Izera nie będzie Dacią ani Mercedesem… | MOTOFAKTOR

Kilka dni po ogłoszeniu przez ElectroMobility Poland, że partnerem technologicznym marki Izera jest Geely, gościem OTOMOTO TV Na Żywo był Wojciech Mieczkowski, dyrektor ds. produkcji EMP.

  • Ile będzie kosztować Izera – pierwszy polski elektryk?
  • Ilu pracowników zatrudni fabryka w Jaworznie i czy już trwa rekrutacja?
  • Czy Skarb Państwa pozostanie właścicielem Izery, a może są plany prywatyzacji firmy?
  • Na te pytania odpowiada gość specjalny programu OTOMOTO TV NA ŻYWO – Wojciech Mieczkowski, dyrektor ds. produkcji EMP.
  • Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się na nasz newsletter!

 

Pierwszy polski elektryk budzi skrajne emocje – od obaw, czy Izera nie jest projektem spóźnionym i oderwanym od potrzeb rynku, po podziw i patriotyczne wsparcie dla działań EMP. Te skraje emocje pojawiły się podczas rozmowy na żywo z Wojciechem Mieczkowskim – dyrektorem ds. produkcji ElectroMobility Poland. Pytania prowadzących, jak i widzów programu OTOMOTO TV NA ŻYWO zadawane na czacie i krążyły wokół najbardziej emocjonujących tematów związanych z zapowiadaną premierą pierwszego polskiego samochodu elektrycznegoIzera.

Chińska platforma, rodzime DNA. Czy Izera to jeszcze polska produkcja?

W zeszłym tygodniu EMP ogłosiło współpracę z największą prywatną chińską grupą motoryzacyjną Geely Holding, która na zasadach licencji udostępni spółce przystosowaną do samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Zapisy umowy nie oznaczają jednak, że platforma i jej elementy będą produkowane wyłącznie w Chinach. Wojciech Mieczkowski przyznał w rozmowie, że licencja jest otwarta – pozwala na korzystanie z gotowej platformy dostarczanej przez Geely, ale zakłada także możliwość produkcji platformy i jej elementów we własnym lokalnym – polskim lub europejskim producentom.

 

Dyrektor ds. produkcji w EMP podkreślił, że o polskości Izery decydują ludzie, którzy tworzą strategię i DNA marki. Nad stylistyką Izery niezmiennie czuwa Tadeusz Jelec, który wraz z zespołem projektantów dba, by zachować polski charakter marki – to właśnie elementy nadwozia i wyposażenia mają głównie kojarzyć się z polskością tego elektrycznego samochodu.

Pomiędzy Dacią a Mercedesem. Ile będzie kosztować pierwszy polski elektryk?

Jednym z istotniejszych tematów związanych z samochodami elektrycznymi jest ich cena. To właśnie ona dla wielu kierowców jest kluczowa i wpływa na decyzje zakupowe o czym wspominali zarówno prowadzący, jak i aktywni na czacie widzowie programu OTOMOTO TV NA ŻYWO. Wojciech Mieczkowski nie ujawnił jednak przewidywanej ceny Izery. Zapewnił za to, że samochód zostanie wyceniony adekwatnie do jakości i segmentu w jakim przyjcie mu konkurować.

 

Cena będzie oscylować gdzieś pomiędzy Dacią a Mercedesem– powiedział Mieczkowski.

 

Zapowiedział także, że Izera będzie autem segmentu C i powstanie w trzech odmianach nadwoziowych: SUV, hatchback i kombi. Na początek pojawi się specjalna wersja premierowa, później nie wykluczone, że także odmiana specjalna czyli bardziej usportowiona z napędem na cztery koła (umożliwia to platforma SEA).

Dacia kontra Mercedes

Uzasadniając wybór segmentu, w którym będzie startować Izera, Wojciech Mieczkowski podkreślił, że budżetowe elektryki nie sprzedają się dobrze, a największą popularnością cieszą się samochody kompaktowe, które jako pojazdy uniwersalne dają wszechstronne możliwości adaptacji – zarówno na potrzeby rodzinne, jak i związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Eksport i partnerzy zewnętrzni. Czy Izera to samochód wyłącznie dla Polaków?

Projekt Izera ma pochłonąć 6 mld. zł. Choć ElectroMobility Poland powstało z inicjatywy spółek z branży energetycznej z udziałem Skarbu Państwa, firma nie wyklucza włączenia do współpracy prywatnych partnerów.

 

„Nie ma takich planów, by Skarb Państwa był do końca jedynym właścicielem Izery. Chodzi o pewien impuls, rozpęd, który później będzie kontynuowany na normalnych, komercyjnych zasadach. Możliwe jest pozyskanie w przyszłości finansowania dłużnego, jak i kapitałowego. Będą podejmowane działania zmierzające do pozyskania partnerów zewnętrznych” – powiedział Wojciech Mieczkowski nie ujawniając szczegółów strategii firmy.

 

Strategia rozwoju i sprzedaży polskiego elektryka obejmuje też zewnętrzne rynki – planowany jest eksport Izery. Dyrektor ds. produktu EMP podkreślił, że nie jest możliwe utrzymanie funkcjonowania fabryki na komercyjnych zasadach przy opieraniu jej wyłącznie na krajowym rynku.

 

W rozmowie poruszona została także kwestia ustalenia pierwszego polskiego samochodu elektrycznego oficjalną marką polskiej administracji publicznej i służb. Inspiracja pochodzi z innych państw europejskich – m.in. Francji, której prezydent porusza się wyłącznie francuskimi samochodami. Wojciech Mieczkowski wyraził nadzieję, że Izera jako dobry produkt, będzie wybierana w przetargach na zasadach rynkowych, konkurując na tym polu z innymi markami.

Planowane utworzenie 2500 miejsc pracy. Jak wziąć udział w rekrutacji?

Budowa fabryki Izery w Jaworznie ma się rozpocząć już wkrótce, by na koniec 2025 roku mogła zjechać z niej pierwsza seria polskich samochodów elektrycznych. Firma planuje zatrudnić 2500 osób. Choć rekrutacja oficjalnie nie ruszyła, zespół EMP rośnie. Wojciech Mieczkowski zachęcił pytających o możliwości rekrutacji widzów programu OTOMOTO TV do przesyłania dokumentów aplikacyjnych na dane kontaktowe podane na stronie electromobilitypoland.pl.

 

Źródło: OTOMOTO

Zdjęcia: ElectroMobility Poland

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).