Nagrzewnica i dmuchawa kabinowa – wskazówki Nissens | MOTOFAKTOR

Nagrzewnica i dmuchawa kabinowa - wskazówki Nissens

Nissens przypomina dlaczego podczas corocznej kontroli układu klimatyzacji należy brać pod uwagę także nagrzewnicę i dmuchawę kabinową.

 

Podczas serwisu lub naprawy często pomija się dwa istotne elementy układu HVAC: nagrzewnicę i dmuchawę kabinową. Zazwyczaj spowodowane jest to ich położeniem w samochodzie – są one ciasno upakowane pod deską rozdzielczą, a tym samym są trudnodostępne. Nagrzewnica i dmuchawa kabinowa mają kluczowe znaczenie nie tylko dla optymalnej wydajności układu klimatyzacji, ale także dla komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Elementy te wydają się być bardzo prostymi częściami w porównaniu z innymi komponentami pojazdu – ale takie podejście jest mylące. Obydwie części mogą być kosztowne w naprawie. Należy pamiętać, aby w corocznym przeglądzie klimatyzacji uwzględnić nagrzewnicę i dmuchawę.

 

Nissens tłumaczy zasadę działania nagrzewnicy i dmuchawy oraz to, dlaczego tak ważne jest, aby używać najwyższej jakości produktów, gdy nadejdzie pora ich wymiany.

Nagrzewnica

Nagrzewnice Nissens
Źródło: Nissens

Nagrzewnica jest integralną częścią układu chłodzenia silnika, ale jej funkcją jest zapewnienie komfortu cieplnego w kabinie pojazdu. W większości pojazdów nagrzewnica znajduje się pod deską rozdzielczą lub w zintegrowanym module HVAC. Gorący płyn chłodzący z bloku silnika przepływa przez nagrzewnicę, ogrzewając powietrze wdmuchiwane za pośrednictwem dmuchawy na jej powierzchnię. Proces ten oprócz ogrzewania kabiny przeciwdziała osadzaniu się pary na szybach pojazdu, znacznie poprawiając widoczność a zarazem bezpieczeństwo podczas jazdy.

 

Warto wiedzieć

 

-> Osady i różne pozostałości w rurkach nagrzewnicy mogą gromadzić się i ostatecznie blokować przepływ płynu chłodzącego, zmniejszając jej sprawność. Typowe źródła zanieczyszczeń to:

 

  • Kamień z użytej zwykłej wody zamiast płynu lub wody zdemineralizowanej
  • Osady pochodzące z niskiej jakości płynów chłodzących lub starych, niewymienianych na czas płynów
  • Nieprawidłowe mieszanie różnych płynów
  • Pozostałości po środkach uszczelniających.

 

-> Zużyty lub uszkodzony termostat może ograniczać przepływ płynu chłodzącego w układzie oraz uniemożliwiać prawidłowe działanie nagrzewnicy.

 

-> Korozja spowodowana wilgocią w otoczeniu nagrzewnicy może prowadzić do wycieków płynu.

 

-> Wycieki powodują spadek poziomu płynu chłodzącego, co prowadzi do niskiej wydajności nagrzewnicy oraz może doprowadzić do bardziej rozległych uszkodzeń innych elementów silnika.

Dmuchawa

Dmuchawa Nissens
Źródło: Nissens

Dmuchawa kabinowa zapewnia przepływ powietrza przez wymienniki ciepła, takie jak parownik i nagrzewnica oraz jego dystrybucję w kabinie pojazdu. Umieszczona jest zazwyczaj w module HVAC pomiędzy kabiną a komorą silnika. Dmuchawa kabinowa, ze względu na elementy z tworzyw sztucznych, jest urządzeniem wrażliwym zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i na awarie układu elektrycznego pojazdu.

 

 

Warto wiedzieć

 

-> Zatkany lub zużyty filtr kabinowy może znacznie skrócić żywotność dmuchawy.

 

-> Najczęstszymi przyczynami awarii dmuchawy kabinowej są awarie układu elektrycznego pojazdu, zmniejszony przepływ powietrza oraz nieprawidłowy montaż.

 

-> Dmuchawy kabinowe w pojazdach użytkowych (taksówki, samochody dostawcze, autobusy, ciężarówki, itp.) są często narażone na przyspieszone zużycie ze względu na duże przebiegi tych aut oraz czas pracy.

 

Zarówno w przypadku wymiany nagrzewnicy, jak i dmuchawy, w zależności od modelu samochodu, średni czas wymiany wynosi od dwóch do trzech godzin. W niektórych bardziej zaawansowanych pojazdach może to pochłonąć więcej czasu.

 

Wewnętrzne zabrudzenia rurek rdzenia nagrzewnicy. Nagromadzenie zanieczyszczeń drastycznie ogranicza prawidłowy przepływ płynu chłodzącego w układzie. Zalecanym rozwiązaniem jest usunięcie przyczyny awarii i przepłukanie układu.

 

Zanieczyszczone wnętrze nagrzewnicy - zdjęcie Nissens
Zanieczyszczone wnętrze nagrzewnicy, Fot. Nissens

 

Ograniczony przepływ płynu chłodzącego w nagrzewnicy o niskiej jakości z niewłaściwą konstrukcją przegrody wewnątrz zbiornika.

 

Widok nagrzewnicy przez kamerę na podczerwień - zdjęcie Nissens
Widok nagrzewnicy przez kamerę na podczerwień, Fot. Nissens

 

Słabej jakości wirnik dmuchawy wykonany z domieszką przetworzonych tworzyw sztucznych jest bardziej podatny na pękanie, generuje hałas i ogranicza wydajność.

 

Uszkodzony wirnik dmuchawy - zdjęcie Nissens
Uszkodzony wirnik dmuchawy, Fot. Nissens

 

Właściwa mieszanka materiałów użytych do wytworzenia szczotek węglowych ma zasadnicze znaczenie dla trwałości dmuchawy. Szczotki o niskiej jakości zużywają się znacznie szybciej.

 

Szczotki silnika dmuchawy - zdjęcie Nissens
Szczotki silnika dmuchawy, Fot. Nissens

Jakość a cena

Warto pamiętać, że na pierwszy rzut oka tani produkt może wydawać się równie atrakcyjny co ten droższy, jednak istotne różnice kryją się wewnątrz, zwłaszcza w użytych do produkcji materiałach, co decyduje o trwałości produktu i zadowoleniu ostatecznego klienta. Tylko wysokiej jakości nagrzewnica może zagwarantować właściwe dopasowanie do punktów montażowych i bezproblemowy montaż, właściwą wydajność cieplną oraz długą żywotność produktu.

 

Ta sama zasada dotyczy dmuchaw, gdzie płynna praca, wydajność i trwałość są kluczowe dla bezpieczeństwa i utrzymania komfortu termicznego w kabinie. Dmuchawy niskiej jakości mogą generować hałas i zakłócać elektronikę samochodu lub radio. Ponadto nieprawidłowo działająca lub nieefektywna dmuchawa może szybko spowodować kosztowne awarie układu klimatyzacji, w tym przeciążenie i awarię sprężarki. Brak przepływu powietrza przez parownik oznacza mało wydajną przemianę stanu czynnika chłodniczego, co prowadzi do słabej wydajności układu i naraża sprężarkę klimatyzacji na napływ czynnika w stanie ciekłym i na jej przeciążenie.

 

Wymiana nagrzewnicy czy dmuchawy często oznacza ingerencję w deskę rozdzielczą, a czasami nawet jej całkowity demontaż, więc jest czasochłonna, a co za tym idzie kosztowna a większość użytkowników pojazdów nie chciałoby jej robić ponownie. Wymiana fabrycznej części na produkt o niskiej jakości to ryzyko powrotu niezadowolonych klientów i nadszarpniętej reputacji warsztatu.

 

Źródło: Nissens

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).