Czy ustawiać geometrię po wymianie amortyzatora? | MOTOFAKTOR

Czy ustawiać geometrię po wymianie amortyzatora?

person Redakcja 5/10/2023

Pomiar geometrii zawieszenia wykonuje się zwykle, gdy wykonywane były poważniejsze naprawy zawieszenia lub podwozia. Ale czy to wystarczy?

 

Nie ma sztywnych reguł mówiących, jak często powinno się kontrolować geometrię zawieszenia. Zgrubna kontrola przeprowadzana jest podczas corocznego badania samochodu na stacji kontroli pojazdów. W przypadku samochodów nowych – pierwsze, i na dodatek dość powierzchowne badanie geometrii odbywa się na ścieżce diagnostycznej po 3 latach od wyjechania auta z salonu.

 

Dostawcy sprzętu do pomiaru geometrii zwracają uwagę, że ta powinna być kontrolowana przynajmniej raz w roku. Podwozie i zawieszenie samochodu podlega ciągłym obciążeniom, a elementy sprężyste, takie, jak tuleje metalowo-gumowe ulegają odkształceniom. Sworznie i przeguby zużywają się, a same elementy gumowe z czasem zmieniają swoje właściwości. To wszystko powoduje, że geometria zawieszenia nie jest stała, tylko zmienia się z czasem do momentu, aż zaczyna wykraczać poza dopuszczalne tolerancje.

 

Podobnie rzecz się ma w przypadku napraw zawieszenia lub wymiany jego elementów. Dobrym przykładem jest tutaj kolumna MacPhersona. W wielu samochodach za pomocą śrub mocujących ją do zwrotnicy można regulować kąt pochylenia koła, natomiast górne mocowanie – tak zwane łożysko kolumny jest odpowiedzialne za ustalenie kąta osi zwrotnicy oraz kąta pochylenia koła. W przypadku wymiany kolumny MacPhersona konieczne jest odkręcenie śrub i ponowny montaż nowych elementów. Praktycznie niemożliwe jest złożenie zawieszenia z nowymi elementami tak, aby jego geometria wróciła do ustawień fabrycznych.

 

Każdy montaż sprężyn obniżających czy kolumn MacPhersona powinien być zakończony regulacją geometrii zawieszenia, tak aby pracowało ono w optymalnych warunkach jeśli chodzi o komfort i bezpieczeństwo jazdy. Brak tego zabiegu może spowodować, że samochód mimo montażu nowych i mających zapewnić bezpieczeństwo amortyzatorów będzie zachowywał się niestabilnie podczas jazdy – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, która jest oficjalnym przedstawicielem marki BILSTEIN w Polsce.

Dlaczego zbieżność jest taka ważna?

Podstawowym parametrem jaki jest kontrolowany podczas pomiaru geometrii zawieszenia jest zbieżność kół. To od niej zależy, czy samochód prowadzi się po linii prostej oraz czy podczas jazdy po zakręcie koła poruszają się po łuku bez poślizgu. W przypadku, gdy zbieżność odbiega od zaleceń producenta podczas jazdy na wprost wystąpią zwiększone opory ruchu powodujące zużywanie się brzegów opon, natomiast podczas jazdy po łuku jedno z kół kierowanych będzie w stałym poślizgu, ponieważ nie będzie się toczyć po łuku, który wynika z zasady Ackermana mówiącej, że środki okręgów, po których porusza się koło wewnętrzne i koło zewnętrzne osi kierowanej muszą znajdować się w tym samym punkcie.

W trakcie jazdy po łuku koła kierowane są odchylone od osi wzdłużnej pojazdu pod różnymi kątami (α ≠ β) i toczą się po okręgach o różnych promieniach. Aby uniknąć poślizgu okręgi te muszą mieć środek w tym samym punkcie „C”. Nieprawidłowo ustawiona zbieżność spowoduje, że jedno z kół będzie w stałym poślizgu podczas jazdy po łuku.

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i kąt pochylania koła

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest kątem zawartym między osią sworznia zwrotnicy a prostą prostopadłą do nawierzchni drogi przechodzącą przez środek obrotu koła. Od właściwego ustawienia kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy zależy stabilność samochodu (zwłaszcza przy dużych prędkościach) i kąt skrętu kół. Kąt pochylenia koła jest to kąt zawarty pomiędzy prostą prostopadłą do nawierzchni drogi a płaszczyzną symetrii koła. Ten parametr ma kluczowe znaczenie dla trwałości opon. Niewłaściwe ustawienie kąta pochylenia koła będzie skutkować przyspieszonym zużyciem wewnętrznej (kąt ujemny) lub zewnętrznej (kąt dodatni) części bieżnika opony. Te dwa kąty także należy zweryfikować, ponieważ ich wielkości mogą zmienić się po wymianie kolumn MacPhersona. Wynika to z tolerancji produkcyjnych i luzów montażowych oraz – jak wspomniano wcześniej – od możliwości regulacji kąta pochylenia koła za pomocą śrub z mimośrodowymi podkładkami, które łączą kolumnę ze zwrotnicą (kąt pochylenia koła). Także kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy może zmienić się po wymianie górnego łożyska kolumny.

 

Źródło: BILSTEIN

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).