Co zrobić aby inwestycja się zwróciła? | MOTOFAKTOR

Co zrobić aby inwestycja się zwróciła?

person Maciej Blum 11/01/2023

Inwestycja w sprzęt warsztatowy zawsze wymaga pewnego przekalkulowania. W przypadku wyposażenia taniego nie jest to wielki problem, ale przy większych inwestycjach ważne jest pytanie - kiedy sprzęt na siebie zarobi?

 

 

 

Inwestycje niedrogie w wielu przypadkach są prowadzone na bieżąco bez zbędnych przeliczeń i analiz. Jednak w przypadku większych wydatków warto zastanowić się nad tym, co zrobić, aby nie „utopić pieniędzy”. Odpowiednia strategia wykorzystania sprzętu może przyczynić się nie tylko do jego szybszego zwrotu, ale też może być motorem napędowym do rozszerzenia działalności.

 

Przykładem może być tutaj inwestycja w agregat do obsługi układu klimatyzacji, czy sprzęt do wymiany opon i wyważania kół. Jest to relatywnie niewielki wydatek wynoszący w najtańszej wersji około 10 000 złotych. Biorąc pod uwagę koszt wymiany opon z wyważeniem – sprzęt zwróci się po jednym sezonie wymian opon z nawiązką starczającą na opłacenie pracownika go obsługującego.

 

Ale w przypadku sprzętów droższych już trzeba przemyśleć strategię i określić swoje możliwości.

 

Kolejnym przykładem będzie sprzęt kosztujący około 230 tysięcy złotych, czyli HUNTER Quick Check Drive – bezdotykowy system do szybkiego pomiaru geometrii kół i osi. Urządzenie przeznaczone jest do pomiaru geometrii zawieszenia podczas wjazdu samochodem na halę lub podczas „recepcji”, czyli przyjęcia samochodu do serwisu. Umiejscowienie samochodu w takim punkcie praktycznie na bieżąco pozwala wykonać szybki test, którego wynik wyświetlany jest na ekranie, a w postaci raportu przedstawiany jest klientowi.

 

Hunter QuickCheck
Ilustracja 1. Na wyświetlaczu na bieżąco pokazywane są informacje o geometrii zawieszenia i stanie opon samochodu. Źródło: HUNTER / WIMAD

 

Dlaczego pomiar geometrii?

Dlaczego tego typu urządzenie? Otóż z danych udostępnionych przez firmę Hunter wynika, że w skali globalnej ponad 60% samochodów wjeżdżających na halę napraw do autoryzowanych serwisów ma jakiś problem związany z geometrią zawieszenia. Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że do serwisów autoryzowanych oddawane są samochody relatywnie młode, co oznacza, że problem geometrii jest poważniejszy, niż się wydaje.

 

Aby jednak przytoczyć konkretne dane – firma Hunter udostępniła przykłady z rodzimego rynku z 4 serwisów autoryzowanych. Dane pochodzą z 28 grudnia 2021 roku z godziny 14:00, czyli są bardzo aktualne, ale dotyczą tylko 1 zmiany w okresie międzyświątecznym:

 

  • Serwis 1: przebadane 66 samochodów9 samochodów z odchyłkami geometrii.
  • Serwis 2: przebadane 23 samochody9 samochodów z odchyłkami geometrii.
  • Serwis 3: przebadane 32 samochody8 samochodów z odchyłkami geometrii.
  • Serwis 4: przebadane 25 samochodów10 samochodów z odchyłkami geometrii.

 

Analizując te dane można pokusić się o symulację opłacalności tego typu urządzenia. Do symulacji wzięte zostały następujące dane:

 

  • Liczba badanych samochodów: 66
  • Współczynnik pomiarów negatywnych: 60%
  • Liczba niesprawnych samochodów: 40 szt.
  • Współczynnik akceptacji klienta: 25% (25% klientów spośród pomiarów negatywnych wyrażających zgodę na kontrolę i naprawę geometrii)
  • Liczba przeprowadzonych kontroli/napraw geometrii dziennie: 10
  • Cena za usługę: 250 zł.
  • Cena urządzenia: 232 000 zł.

 

Symulacja opłacalności Hunter Quick Check
Ilustracja 2. Symulacja opłacalności urządzenia. Źródło: HUNTER / WIMAD

 

Z symulacji przeprowadzonej i zobrazowanej na ilustracji wynika, że dzienny przychód warsztatu tylko z samej geometrii zawieszenia wynosi 2500 złotych (rocznie 660 000 złotych), co oznacza, że urządzenie zwróci się w 5 miesięcy. Oczywiście nie jest tutaj uwzględniony koszt pracownika, który będzie się tym zajmował, jednak nawet po wzięciu go pod uwagę zwrot sprzętu nie przekroczy roku.

 

Test zawieszenia Hunter Quick Check
Ilustracja 3. Raport wysyłany klientowi pocztą elektroniczną. Źródło: HUNTER / WIMAD

Zapraszamy do udziału w naszej ankiecie dotyczącej wyposażenia warsztatowego i przewidywanych inwestycji.

W co zainwestowałeś w warsztacie w zeszłym roku?

Jakie wydatki planujesz w tym roku w swoim warsztacie?

Czy masz przewidzianą pulę na wydatki związane z wyposażeniem warsztatu?

Czy planujesz zatrudnić nowych pracowników? Jeśli tak, to ilu?

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).