Jakie zawieszenia są najtańsze w naprawach? | MOTOFAKTOR

Jakie zawieszenia są najtańsze w naprawach?

Eksperci z Sidem - europejskiego lidera w dziedzinie projektowania oraz produkcji elementów układu kierowniczego i zawieszenia podpowiadają, jak odróżnić zawieszenie drogie w naprawach od taniego.

 

Jednym z elementów, które wpływają na wysokość rachunków za naprawy, jest konstrukcja zawieszenia. Nawet najtrwalsze samochody podlegają zużyciu eksploatacyjnemu, do którego zalicza się m.in. luzy w zawieszeniu. Im to zawieszenie będzie prostsze konstrukcyjnie, tym mniej trzeba będzie zapłacić mechanikowi. Nie warto zatem sugerować się marką samochodu. Należy spojrzeć na budowę podwozia lub poprosić o poradę mechanika.

MacPherson jest tańszy niż układ wielowahaczowy

Z założenia najdroższe w obsłudze są zaawansowane zawieszenia wielowahaczowe, które dodatkowo mogą być doposażone w pneumatykę. Na drugim końcu skali mamy zawieszenia najtańsze składające się z układu MacPherson z przodu i belki podatnej na skręcanie z tyłu.

 

Dla przykładu – przy kołach na osi przedniej zawieszenia wielowahaczowego znajdują się zwykle po cztery poprzeczne wahacze wykonane ze stopów aluminium oraz sprężyny śrubowe zintegrowane z dwururowymi amortyzatorami gazowymi. Całość uzupełniona jest z każdej strony imponujących rozmiarów zwrotnicą. Łączący oba koła stabilizator rurowy zamocowany jest na ramie pomocniczej osadzonej na poduszkach gumowych. Liczba elementów, które podlegają zużyciu, jest spora a łączny koszt dobrej jakości części i robocizny liczymy w tysiącach złotych.

 

W przypadku przedniego zawieszenia typu MacPherson (np. w Renault Lagunie III) klasyczne kolumny MacPherson, współpracują z dolnymi wahaczami trójkątnymi. Wahacze mają wymienne końcówki (sworznie, czyli popularne gałki), a zatem ewentualne wydatki redukują się do minimum. Do ich wymiany nie trzeba demontować wahacza – wystarczy odkręcić sworzeń. Wymieniać możemy najczęściej także same elementy gumowe (silentbloki wahaczy).

 

Tę operację trzeba już wykonać z wykorzystaniem prasy po demontażu wahacza. Tego typu zawieszenia przednie są najtańsze w serwisowaniu i pod względem trwałości prezentują się bardzo dobrze. W praktyce najczęściej wymienianym elementem są łączniki stabilizatora (na szczęście są tanie), oraz końcówki drążków kierowniczych. Przy większych przebiegach wymienia się także górne łożyska kolumn MacPherson.

 

W przypadku tylnych układów wielowahaczowych na każde koło także przypada po kilka wahaczy (zwykle od trzech do pięciu), co również drastycznie ponosi koszty ich regeneracji/wymiany. Dla odmiany głównym elementem, który wymienia się w belkach podatnych na skręcanie (nie mylić z belkami skrętnymi wyposażonymi w drążki skrętne), są zwykle… dwie tuleje belki. Różnica w cenie jest oczywista.

Już na etapie wyboru samochodu używanego warto zdecydować się na samochód prosty konstrukcyjnie, który z natury rzeczy będzie tani w naprawach. Właściwości jezdne spadają na drugi plan, ponieważ lepiej jeździć prostym samochodem ze sprawnym zawieszeniem, niż cudem techniki, w którym połowa rzeczy w podwoziu nadaje się do wymiany i czeka na „przypływ gotówki".

Product Management Director z ELIT Polska - Andrzej Ohirko

Ponad 80 lat doświadczenia marki Sidem

W podejmowaniu decyzji zakupowych warto kierować się opinią ekspertów oraz doświadczeniem przedsiębiorstwa w danej branży. Jeśli chcemy mieć pewność, że zawieszenie naszego samochodu wytrzyma tysiące kilometrów, to zainteresowanie się ofertą marki Sidem jest obowiązkiem.

 

Ponad 80 lat obecności w branży motoryzacyjnej zobowiązuje do tworzenia najlepszych części zawieszenia. Ponad 9000 referencji dostępnych niemal od ręki, które są stosowane również na pierwszy montaż. O wykonaniu najwyższej klasy świadczy fakt, że takie marki jak Ford i Porsche używają elementów zawieszenia z logiem Sidem do fabrycznie nowych modeli swoich pojazdów.

 

Na klientów czekają między innymi części układu kierowniczego i zawieszenia takie jak:

  • wahacze
  • przeguby kulowe
  • łączniki stabilizatora
  • końcówki drążka kierowniczego
  • silent bloki

 

Źródło: ELIT Polska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).