Jak prawidłowo dokręcić koło | MOTOFAKTOR

Jak prawidłowo dokręcić koło

person Redakcja 11/06/2015

W każdym warsztacie samochodowym mamy do czynienia z odkręcaniem kół, a następnie z ich dokręcaniem.

Jest to jedna z najprostszych czynności wykonywanych w ramach każdego przeglądu okresowego oraz napraw układu hamulcowego, przeniesienia napędu, zawieszenia i innych. Samo odkręcenie śrub mocujących koła nie stanowi problemu dla mechanika. Ważniejszą czynnością, w większości przypadków wykonywaną nieprawidłowo, jest dokręcanie śrub, czy nakrętek mocujących koła.

 

Mechanik dokręca śruby kluczem pneumatycznym, przy ustawieniu klucza na największy zakres momentu. Kolejną czynnością, którą wykonuje jest jeszcze dociągnięcie ręczne kluczem krzyżakowym. Klucz dynamometryczny, którym powinien dociągnąć śruby, do określonego dla danego typu pojazdu momentem, jest rzadko używany. Dodatkowo użycie klucza dynamometrycznego, po wcześniejszym dokręceniu śrub “do oporu” kluczem pneumatycznym, jest zupełnie niecelowe.

 

Moment z jakim nastąpiło dokręcenie śrub przekracza właściwy poziom i nawet jeśli mechanik sprawdza poprawność dokręcenia, to tak naprawdę jest to czynność bezcelowa – pozorowana. Natychmiast po rozpoczęciu ruchu kluczem dynamometrycznym, sprzęgło rozłącza i mechanik przechodzi do kolejnej śruby. Czym grozi taki sposób dokręcenia koła? W praktyce, przy samochodach osobowych i dostawczych, największe niebezpieczeństwo to brak możliwości odkręcenia śrub ręcznym kluczem. Gdy uszkodzimy oponę i zajdzie konieczność wymiana koła na drodze, będzie to bardzo trudne zadanie dla osoby dysponującej tylko zestawem awaryjnym. Oczywiście dla śruby czy szpilki mocującej koło do piasty zbyt duże przekroczenia momentu, z jakim są one dokręcane, może skutkować nawet ich zerwaniem.

W jaki sposób prawidłowo dokręcać śruby kół i przy pomocy jakich narzędzi?

Śruby powinniśmy dokręcać ręcznie lub przy użyciu klucza pneumatycznego, który będzie ustawiony na minimalny moment lub ma ten moment ograniczony do poziomu około 90 Nm. Po wstępnym dokręceniu śrub mocujących koło, używamy klucza dynamometrycznego, którego moment jest ustawiony na wartość wskazaną dla danego typu auta i rodzaju felgi. Przeważnie wartości te mieszczą się w zakresie od 90 do 170 Nm. Tak dokręcone śruby gwarantują długi czas ich eksploatacji oraz nie spowodują problemu z awaryjnym odkręcaniem na drodze. Klucze dynamometryczne są powszechnie dostępne i powinny być na wyposażeniu każdego serwisu i z kontrolowanym dociągnięciem śrub mechanik nie powinien mieć problemu.

 

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku dokręcania wstępnego śrub kluczem pneumatycznym. W standardowych udarowych kluczach pneumatycznych, kilkustopniowa regulacja momentu z jakim będzie on dokręcał śruby, jest mało precyzyjna, a rzeczywisty moment jest zależny od kilku innych czynników (ciśnienie powietrza zasilającego, wydajność sieci zasilającej, stan nasadek). Faktycznie zwykłym kluczem udarowym dokręcamy z momentem przekraczającym wymagany. Aby uniknąć takiej sytuacji i aby rzeczywiście móc dociągnąć śruby z wymaganym momentem, należy użyć udarowego klucza pneumatycznego z ograniczonym momentem.

 

Klucz taki pojawił się w ofercie Chicago Pneumatic – jest to narzędzie o symbolu CP7748TL. Kluczem możemy odkręcać bezproblemowo śruby (maksymalny moment na odkręcaniu to 1250 Nm), a dokręcać śrubę z maksymalnym momentem 90-95 Nm. Tak dokręcona śruba będzie skutecznie dociągnięta kluczem dynamometrycznym do właściwego momentu, który gwarantuje poprawność połączenia oraz nie przysporzy kierowcy problemów w przypadku awaryjnego odkręcania śrub na drodze.

 

Tip-Topol przygotował zestaw do poprawnego dokręcania śrub kół samochodów osobowych i dostawczych. W skład zestawu wchodzą produkty firmy Chicago Pneumatic:

 

  • klucz udarowy CP7748TL
  • klucz dynamometryczny CP8915
  • zestaw nasadek udarowych CPSS413WP

Artykuł sponsorowany przez firmę Tip-Topol

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).