Goodyear w ELMS wchodzą w sezon 2024 | MOTOFAKTOR

Goodyear w ELMS wchodzą w sezon 2024

Już jutro (14.04.2024 r.) w Barcelonie od 4-godzinnego wyścigu rozpocznie się tegoroczny sezon ELMS. Goodyear dostarczy w nim opony dla kategorii LMGT3 i LMP2.

W tegorocznym sezonie ELMS wystartują 22 samochody LMP2, w tym 14 w kategorii LMP2 i 8 w LMP2 Pro/Am. Ponadto do rywalizacji dołączy 11 samochodów LMGT3 od znanych producentów, takich jak Aston Martin, Ferrari, Lamborghini i Porsche.

Zawody ELMS na sześciu ikonicznych torach w Europie. Start zaplanowano na Circuit de Barcelona-Catalunya, gdzie odbędzie się prolog oraz pierwsza runda. Kolejne rundy odbędą się na torach Le Castellet, Imola, Spa-Francorchamps, Mugello (nowy punkt w kalendarzu) i finałowy wyścig w Portimao.

Punkty wspólne w różnych klasach

Współczesne pojazdy LMP2 i LMGT3 mają podobne cechy konstrukcyjne, które mają kluczowe znaczenie dla skuteczności strategii, osiągów i stylu rywalizacji. W obu klasach kluczowym elementem jest umiejętność przedłużania czasu przejazdu i efektywnego zarządzania zasobami. W odpowiedzi na te potrzeby, Goodyear stworzył opony, które mają zapewnić stałą wydajność przez około dwie godziny, pomimo różnic w wymaganiach poszczególnych klas.

Mike McGregor, menadżer programu Goodyear Endurance, Fot. Clement Marin
Mike McGregor, menadżer programu Goodyear Endurance, Fot. Clement Marin

„Naszym zadaniem było stworzenia opony, która szybko osiąga optymalne parametry pracy, a jednocześnie jest w stanie przetrwać dwa do trzech biegów, w zależności od specyfiki toru. To wyzwanie jest wspólne dla obu kategorii, co skłoniło Goodyear Racing do opracowania wspólnej, stabilnej i spójnej platformy” – wyjaśnił Mike McGregor, menadżer programu Goodyear Endurance.

Inne cechy charakterystyczne dla klas LMGT3 i LMP2 to zróżnicowanie poziomów umiejętności kierowców. Opona opracowana przez Goodyear jest dostosowana do różnych kategorii kierowców FIA, od amatorów po profesjonalistów. Wyróżnia ją zdolność do szybkiego nagrzewania, co szczególnie korzystnie wpływa na kierowców amatorów, pomagając im szybko odkryć granice swojego samochodu. Dodatkowo, wydajność opony utrzymuje się na stałym poziomie przez cały czas trwania wyścigu, z minimalnymi stratami.

Większe różnice

Różnice między samochodami z kategorii LMGT3 i LMP2 można zauważyć przede wszystkim w ich siłach docisku, mocy i masie. Pojazdy LMP2 generują aż o 50% więcej docisku niż LMGT3, co przekłada się na ich lepsze osiągi w zakrętach, zwłaszcza przy wysokich prędkościach, oraz na bardziej dynamiczne prowadzenie.

W tym sezonie samochody LMP2 będą miały zwiększoną moc do 580 KM (wzrost z 540 KM w 2023 r.) dzięki temu samemu 4,2-litrowemu silnikowi V8 GK428 Gibson. Ich masa została zmniejszona z 950 kg do 930 kg, przy jednoczesnym zwiększeniu pojemności zbiorników paliwa – 75 litrów w porównaniu do 69 litrów z poprzedniego sezonu. Szacuje się, że te zmiany skrócą czas okrążenia o około 1 sekundę. Kolejną istotną różnicą jest waga – samochody LMP2 ważą 950 kilogramów, podczas gdy te z klasy LMGT3 ważą od 1200 do 1300 kilogramów.

Prototyp Oreca LMP2 podczas przedsezonowych testów Goodyear w Barcelonie
Fot. Clement Marin

Projektanci opon z Goodyeara zwracają uwagę, że główną różnicą między pojazdami obu klas jest sposób pokonywania zakrętów.

„Samochody klasy LMGT3 są bardziej narażone na większe siły skrętne i mocniejsze przechyły nadwozia niż pojazdy LMP2” – wyjaśnił McGregor – „Odmienne charakterystyki sił działających na oponę sprawiają, że wymagania im stawiane są zupełnie inne. Znacząca siła docisku, jaką generują samochody LMP2, sprawia, że są one mniej podatne na przechyły nadwozia i zwykle są one sztywniejsze, aby lepiej wykorzystać siłę docisku. Ponadto podwozia LMP2 są projektowane z myślą o spełnieniu wymogów wyścigowych, co zapewnia nam bardziej jednolitą platformę do opracowania opon na zamówienie. W przypadku LMGT3 mamy do czynienia z całkowicie nową koncepcją opon, które muszą efektywnie współpracować z szerokim spektrum pojazdów.”

„Dodatkowo, w wyścigach GT trzeba brać pod uwagę różne typy samochodów. Są pojazdy z silnikiem umieszczonym z przodu, centralnie i z tyłu, więc rozkład masy jest bardzo różny. Zespół projektowy Goodyear Racing wykonał niesamowitą pracę, sprawiając, by ta sama specyfikacja opon sprawdzała się dobrze we wszystkich typach samochodów.”

LMGT3 zbliżone do pojazdów drogowych

Część atrakcyjności wyścigów GT pochodzi z podobieństw między rywalizującymi pojazdami a ich zwykłymi odpowiednikami, co przyciąga fanów i jednocześnie zmniejsza koszty uczestnictwa w kategorii LMGT3 w porównaniu z poprzednią generacją LMGTE.

„Z punktu widzenia Goodyear, wyścigi długodystansowe są platformą do prezentacji naszych technologii. W klasie LMGT3 te technologie są najbardziej porównywalne do tych stosowanych w autach do codziennej jazdy” – podkreślił McGregor – „Pojazdy te korzystają z wielu wspólnych podzespołów, a przepisy sportowe ograniczają zakres modyfikacji, które zespoły i producenci mogą wprowadzić.”

„Opracowane przez Goodyear Racing nowe opony zostały skonstruowane z myślą o zapewnieniu jak najdłuższej i najefektywniejszej jazdy. Opony te są przeznaczone przede wszystkim dla kierowców aut tej kategorii co Porsche 911 GT3 RS. Udział w wyścigach nie tylko pokazuje zaangażowanie Goodyear w międzynarodowy motorsport, ale także sprzyja rozwojowi przyszłych technologii, które ostatecznie przynoszą korzyści konsumentom” – dodał McGregor.

Lamborghini Huracán LMGT3 podczas przedsezonowych testów Goodyear w Barcelonie
Fot. Clement Marin

Źródło: Goodyear

Zdjęcie główne: Clement Marin

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).