Ma być bezpieczniej na przejazdach kolejowych | MOTOFAKTOR

Ma być bezpieczniej na przejazdach kolejowych

Opracowany zestaw narzędzi z zakresu bezpieczeństwa w ramach projektu SAFER-LC to zbiór rozwiązań dopasowanych do poszczególnych przypadków i każdego budżetu.

Na przejazdach kolejowych w całej Europie co tydzień ginie średnio sześć osób, a kolejne sześć zostaje ciężko rannych.

Wypadki na przejazdach kolejowych są trzecią – po próbach samobójczych i wtargnięciach – grupą śmiertelnych lub skutkujących obrażeniami wypadków związanych z ruchem kolejowym.

członek zespołu projektu SAFER-LC - Grigore Havarneanu

 

Na przejazdach kolejowych ma miejsce 1 % śmiertelnych wypadków drogowych i 30 % śmiertelnych wypadków na kolei.

 

W poprzednich projektach CORDIS badano sposoby zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadków śmiertelnych na kolei związanych z próbami samobójczymi i wtargnięciami. Jak mówi Havarneanu, zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów kolejowych było logicznym kolejnym krokiem. Oprócz zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych ulepszona infrastruktura przejazdów kolejowych zmniejszy również opóźnienia i zakłócenia.

Nie tylko rogatki

Finansowany ze środków UE projekt SAFER-LC, koordynowany przez International Union of Railways, zgromadził konsorcjum 17 partnerów z 10 krajów – w tym ośmiu państw członkowskich UE i dwóch krajów stowarzyszonych, Norwegii i Turcji. W projekcie uczestniczyli reprezentanci kolejowych grup przemysłowych, unii transportowych, instytutów badawczych oraz operatorzy pociągów i firmy technologiczne.

 

Połowa wszystkich przejazdów kolejowych w Europie to przejazdy z biernym systemem zabezpieczeń – bez rogatek czy aktywnych systemów ostrzegawczych. Idealnym rozwiązaniem byłoby zastąpienie przejazdu kolejowego tunelem lub mostem, ale często jest to niemożliwe lub nieopłacalne.

 

Konsorcjum kierowało dwoma ścieżkami badawczymi, z których jedna skupiała się na rozwiązaniach technicznych, takich jak inteligentna komunikacja między pojazdem i infrastrukturą, a druga – na rozwiązaniach psychologicznych i behawioralnych mających na celu zachęcanie uczestników ruchu do bezpieczniejszych zachowań.

Skupiliśmy się na bardziej innowacyjnych rozwiązaniach niż samo postawienie rogatek.

- Grigore Havarneanu

Znaki ostrzegawcze

Dla przykładu, inteligentne czujniki zainstalowane na przejazdach z biernym systemem zabezpieczeń mogą nie tylko ostrzegać kierowców pojazdów o zbliżającym się pociągu, ale także informować maszynistów o pojazdach znajdujących się na torach. W ramach projektu SAFER-LC przeprowadzono testy w Salonikach, w Grecji, gdzie flota 100 taksówek została wyposażona w takie czujniki. Wyniki tych testów, jak mówi Havarneanu, są obiecujące.

 

Innym rozwiązaniem jest lepsze oznakowanie przejazdów i wprowadzenie wskazówek środowiskowych, które mogłyby zniechęcić kierowców do podejmowania ryzyka.

Niektórzy uczestnicy ruchu drogowego popełniają błędy lub naruszają przepisy dlatego, że przejazdy są nieprawidłowo oznakowane, źle zbudowane lub w ich pobliżu brakuje odpowiednich wskazówek.

- Grigore Havarneanu

Właściwe narzędzie

Ostatecznie opracowano zestaw 48 różnych rozwiązań, który udostępniono bezpłatnie w Internecie decydentom politycznym, zarządcom infrastruktury drogowej i kolejowej oraz grupom obywatelskim.

 

W skład zestawu narzędzi wchodzą najlepsze rozwiązania dopasowane do różnych typów przejazdów kolejowych, a do każdego z nich są dołączone powiązane badania. W zestawie znajdują się także proste rozwiązania takie jak progi zwalniające, farby lub efekty optyczne, które spowalniają kierowców.

Publikujemy nasze propozycje wraz z ich praktycznymi zastosowaniami, kosztami, zaletami i wadami, przykładami zastosowania, skutecznością, oczekiwanymi efektami i skutkami ubocznymi oraz linkami do powiązanych stron.

- Grigore Havarneanu

 

Havarneanu dodaje, że żadne z rozwiązań nie będzie uniwersalne dla wszystkich krajów UE.

 

Źródło: Komisja Eurospejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).