Mechanicy ProfiAuto przypominają, co zimą jest najważniejsze | MOTOFAKTOR

Mechanicy ProfiAuto przypominają, co zimą jest najważniejsze

Choć kierowcy wiedzą, że zimą należy zmienić opony i płyn do spryskiwaczy, to nie zwracają uwagi na sprawność układu jezdnego. O konsekwencjach mówi ekspert ProfiAuto.

 

Adam Lehnort, ekspert sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis
Adam Lehnort, ekspert sieci warsztatowej ProfiAuto Serwis

Wszyscy wiemy, że opony zimowe to jeden z kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo zimą, ponieważ łączy bezpośrednio pojazd z jezdnią – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto – Żaden kierowca nie będzie miał jednak pełnej kontroli nad autem, jeśli będzie ono niesprawne. Szczególnie istotne w zimowych warunkach jest bowiem zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy – dodaje Lehnort.

Najlepsze „zimówki” nie pomogą, jeśli amortyzatory nie będą sprawne

To opona bezpośrednio łączy pojazd z jezdnią, ale połączenie pomiędzy oponą a kierowcą daje zawieszenie. Dlatego amortyzatory tłumiące drgania są szczególnie istotne właśnie zimą. To one dbają o to, by opona miała jak najczęstszy kontakt z jezdnią. Na śniegu i pośniegowej brei pełnią bardzo ważną rolę dla utrzymania przyczepności.

 

Jeśli rozumiemy rolę i zasadę działania amortyzatora w samochodzie, to łatwo sobie wyobrazić, jak wiele tracimy korzystając nawet z dobrej klasy opon zimowych, ale niemających odpowiedniej przyczepności do drogi, ponieważ amortyzator nie dociska koła do jezdni – mówi Adam Lehnort z ProfiAuto – Taką ma rolę i warto skontrolować skuteczność tłumienia amortyzatorów przed zimą. Szczególnie, kiedy wymieniamy opony na nowe. Zużyty amortyzator, nawet przy jednym kole, może spowodować, że opona zużyje się nierównomiernie lub zostanie uszkodzona – dodaje ekspert.

 

Od amortyzatorów zależy także droga hamowania, która zimą jest wyjątkowo ważna. Na mokrej czy ośnieżonej nawierzchni zawsze się wydłuża, a zużyte amortyzatory bardzo negatywnie na to wpływają. Kiedy są niesprawne, częściej włącza się system ABS, który zmniejsza ciśnienie w układzie i siłę hamowania, co wpływa na wydłużenie czasu do pełnego zatrzymania. ABS nie może poprawnie funkcjonować, jeśli koło nie ma dobrej przyczepności z jezdnią. A tę zapewnia właśnie amortyzator.

 

Przy okazji kontroli amortyzatorów warto sprawdzić cały układ zawieszenia i kierowniczy pod kątem luzów, które mogą występować na wahaczach, drążkach czy łącznikach. Każdy luz w zawieszeniu to zmniejszenie precyzji kierowania, tak ważnej na mokrej nawierzchni – radzi ekspert ProfiAuto.

Hamulce zimą ważniejsze, niż sądzimy

Wydaje się, że na śliskiej drodze hamulce nie muszą być aż tak mocne jak latem, bo i tak przyczepność jest mniejsza. Wprost przeciwnie. Często w starszych samochodach tylny układ hamulcowy nie działa sprawnie i latem tego nie odczuwamy. Zimą, kiedy zaczniemy hamować w zakręcie na śliskiej drodze, bardzo istotna jest praca hamulców tylnych kół, aby poprawić stabilność pojazdu. Natomiast na śniegu i lodzie każde koło musi hamować, ponieważ droga hamowania zmienia się diametralnie.

 

Zimą nie tylko sama skuteczność, lecz także sprawność działania układu hamulcowego ma znaczenie. Kiedy na drodze jest lód czy śnieg, często zdarza się sytuacja, że jedną stroną auta znajdujemy się na śliskiej nawierzchni, a drugą na przyczepnej. Układ hamulcowy pracujący nieprawidłowo czy niedziałający ABS mogą zaskoczyć kierowcę w takiej sytuacji, a nawet doprowadzić do utraty panowania nad samochodem – podkreśla Adam Lehnort.

 

Kierowcy mający jeszcze samochody bez układu ABS muszą w szczególności sprawdzić, czy hamulce „biorą równo” oraz czy wszystkie działają. Jeśli system ABS jest w pojeździe, ale nie działa, koniecznie trzeba to naprawić. Także układ ESP, czyli elektroniczny system stabilizacji pojazdu może zimą uratować życie. Jego działanie opiera się jednak m.in. na czujnikach ABS. Jest on więc podstawą do utrzymania stabilności samochodu na śliskiej drodze.

Warto odwiedzić warsztat przed zimą

Kontrolę układu jezdnego można przeprowadzić tylko w warsztacie lub na stacji kontroli pojazdów. Częstym problemem jest badanie amortyzatorów, ponieważ od samego rozmiaru opon może zależeć wynik. Wnikliwe oględziny układu jezdnego przez mechanika i usunięcie wszystkich usterek to gwarancja bezpieczeństwa. Sprawne zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce z pewnością wydłużą również trwałość opon zimowych, radzą mechanicy.

Źródło: ProfiAuto

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).