Jak sprawdzić poprawność działania rozrusznika bez jego demontażu z samochodu | MOTOFAKTOR

Jak sprawdzić poprawność działania rozrusznika bez jego demontażu z samochodu

Jakie mogą być przyczyny niesprawności rozrusznika? Co, jeśli podczas próby rozruchu rozrusznik słabo „kręci” silnikiem?

Bolesław Jarosiński, Inżynier Produkcji w AS-PL Sp. z o.o

Obecnie samochody mają coraz lepszy komfort obsługi. Analogowe wskaźniki, przyciski i pokrętła odchodzą do lamusa na rzecz m.in. ekranów dotykowych. Coraz rzadziej otwieramy maskę silnika i interesujemy się tym, co znajduje się pod klapą. W wielu samochodach silnik jest osłonięty i prawie całkowicie wypełnia komorę silnika. Co zrobić, gdy nie uda nam się uruchomić silnika?

 

Jeśli spotkamy się z sytuacją, kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce i nie słyszymy pracy rozrusznika oraz nie możemy uruchomić silnika, nie oznacza, iż jesteśmy bezradni. Mimo szybko postępującego rozwoju technologii i coraz bardziej skomplikowanych konstrukcji jesteśmy w stanie zdiagnozować problem po krótkim spojrzeniu pod maskę. Jeśli dysponujemy pewnymi technicznymi kompetencjami i narzędziami, możemy wykonać kilka testów, aby stwierdzić, czy awarii jest winny rozrusznik lub inny element w pojeździe.

 

Najczęściej występującą przyczyną problemów z rozruchem silnika jest zły stan akumulatora lub połączonych z nim przewodów. Jeśli podczas uruchamiania silnika zauważamy, że światła i kontrolki gasną lub świecą słabiej a rozrusznik nie pracuje poprawnie, to możemy być praktycznie pewni, że przyczyn należy szukać właśnie w akumulatorze. Czasami wystarczy go naładować, oczyścić styki i dokręcić śruby. Gdy musimy pilnie uruchomić silnik, wystarczy posłużyć się akumulatorem z innego pojazdu.

 

Jeśli po wykonaniu tych czynności, objawy niesprawności są identyczne, może to oznaczać uszkodzenie rozrusznika. Rozrusznik uruchamia silnik spalinowy. Najczęściej spotykane rozruszniki elektryczne, to silniki prądu stałego służące do obracania wału korbowego silnika oraz do nadawania mu odpowiedniej prędkości obrotowej. Prędkość ta pozwala na rozpoczęcie samodzielnej pracy przez silnik. Rozrusznik pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora podczas uruchamiania silnika.

 

Rozrusznik silnika pracuje poprawnie, gdy parametry jego zasilania są właściwe. Jeśli podczas próby rozruchu rozrusznik słabo „kręci” silnikiem, to przyczyną może być zły stan któregoś z połączeń silnoprądowych. Umieszczone na poniższym schemacie połączeń między akumulatorem i rozrusznikiem znaki zapytania pokazują zasadnicze miejsca, które mogą być przyczyną trudności rozruchu.

Połączenia między akumulatorem i rozrusznikiem. Schemat AS-PL.

Jeśli przy próbie uruchamiania silnika, nie słuchać reakcji rozrusznika, możemy mieć do czynienia z sytuacją, że na zacisku „start” rozrusznika (potencjał 50) nie pojawia się napięcie 12 V uruchamiające rozrusznik. Przyczyn może być wiele. Warto także wykonać próbę uruchomienia rozrusznika z pominięciem wszystkich elementów pośredniczących między stacyjką a rozrusznikiem.

Zaciski rozrusznika. Schemat AS-PL.

Wystarczy do tego kawałek izolowanego przewodu, przy pomocy którego na chwilę wykonujemy połączenie na zaciskach rozrusznika (jak na załączonym schemacie zacisków rozrusznika). Przykładamy jeden koniec przewodu do wyższego grubego zacisku (12 V – potencjał 30), a drugim końcem dotykamy na chwilę zacisku, do którego doprowadzony jest cienki przewód („start” – potencjał 50). Brak reakcji rozrusznika oznacza, że jest on uszkodzony. Jeśli reaguje, oznacza to, że mamy błąd w instalacji lub którymś z urządzeń pośredniczących, co uniemożliwia rozruch.

 

Jeśli doświadczamy innych przyczyn niesprawności rozrusznika, o których nie ma mowy wyżej lub której nie rozpoznajemy, konieczna będzie wizyta w serwisie naprawczym.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).