Dlaczego EGR jest taki ważny? | MOTOFAKTOR

Dlaczego EGR jest taki ważny?

Obecne normy dotyczące emisji spalin spowodowały, że praktycznie nie można osiągnąć pożądanego składu spalin wyłącznie przez regulację składu mieszanki spalanej w silniku. Z tego powodu konieczne stało się stosowanie dodatkowych układów, które mają wpływ na ilość i rodzaj substancji emitowanych w spalinach. Jednym z takich układów jest system recyrkulacji spalin zwany też systemem EGR.

W silnikach z zapłonem samoczynnym mieszanka paliwowo-powietrzna powstaje w cylindrze przez wtryśnięcie paliwa do skompresowanego powietrza. Ze względu na konieczność osiągnięcia odpowiedniej temperatury podczas sprężania powietrza konieczne jest pobranie go przez silnik w większej ilości, niż jest to potrzebne do spalenia wtryskiwanej dawki paliwa. Z tego faktu wynika, że silniki z zapłonem samoczynnym pracują na znacznie uboższych mieszankach paliwowo-powietrznych, niż wynika to z samego rachunku określającego niezbędną ilość powietrza.

Efekt zubożenia mieszanki potęgowany jest dodatkowo przez obecne w praktycznie każdym silniku turbodoładowanie. Podczas pracy silnika z dużymi obciążeniami i przy wysokich wartości doładowania dochodzi do znacznego zubożenia mieszanki powodującego podnoszenie temperatury spalania. To z kolei doprowadza do zwiększonej emisji związków azotu (NOx).
Emisje związków azotu, podobnie, jak emisje węglowodorów są rygorystycznie ograniczane przez normy Euro. Nad emisją węglowodorów jest stosunkowo łatwiej zapanować przez zubożenie mieszanki. Ale dalsze zubażanie mieszanki prowadzi do podniesienia emisji NOx.

Aby zachować balans między emisją HC, a NOx znaczna część producentów silników stosuje układy recyrkulacji spalin zwane skrótowo układami EGR.

W zależności od obciążenia sterownik silnika wysterowuje zawór EGR, który dostarcza do układu dolotowego pewną ilość spalin odpowiednią do zmniejszenia temperatury spalania. Sygnał sterujący zaworem EGR jest określany na podstawie obciążenia silnika, czyli na podstawie odczytów aktualnego ciśnienia doładowania, prędkości obrotowej silnika, pozycji pedału przyspieszenia i ilości powietrza zasysanego do silnika.

Ilustracja 1. Umiejscowienie zaworu EGR w układzie dolotowym silnika. Źródło: Highway Automotive

 

Zawór EGR składa się z dwóch części: zaworu mechanicznego i części sterującej. Część mechaniczna zazwyczaj to zawór grzybkowy zamykający odpływ z kolektora wydechowego i wpuszczający spaliny do specjalnego połączenia z kolektorem ssącym. W wielu wypadkach, a szczególnie w silnikach samochodów użytkowych spaliny kierowane do kolektora ssącego są chłodzone w chłodnicy spalin. Jako chłodnice stosuje się wymienniki ciepła typu spaliny – powietrze lub spaliny – płyn chłodzący. Rozwiązanie zależy do wielkości, parametrów i przeznaczenia silnika. Do kolektora ssącego spaliny przedostają się przez zawór pod własnym ciśnieniem.

Ilustracja 2. Chłodnice stosowane w układach EGR, mające za zadanie obniżenie temperatury spalin. Źródło: Highway Automotive

 

Druga część zaworu to sterownik poruszający elementami mechanicznymi. Sterownik zaworu uruchamiany jest przez sterownik silnika. Stosuje się tu w dwa systemy sterowników zaworu EGR: siłownik podciśnieniowy i układ z silnikiem krokowym. Rozwiązanie z silnikiem krokowym jest dokładniejsze i pozwala na szybsze dostosowanie dawkowania spalin do układu dolotowego.

Zawory EGR mogą ulegać awariom spowodowanym osiadaniem nagarów na częściach ruchomych lub uszczelniających zawór. Nagar powstaje w wyniku spalania niskiej jakości paliwa lub gdy silnik jest zużyty i spore ilości oleju dostają się do układu dolotowego. Elementy ruchome mogą się również zacierać w wyniku działania wysokich temperatur związanych np. z niewłaściwym składem mieszanki dostarczanej do komór spalania, uszkodzeniem lub utrata wydajności chłodnic spalin systemu EGR.

Mając na uwadze dość częste problemy z prawidłowym funkcjonowaniem zaworów EGR Highway Automotive wprowadził do oferty cały pakiet części zamiennych odpowiedzialnych za prawidłowe działanie układów recyrkulacji spalin. Wśród nich znajdują się 43 referencje części zamiennych do układów EGR przeznaczonych dla samochodów MAN i SCANIA.

Ponadto oferta Highway Automotive została poszerzona o nową usługę polegającą na regeneracji zaworów EGR. Cały proces regeneracji wykonywany jest przez wyspecjalizowanych podwykonawców z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych. Dzięki temu regenerowane zawory EGR stanowią dobrą alternatywę oferując wysoką jakość w atrakcyjnej cenie.

Oferta Highway Automotive obejmuje ponadto ponad 150 referencji intercoolerów i cała gamę części zamiennych do układów klimatyzacji i układu chłodzenia silnika.

Dodatkowym atutem produktów Highway Automotive jest 24-miesięczna gwarancja oraz przyjazne dla środowiska opakowanie skutecznie chroniące oferowane produkty w nie zawsze idealnych warunkach dostawy.

 

Artykuł sponsorowany.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).