Dlaczego hybrydy wymagają innego oleju silnikowego? | MOTOFAKTOR

Dlaczego hybrydy wymagają innego oleju silnikowego?

Układ napędowy aut hybrydowych poddawany jest większym obciążeniom niż ten w spalinowych. Wymaga więc oleju o odpowiedniej lepkości, o czym mówi Shell.

 

Od 2035 roku w Europie obowiązywać ma zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym. W ich miejsce oferowane będą najprawdopodobniej wyłącznie pojazdy elektryczne. Rozwiązaniem przejściowym są hybrydy, które oferują dzisiaj różne możliwości jeśli chodzi o ładowanie układu elektrycznego. Z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż hybryd typu plug-in.

 

Oba rozwiązania wymagają zastosowania innego podejścia do kwestii smarowania niż w pozostałych silnikach spalinowych. Powodem są przede wszystkim krótsze cykle pracy jednostki spalinowej oraz działanie systemu start/stop. Należy więc zapewnić optymalne smarowanie całego układu przy znacznie niższych temperaturach roboczych i w krótszym czasie.

 

Jedną z odpowiedzi na te wyzwania jest syntetyczny olej silnikowy Shell Helix Hybrid 0W-20. Został on opracowany z wykorzystaniem unikalnej technologii Shell PurePlus, która umożliwia spełnienie wielu sprzecznych wymagań: pracy przy dużej rozpiętości temperatur, małych oporów przepływu, czystości silnika oraz dużej odporności na wysoką temperaturę. Dzięki wysokiej czystości i swojemu składowi, olej ten wydatnie przyczyniać ma się do redukcji śladu węglowego i ochrony środowiska naturalnego, co też łączy się z rozwojem samochodów hybrydowych.

 

Olej Shell Helix Hybrid 0W-20 umożliwia także osiągnięcie mniejszego nawet o 3,6% zużycia paliwa*. W praktyce zasięg samochodu na dystansie 640 kilometrów może wzrosnąć o kolejne 23 kilometry. Niska temperatura płynięcia oleju zapewniać ma bowiem szybsze smarowanie wnętrza silnika, a tym samym płynniejszą jazdę. Shell Helix Hybrid ma gwarantować również efektywniejsze zabezpieczenie elementów układu napędowego przed mechanicznym zużyciem czy odziaływaniem wody kondensacyjnej bądź kwasów.

 

Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska
Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska, Fot. Shell Polska

Największym obciążeniem mechanicznym i termicznym dla silnika spalinowego są cykle rozruchu. Praca systemu start/stop potęguje te wyzwania. W samochodach hybrydowych, w zależności od cyklu, układ włącza się z inną częstotliwością, np. w mieście większa część trasy jest pokonywana w trybie elektrycznym. W tym czasie silnik spalinowy nie zużywa praktycznie paliwa, ale w każdej chwili musi być gotowy, by powrócić do pracy na wysokich obrotach. Typowy olej, nawet syntetyczny, z uwagi na swoją charakterystykę lepkościową nie zapewniłby dostatecznie szybkiego smarowania, dlatego w takich pojazdach należy stosować olej silnikowy o niższej lepkości. Ze względu na większą liczbę zatrzymań i rozruchów spowodowanych przenoszeniem mocy pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym, olej silnikowy musi zapewniać większą ochronę przed zużyciem. Shell Helix Hybrid 0W-20 doskonale spełnia te wymagania – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

 

* Na podstawie wyników badania zużycia paliwa ACEA M111 (CEC L-054-96) w porównaniu z branżowym olejem referencyjnym.

 

Źródło: Shell

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).