Ma być bezpieczniej na przejazdach kolejowych | MOTOFAKTOR

Opracowany zestaw narzędzi z zakresu bezpieczeństwa w ramach projektu SAFER-LC to zbiór rozwiązań dopasowanych do poszczególnych przypadków i każdego budżetu.

Na przejazdach kolejowych w całej Europie co tydzień ginie średnio sześć osób, a kolejne sześć zostaje ciężko rannych.

Wypadki na przejazdach kolejowych są trzecią – po próbach samobójczych i wtargnięciach – grupą śmiertelnych lub skutkujących obrażeniami wypadków związanych z ruchem kolejowym. Grigore Havarneanu członek zespołu projektu SAFER-LC

 

Na przejazdach kolejowych ma miejsce 1 % śmiertelnych wypadków drogowych i 30 % śmiertelnych wypadków na kolei.

 

W poprzednich projektach CORDIS badano sposoby zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadków śmiertelnych na kolei związanych z próbami samobójczymi i wtargnięciami. Jak mówi Havarneanu, zwiększenie bezpieczeństwa przejazdów kolejowych było logicznym kolejnym krokiem. Oprócz zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych ulepszona infrastruktura przejazdów kolejowych zmniejszy również opóźnienia i zakłócenia.

Nie tylko rogatki

Finansowany ze środków UE projekt SAFER-LC, koordynowany przez International Union of Railways, zgromadził konsorcjum 17 partnerów z 10 krajów – w tym ośmiu państw członkowskich UE i dwóch krajów stowarzyszonych, Norwegii i Turcji. W projekcie uczestniczyli reprezentanci kolejowych grup przemysłowych, unii transportowych, instytutów badawczych oraz operatorzy pociągów i firmy technologiczne.

 

Połowa wszystkich przejazdów kolejowych w Europie to przejazdy z biernym systemem zabezpieczeń – bez rogatek czy aktywnych systemów ostrzegawczych. Idealnym rozwiązaniem byłoby zastąpienie przejazdu kolejowego tunelem lub mostem, ale często jest to niemożliwe lub nieopłacalne.

 

Konsorcjum kierowało dwoma ścieżkami badawczymi, z których jedna skupiała się na rozwiązaniach technicznych, takich jak inteligentna komunikacja między pojazdem i infrastrukturą, a druga – na rozwiązaniach psychologicznych i behawioralnych mających na celu zachęcanie uczestników ruchu do bezpieczniejszych zachowań.

Skupiliśmy się na bardziej innowacyjnych rozwiązaniach niż samo postawienie rogatek. Grigore Havarneanu

Znaki ostrzegawcze

Dla przykładu, inteligentne czujniki zainstalowane na przejazdach z biernym systemem zabezpieczeń mogą nie tylko ostrzegać kierowców pojazdów o zbliżającym się pociągu, ale także informować maszynistów o pojazdach znajdujących się na torach. W ramach projektu SAFER-LC przeprowadzono testy w Salonikach, w Grecji, gdzie flota 100 taksówek została wyposażona w takie czujniki. Wyniki tych testów, jak mówi Havarneanu, są obiecujące.

 

Innym rozwiązaniem jest lepsze oznakowanie przejazdów i wprowadzenie wskazówek środowiskowych, które mogłyby zniechęcić kierowców do podejmowania ryzyka.

Niektórzy uczestnicy ruchu drogowego popełniają błędy lub naruszają przepisy dlatego, że przejazdy są nieprawidłowo oznakowane, źle zbudowane lub w ich pobliżu brakuje odpowiednich wskazówek. Grigore Havarneanu

Właściwe narzędzie

Ostatecznie opracowano zestaw 48 różnych rozwiązań, który udostępniono bezpłatnie w Internecie decydentom politycznym, zarządcom infrastruktury drogowej i kolejowej oraz grupom obywatelskim.

 

W skład zestawu narzędzi wchodzą najlepsze rozwiązania dopasowane do różnych typów przejazdów kolejowych, a do każdego z nich są dołączone powiązane badania. W zestawie znajdują się także proste rozwiązania takie jak progi zwalniające, farby lub efekty optyczne, które spowalniają kierowców.

Publikujemy nasze propozycje wraz z ich praktycznymi zastosowaniami, kosztami, zaletami i wadami, przykładami zastosowania, skutecznością, oczekiwanymi efektami i skutkami ubocznymi oraz linkami do powiązanych stron. Grigore Havarneanu

 

Havarneanu dodaje, że żadne z rozwiązań nie będzie uniwersalne dla wszystkich krajów UE.

 

Źródło: Komisja Eurospejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).