e-Van od Grupy Zasada coraz bliżej realizacji | MOTOFAKTOR

Firmy Ennovation Technology oraz Autobox Innovation z Grupy Zasada, finalizują prace nad polskim e-Vanem, który jeszcze w 2023 r. ma przejść procesy homologacyjne.

 

Projekt firm Grupy Zasada jest realizowany w ramach konkursu „e-Van”, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), którego celem było wyłonienie najlepszych propozycji stworzenia uniwersalnego pojazdu dostawczego z napędem elektrycznym.

Projekt poprowadzą polskie firmy z bogatym doświadczeniem w branży

Zarówno Ennovation Technology, jak i Autobox Innovation, to firmy, które mogą pochwalić się doświadczeniem popartym sukcesami w przemyśle motoryzacyjnym. Ennovation Technology to startup technologiczny z szeroką ofertą usług skierowanych dla branży elektromobilności – dostarcza pełne zespoły napędowe dla elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a także odpowiada za integrację poszczególnych komponentów. Firma zajmuje się również konwersją aut spalinowych na elektryczne, produkuje baterie litowo-jonowe czy stacje ładowania. Autobox Innovation z kolei specjalizuje się w zabudowie pojazdów ciężarowych, dostarczając auta dla wojska czy straży pożarnej. Doświadczenie obu zespołów poskutkowało stworzeniem trzech prototypów dostawczego samochodu elektrycznego, które teraz czeka końcowy etap przedprodukcyjny – homologacja.

Polski e-Van – dane techniczne

Auto wyposażone zostało w baterię o pojemności 120 kWh, która przekłada się na zasięg 325 km. Maksymalna moc ładowania prądem stałym wynosi 120 kW i obsługiwana jest przez uniwersalny standard CCS. Bateria litowo-jonowa oraz system jej zarządzania to dzieło inżynierów z firmy Ennovation Technology. Firma ta zajęła się także pełną homologacją układu bateryjnego.

 

W podstawowej konfiguracji napęd przekazywany jest na przednie lub tylne koła, a moc nominalna to 70 kW (95 KM). Mocniejszy wariant dysponuje dwusilnikowym napędem na obie osie, którego moc wynosi 140 kW (190 KM). W obu przypadkach, w razie zwiększonego obciążenia, moc może być chwilowo zwiększona dwukrotnie – kolejno do 140 i 280 kW (190 i 380 KM).

Zawieszenie zbudowane zostało w układzie niezależnym z dodatkowymi poduszkami pneumatycznymi przy przedniej i tylnej osi – takie rozwiązanie zwiększa komfort jazdy i umożliwia regulację wysokości prześwitu auta. Ładowność samochodu wynosi ponad tonę i został on przygotowany do homologacji z dopuszczalną masą całkowitą 3,5 tony. Plany uwzględniają również homologację z DMC 4.25 tony. Jest to zgodne z najnowszymi przepisami, które w przypadku samochodów elektrycznych uprawniają kierowców z prawem jazdy kategorii B do prowadzenia pojazdów ze zwiększonym DMC.

 

E-Van na swoim pokładzie zawiera układ e-PTO, dzięki któremu możliwe jest zasilanie specjalistycznego wyposażenia dodatkowego zamontowanego na pojeździe, bez konieczności stosowania osobnego generatora. Co więcej, pojazd pozwala też naładować inny samochód elektryczny, traktując baterię trakcyjną jak mobilny magazyn energii.

 

Kabina mieści dwa osobne fotele oferując 3 miejsca, a w środku nie zabrakło nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Centralnie umieszczony ekran o przekątnej 10 cali zarządza multimediami, wyświetla obraz z kamer 360 stopni i obsługuje Android Auto. Kierowca ma również do dyspozycji wirtualny zestaw wskaźników, przekazujący kluczowe dane dotyczące jazdy oraz informacje o pojeździe.

Jakie plany na przyszłość?

Po przejściu przez proces homologacji pojazd ma być już gotowy, by wprowadzić go do produkcji seryjnej. Klienci, którzy są zainteresowani zakupem pojazdu to zarówno firmy państwowe, jak i prywatne. Mowa tu przykładowo o operatorach energetycznych, firmach kurierskich, logistycznych czy produkcyjnych. Modułowa konstrukcja z różnymi rodzajami zabudowy pozwala dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i wymagań klientów oraz zróżnicowanych warunków użytkowania.

Maksymalna roczna produkcja e-Vana określona została na poziomie 1500 sztuk, a pierwsze auta mają zostać przekazane klientom już w 2024 roku. Bazowanie na lokalnych dostawcach i producentach części ma zapewnić ciągłą oraz sprawną produkcję, skracając łańcuchy dostaw, a przy okazji stymulując polski przemysł motoryzacyjny.

 

Jak podkreśla Mateusz Wach – prezes zarządu Ennovation Technology – na tym jednym projekcie ambicje firmy bynajmniej się nie kończą i deklaruje gotowość na realizację kolejnych. Elektryfikacja nie omija pojazdów dostawczych, a takie zmiany są szansą dla nowych producentów, by już na samym starcie zdobyć ugruntowaną pozycję na rynku.

 

Źródło: Ennovation Technology

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).