNSS.
  • Dodatkowy sygnał ruchu.
  • Dane DSRC rozszerzone o maksymalny czas prowadzenia pojazdu, który można odczytać zdalnie.

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).