Pass-Thru – procedury diagnostyczne | MOTOFAKTOR

Pass-Thru – procedury diagnostyczne

Tym artykułem rozpoczynamy serię materiałów dotyczących procedur związanych z diagnozowaniem pojazdów przy wykorzystaniu protokołu Pass-Thru, czyli zdalnego dostępu do procedur, aktualizacji i danych diagnostycznych producenta serwisowanego pojazdu.

 

 

 

Do prezentacji procedur wykorzystany zostanie tester diagnostyczny Hella Gutmann Mega Macs X, w związku z tym wszystkie prezentowane zrzuty ekranów, czy przykłady diagnostyczne będą odnosiły się do tego testera. W cyklu instruktażowym dotyczącym Pass-Thru planujemy skupić się początkowo na pojazdach grupy Volkswagena, jednak w kolejnych artykułach przytoczymy także przykłady związane z innymi markami: m.in. BMW, Mercedes-Benz, Toyota, Fiat, Opel, Mazda, KIA oraz Hyundai. W artykułach opiszemy także możliwości dezaktywacji bramek Security Gate stosowanych przez niektórych producentów jako zabezpieczenie przed dostępem poza serwisami autoryzowanymi i fabrycznym sprzętem diagnostycznym.

Tytułem wstępu do całego cyklu opiszemy poniżej zagadnienia związane z problemami jakie może napotkać warsztat w początkowej fazie pracy z protokołem Pass-Thru. Ponadto skupimy się na ko-niecznych do spełnienia wymaganiach dotyczących wyposażenia dodatkowego, jak i czynnościach gwarantujących powodzenie w procesie bezproblemowej diagnostyki.

Co to jest Pass-Thru?

Na początek warto przypomnieć czym jest protokół Pass-Thru, i jakie wymierne korzyści niesie ze sobą wykorzystanie tego typu funkcji przez warsztat niezależny?
Otóż funkcja ta pozwala na uzyskanie dostępu do portalu producenta danego pojazdu, wraz z możliwością wsparcia diagnostycznego oraz pobrania aktualizacji sterownika. Co więcej, wsparcie diagnostyczne dzięki Pass-Thru w wielu przypadkach nie ogranicza się jedynie do aktualizacji oprogramowania danego sterownika. Tester diagnostyczny realizujący funkcję Pass-Thru uzyskuje po-przez oprogramowanie producenta dostęp do takich opcji jak: odczyt i kasowanie kodów usterek, podgląd parametrów bieżących, kodowanie i adaptacja podzespołów, aktywacja elementów wykonawczych. Można w skrócie powiedzieć, że warsztat z pomocą protokołu Pass-Thru i pracy z oprogramowaniem producenta ma zbliżone możliwości diagnostyczne, do tych gwarantowanych przez drogi sprzęt fabryczny. Warto jednak zaznaczyć, iż dostęp do wymienionych funkcji może różnić się zakresem w zależności od producenta pojazdu.

 

Podsumowując, dzięki Pass-Thru warsztat niezależny jest w stanie zapewnić obsługę serwisową na poziomie odpowiadającym ASO. Biorąc pod uwagę zaawansowane układy sterujące, które na do-bre zagościły we współczesnych samochodach – funkcja Pass Thru – to nie pieśń przyszłości, ale wymóg by prawidłowo i bezpiecznie obsługiwać auta.

Warunki praktyczne

Tyle teorii, w praktyce wykorzystanie tej funkcji wiąże się z wieloma warunkami które warsztat musi spełnić. Warunki te można podzielić na dwie kategorie: warunki ogólne jak i specyficzne dla danej marki. Dlatego szczegółowe omówienie uwarunkowań zostanie przedstawione w materiale poświęconym procedurom przewidzianym dla konkretnego producenta pojazdu.
Z ogólnych warunków korzystania z protokołu Pass-Thru należy wymienić zalecenia dotyczące parametrów komunikacji oraz wymogów sprzętowych gwarantujących prawidłowy transfer informacji z serwera producenta danego pojazdu.

Przede wszystkim niezbędne jest stałe połączenie internetowe, charakteryzujące się dużą prędkością przesyłu danych. Proces aktualizacji danego sterownika może w niektórych przypadkach zająć znacznie ponad dwie godziny, a warsztat płaci za dostęp do Pass-Thru we wcześniej wybranym abonamencie. Jeżeli abonament będzie ustalony w wymiarze godzinowym, to szybszy czas aktualizacji pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów. Kolejną ważną kwestią jest sprawa oprogramowania i sprzętu oraz jego zgodności względem wymogów producenta. Warsztat musi posiadać urządzenie diagnostyczne (tester) który w pełni obsługuje protokół Pass-Thru, oraz komputer z systemem Windows (stacjonarny lub laptop) na którym zostanie zainstalowane oprogramowanie umożliwiające uzyskanie dostępu i transfer danych. Można pokusić się o analogię, iż w tym wypadku tester diagnostyczny jest swego rodzaju przekaźnikiem umożliwiającym komunikację z portalem producenta danej marki.

 

Pod względem aspektów bezpieczeństwa, proces aktualizacji sterownika pojazdu przez funkcję Pass-Thru musi być zabezpieczony tak by zminimalizować ryzyko nagłego przerwania transferu danych. Dlatego, ważne jest zapewnienie stabilnego źródła napięcia w trakcie pobierania danych, czyli podłączenie akumulatora samochodu do ładowarki. W niektórych przypadkach, aktualizacja obciąża akumulator pojazdu prądem wynoszącym nawet do 90A! Nagłe przerwanie procesu aktualizacji może trwale uszkodzić sterownik systemu.

 

Warto przypomnieć, iż odpowiedzialność za korzystane z protokołu Pass-Thru, ponosi całkowicie warsztat realizujący komunikację z portalem. Producent jest zobowiązany by udostępnić dane, jednak warunkiem na start jest szczegółowa rejestracja danych klienta. W przypadku prac o wyższych poziomach dostępu, umożliwiających np.: kodowanie kluczy czy immobillizera, pracę z systemami audio itp. dany producent może zażądać świadectwa niekaralności.

 

Wracając do kosztów dostępu do danych producenta, wydawać by się mogło, iż są one dosyć wysokie.

 

Jednak, jeśli spojrzymy na nie z perspektywy zakupu testera fabrycznego, oraz jego cyklicznej aktualizacji, to realizacja protokołu Pass-Thru dla warsztatu niezależnego jest jak najbardziej rozsądną alternatywą. Poniżej zamieszczamy listę stron producentów, z których możliwe jest wybranie odpowiednich danych serwisowych lub naprawczych:

 

Audi: https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do
Bentley: https://erwin.bentleymotors.com/erwin/showHome.do
BMW/Mini: https://aos.bmwgroup.com
Chrysler: https://www.techauthority.com
Citroen: http://service.citroen.com/pages/index.jsp
Fiat/Abarth/Alfa Romeo/Lancia: www.technicalinformation.fiat.com
Ford: www.etis.ford.com/home.do
Honda: www.techinfo.honda-eu.com
Hyundai/Genesis: http://service.hyundai-motor.com
KIA: www.kia-hotline.com
Lamborghini: http://erwin.lamborghini.com
Lexus: http://lexus-tech.eu
Mazda: https://mapps.mazdaeur.com/mud/registerio.html
Mercedes/Smart: https://b2bconnect.mercedes-benz.com/gb/shop/workshop-solutions/xentry-pass-thru-eu
Opel/GM/Saab: www.gme-infotech.com , https://www.acdelcotds.com/subscriptions
Peugeot: http://public.servicebox.peugeot.com/pages/index.jsp
Porsche: https://pcss-tsi.porsche.com/landing/static/start/general?country=GB
Renault/Dacia: https://asos.renault.com./#/presentation
Seat: https://erwin.seat.com/erwin/showHome.do
Skoda: https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
Subaru: http://techinfo.subaru.com/index.html
Suzuki: www.serviceportal-suzuki.eu
Toyota: http://www.toyota-tech.eu
Volvo: https://tis.volvocars.biz/main.do
Volkswagen: https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

 

W kolejnej części artykułu będziemy opisywać procedurę dla koncernu VAG.

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).