Bridgestone Turanza 6 – zrównoważona opona na trudne warunki | MOTOFAKTOR

Bridgestone Turanza 6 – zrównoważona opona na trudne warunki

Bridgestone Turanza 6, najnowszą oponę letnią japońskiej marki, opracowano z myślą o przyszłości środowiska i bezpieczeństwie na mokrej drodze.

 

 

 

Bridgestone przykłada wagę do kwestii odpowiedniej kontroli nad oponami, mając świadomość, że są one jednym z kluczowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców, pasażerów oraz użytkowników dróg. To podejście przełożyło się na proces przygotowania nowej opony Bridgestone Turanza 6. Dzięki przeprowadzonym badaniom konsumenckim wśród europejskich kierowców uzyskano odpowiedź na pytania związane z ich oczekiwaniami odnośnie letniej opony do aut osobowych [3]. Turanza 6 ma dawać kierowcom dokładnie to, czego potrzebują w zakresie bezpieczeństwa, efektywności paliwowo-energetycznej i osiągów nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie

Testy przeprowadzone przez renomowany europejski instytut badań samochodowych TÜV SÜD wskazują, że Turanza 6 osiąga lepsze wyniki na mokrej nawierzchni w porównaniu do konkurencyjnych produktów w swoim segmencie. W ramach testu skupiono się między innymi na wydajności podczas manewrów na zakrętach oraz osiągach podczas jazdy na prostym odcinku drogi. Turanza 6 uzyskała również najlepszą w swojej klasie ocenę A na etykiecie UE w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni.

W oponie Bridgestone Turanza 6 wykorzystano po raz pierwszy opatentowane, przełomowe technologie ENLITEN i TECHSYN, dając kierowcom dodatkowe korzyści w zakresie wydajności i zrównoważonego rozwoju. Opona jest dostosowana do użycia w samochodach elektrycznych i hybrydowych, pomagając zoptymalizować ich osiągi, wyeliminować obawy związane z zasięgiem pojazdu oraz podnosząc komfort jazdy dzięki redukcji hałasu [4] podczas przejazdu o 2 decybele w porównaniu z poprzedniczką, czyli Turanzą T005.

Zobowiązanie do zapewnienia bezpieczeństwa na drogach całego świata

Światowa Organizacja Zdrowia informuje, że na drogach całego świata ginie rocznie 1,35 miliona osób, a od 20 do 50 milionów osób doznaje urazów, które mają wpływ na ich dalsze życie [5]. Traktując bezpieczeństwo jako cel nadrzędny Bridgestone w całym procesie opracowywania swoich produktów zmierza w kierunku realizacji Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ nr 3.6, polegającego na zmniejszeniu o połowę liczby zgonów i urazów spowodowanych wypadkami drogowymi do 2030 roku.

 

Firma jest aktywna w zakresie programów edukacyjnych oraz szkoleń z zakresu bezpieczeństwa, przekazując m.in. milion dolarów na rzecz Funduszu Bezpieczeństwa Drogowego ONZ. Te działania wpisują się w realizację szerszego zobowiązania korporacyjnego Bridgestone E8 Commitment, które określa wartości, jakie firma obiecuje dostarczyć społeczeństwu, klientom oraz przyszłym pokoleniom.

 

Życie jest nieustającą podróżą, a my jako Bridgestone chcemy wspierać naszych klientów w tym, aby była ona bezpieczna. Dostępne statystyki i badania pokazują jednoznacznie, jak dużo jeszcze można zrobić w tym zakresie. Chcemy, aby jazda samochodem była przyjemnym doświadczeniem dla każdego, dlatego jako Bridgestone jesteśmy zaangażowani we wspieranie inicjatyw i przygotowywanie produktów takich jak Turanza 6, pozwalając kierowcom na zachowanie kontroli nad pojazdem, bez względu na otaczające ich warunki – mówi Emilio Tiberio, COO & CTO of Bridgestone EMIA.

 

Zaprojektowana i produkowana w Europie opona Turanza 6 jest dostępna dla samochodów osobowych oraz SUV-ów z silnikami spalinowymi, elektrycznymi oraz hybrydowymi.

Bridgestone Driving Experience - krótka relacja

W środę 19 kwietnia 2023 r. na Torze Jastrząb nastąpiła oficjalna prezentacja opony Bridgestone Turanza 6 w Polsce połączona z jazdami testowymi w ramach Bridgestone Driving Experience we współpracy ze Szkołą Bezpiecznej Jazdy Tomasza Czopika. Skorzystaliśmy z możliwości sprawdzenia opony na żywo.

 

Wydarzenie rozpoczęła prezentacja opony, podczas której można było poznać jej szczegóły techniczne, zastosowane technologie i wnioski z testów TÜV SÜD. Opony były wystawione fizycznie, więc można było się z bliska przyjrzeć np. zastosowanym skośnym lamelom w bieżniku opony i rowkom w jej barkach.

 

Po prezentacji był czas na przetestowanie opon zarówno na torze, jak i na drogach publicznych w pojazdach z napędem spalinowym, hybrydowym oraz elektrycznym. Naszą uwagę zwróciła szczególnie przyczepność ogumienia na mokrych warunkach, a trzeba pamiętać, że to opona turystyczna. Na torze zostały stworzone warunki symulujące nawierzchnię częściowo mokrą, mokrą i zalaną. W każdym z tych przypadków nie było łatwo wprowadzić auto w poślizg, przy czym zwracamy uwagę, że jazdy testowe odbywały się przy prędkościach przepisowych i zbliżonych. Przy brawurowej jeździe nawet najlepsze opony nie gwarantują 100-procentowej przyczepności  w trudnych warunkach i nikomu nie radzimy sprawdzania tego w praktyce.

Zastosowane w Turanzie 6 technologie mają w szczególności wpływać na bezpieczeństwo i jazdy próbne pokazały, że marka Bridgestone dobrze podeszła do tego zagadnienia, co najpewniej nie jest ostatnim słowem ani jej, ani jej konkurentów w zakresie usprawniania przyczepności opon. W kolejnych latach czekają nas pewnie jeszcze lepsze modele opon, dla których wyzwaniem będą zachowania i osiągi aut elektrycznych, których popularność stopniowo rośnie.

 

[1]  Testy przeprowadzone przez TÜV SÜD na zlecenie Bridgestone w czerwcu 2022 r. w zakładach ATPPapenburg (Niemcy) & Bridgestone EUPG (Włochy) dla testów na mokrej nawierzchni z udziałem BMW 520i & BMW 530d, na oponach o rozmiarze 245/45 R18 100Y XL. Turanza 6 w porównaniu z osiągami głównych konkurentów w tym samym segmencie: CONTINENTAL Premium contact 6, MICHELIN Primacy 4+, PIRELLI Cinturato P7 (P7C2). Raport nr [713263409]. AQUAPLANING LATERAL, ocena: BRIDGESTONE Turanza 6 (100,0%), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (96,9%), CONTINENTAL Premium Contact 6 (92,0%), MICHELIN Primacy 4+ (90,2%).AQUAPLANING STRAIGHT-LINE, ocena: CONTINENTAL Premium Contact 6 (100,2%), BRIDGESTONE Turanza 6 (100,0%), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (98,9%), MICHELIN Primacy 4+ (98,5%).LATERAL WET GRIP, ocena: BRIDGESTONE TURANZA 6 (100,0%) CONTINENTAL Premium Contact 6 (97,0%), MICHELIN Primacy 4+ (95,1%), PIRELLI Cinturato P7 (P7C2) (93,3%).

[2] W oparciu o porównanie Turanza 6 vs Turanza T005 (rozmiar ref. 205/55R16)

[3] TOP 3 odpowiedzi uszeregowanych od najczęściej podawanych

[4] W oparciu o porównanie Turanza 6 vs Turanza T005 (rozmiar ref. 205/55R16)

[5] Raport „Global Status Report on Road Safety 2018” Światowej Organizacji Zdrowia

 

Zdjęcia: Bridgestone/Adrian Januszkiewicz

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).