Czy szkolenie zawsze w cenie? Wyniki ankiety motofaktor.pl | MOTOFAKTOR

Czy szkolenie zawsze w cenie? Wyniki ankiety motofaktor.pl

Szkolenie dla mechanika - w okresie wakacyjnym opublikowaliśmy ankietę dotyczącą szkoleń dla branży napraw samochodów. Brali w niej udział mechanicy zatrudnieni w warsztatach oraz właściciele warsztatów.

 

W pierwszej kolejności zaprezentujemy stanowisko właścicieli warsztatów, którzy zatrudniają mechaników. W naszej ankiecie 91,7% respondentów zatrudnia od 1 do 3 mechaników, 4,2% zatrudnia od 4 do 8 mechaników, a 4,1% zatrudnia ponad 9 mechaników. Właściciele warsztatów korzystają ze szkoleń mechaników w większości przypadków raz na pół roku lub rzadziej.

 

Według właścicieli warsztatów 62,5% mechaników korzysta ze szkoleń, a najkorzystniejsza forma szkolenia to szkolenie w warsztacie lub w siedzibie/oddziale dystrybutora części zamiennych.

Szkolenia powinny być krótkie. Prawie połowa (45,8%) właścicieli warsztatów opowiedziała się za szkoleniami trwającymi do 4 godzin. 29,2% właścicieli warsztatu uważa, że szkolenia powinny trwać od 4 do 8 godzin, natomiast tylko 25% jest za szkoleniami 2-dniowymi.

Cena, tematyka i chęć udziału w szkoleniach

Nie ma nic za darmo i właściciele warsztatów zdają sobie z tego sprawę. Najbardziej akceptowalnymi przedziałami cenowymi w naszej ankiecie były 100-250 złotych za szkolenia jednej osoby oraz 250-500 złotych – każdy z tych przedziałów zebrał 1/3 głosów, co oznacza, że 2/3 właścicieli warsztatów jest skłonnych wydać od 100 do 500 złotych za szkolenie jednej osoby. 25% właścicieli warsztatów opowiedziała się za kosztami poniżej 100 złotych, natomiast 8,3% akceptuje ceny powyżej 500 złotych za szkolenie jednego pracownika.

 

Jeśli chodzi o tematykę szkoleń, to najczęściej wymieniane były tematy związane z diagnostyką silnika, diagnostyką elektroniczną (pass thru, aktualizacje, security gate, tester, oscyloskop) oraz skrzynie biegów.

 

Jedno z pytań w ankiecie dotyczyło chęci uczestnictwa w szkoleniach. Zapytaliśmy czy mechanicy chętnie biorą w nich udział. Tutaj zdania właścicieli warsztatów były podzielone. Część była zdania, że mechanicy „stawiają opór przy wysyłaniu na szkolenia” oraz że „jest coraz więcej młodych mechaników, którzy są w fachu z przymusu”, lecz nie zabrakło stwierdzeń odwrotnych mówiących, że:

 

„Człowiek uczy się przez całe życie. Im więcej się uczy, tym więcej uświadamia sobie z posiadanych braków wiedzy i tym więcej pragnie się uczyć. Nie wyobrażam sobie rozwoju zawodowego bez ciągłych szkoleń, które przypominają pewne rzecz, ugruntowują wiedzę posiadaną i pozwalając zdobyć nową wiedzę, która zwiększa horyzonty pracy w zawodzie.”

Mechanicy chcą się szkolić

W naszej ankiecie były też pytania skierowane tylko do mechaników zatrudnionych w warsztatach, a nie do właścicieli. Spytaliśmy, jaki mają oni wpływ na wybór szkolenia przez właściciela warsztatu. Ponad połowa respondentów przyznała, że ma wpływ na to, z jakich szkoleń korzysta warsztat.

 

Z kolei prawie 2/3 (65,5%) respondentów przyznało, że pracodawca chętnie deleguje mechaników na szkolenia w godzinach pracy. Pozostałe 34% biorących udział w ankiecie osób jako powód niechęci do szkoleń w czasie pracy jeden z respondentów wymienił aż 15 przyczyn takiego stanu rzeczy (podajemy zgodnie z odpowiedzią udzieloną online przez jednego z respondentów):

 

  1. Brak budżetu: Właściciel może nie mieć wystarczających środków finansowych, aby pokryć koszty szkolenia.

  2. Brak czasu: Warsztat może być bardzo zajęty, a właściciel obawia się, że twoja nieobecność na szkoleniu spowoduje opóźnienia lub utrudni realizację innych projektów.

  3. Brak odpowiedniego zastępstwa: Jeśli nie ma nikogo, kto mógłby zastąpić cię w trakcie twojej nieobecności, właściciel może obawiać się utraty wydajności pracy.

  4. Brak znaczących korzyści: Właściciel może nie dostrzegać bezpośrednich korzyści, jakie przyniesie szkolenie dla ciebie i dla warsztatu.

  5. Nieodpowiednie umiejętności: Jeśli właściciel uważa, że brakuje ci niektórych podstawowych umiejętności, może obawiać się, że szkolenie nie będzie dla ciebie wartościowe.

  6. Obawa przed konkurencją: Właściciel może bać się, że po szkoleniu zdobędziesz wystarczające umiejętności, aby założyć własny warsztat lub przejść do konkurencyjnego przedsiębiorstwa.

  7. Niechęć do zmiany rutyny: Właściciel może preferować utrzymanie stabilnej rutyny pracy i nie widzi potrzeby inwestowania w szkolenia.

  8. Obawa przed utratą kontroli: Właściciel może martwić się, że po szkoleniu będziesz dążyć do wprowadzenia zmian, które mogą naruszać jego wizję lub sposób prowadzenia warsztatu.

  9. Wysoki poziom zaufania: Jeśli właściciel uważa, że masz już wystarczające umiejętności i wiedzę, może nie widzieć potrzeby dalszego szkolenia.

  10. Brak dostępności odpowiednich szkoleń: Może być trudno znaleźć odpowiednie szkolenie w Twojej branży lub w Twoim regionie.

  11. Priorytetowe projekty: Właściciel może mieć inne ważne projekty lub zadania, które wymagają Twojej obecności w warsztacie.

  12. Niechęć do inwestowania w rozwój pracowników: Niektórzy właściciele mogą nie dostrzegać wartości inwestowania w rozwój umiejętności swoich pracowników.

  13. Niezadowolenie z Twojej wydajności: Jeśli właściciel nie jest zadowolony z Twojej obecnej wydajności, może uważać, że szkolenie nie przyniesie pożądanych rezultatów.

  14. Brak możliwości personalizacji szkolenia: Właściciel może preferować indywidualne szkolenia wewnątrz warsztatu zamiast wysyłania cię na zewnętrzne szkolenie.

  15. Brak perspektyw awansu: Jeśli właściciel nie oferuje możliwości awansu lub awans wymaga innych umiejętności, może uważać, że szkolenie nie ma długoterminowych korzyści.

 

Pozostali respondenci często wymieniali nieobecność pracownika w czasie szkolenia jako jeden z głównych powodów. Jednak słusznie zwracali uwagę na fakt, że dane szkolenie pozwoli w przyszłości pracować efektywniej i w dłuższej perspektywie na pewno się zwróci, ponieważ zagwarantuje więcej profesjonalizmu w obsłudze pojazdów.

 

Zdaniem 70,2% mechaników ze szkoleń korzysta mniej niż połowa zatrudnionego w warsztacie personelu. W kwestii częstotliwości szkoleń mechanicy mają większe wymagania niż właściciele warsztatów – według osób zatrudnionych w warsztacie szkolenia powinny się odbywać raz na kwartał, raz na pół roku, lub raz na dwa miesiące, czyli znacznie częściej, niż deklarowali to właściciele warsztatów. To oznacza, że mechanicy chcą się szkolić.

Co dla mechaników jest najcenniejsze w szkoleniach?

Osoby biorące udział w szkoleniach mają wobec nich pewne wymagania. Jedną z najczęściej przytaczanych cech dobrego szkolenia była fachowość w postaci prowadzącego, który jest praktykiem i potrafi dobrze wytłumaczyć dane zagadnienie. Jak podkreślił jeden z naszych respondentów:

 

„Rozmowa, z osobą która prowadzi szkolenie, a szczegółowe omówienie problemów, co za tym idzie wspólne rozwiązanie poszczególnych problemów…” Kolejny rozmówca zwraca uwagę na fakt, że „szkolenia często utrwalają tylko wiedzę, najważniejsza jest późniejszą dyskusja ze współuczestnikami na temat spotkanych w praktyce problemów. W jaki sposób je każdy rozwiązuje lub z jakim specyficznym przypadkiem się spotkał…”

Nie mniej ważne są aspekty praktyczne – bardziej cenione są szkolenia teoretyczno-praktyczne, które oprócz przekazania wiedzy ustnie pozwalają na praktyczne zapoznanie się z danym tematem. Często wymieniano również nacisk na najnowsze technologie. Jak podkreśla kolejna osoba biorąca udział w ankiecie:

 

„… najbardziej wartościowe w szkoleniach dla mechanika samochodowego byłoby zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności, współpraca z ekspertami oraz nauka na temat najnowszych technologii w branży motoryzacyjnej”.

Najlepsze szkolenia według respondentów

W naszej ankiecie nie zabrakło również pytania o to jaka firma oferuje według naszych respondentów najlepsze szkolenia. Ocena jakości szkolenia jest bardzo trudna i zależy od wielu czynników, lecz wśród najczęściej wymienianych były szkolenia organizowane przez: Inter Cars, Bosch, Schaeffler, ProfiAuto, ATE, Inter Team, Autos, BETiS i Valeo.

 

 

Partnerem ankiety był serwis DobryMechanik.pl

W ankiecie wzięło udział 108 warsztatów.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).