Bezprzewodowe ładowanie EV | MOTOFAKTOR

Nowa technologia umożliwia automatyczne, bezprzewodowe ładowanie samochodów elektrycznych podczas parkowania.

Skoro czeka nas elektryczna przyszłość, czy to oznacza, że będziemy tonąć w gąszczu kabli? Ładowanie pojazdów elektrycznych (EV) odbywa się zwykle przez podłączenie do stacji ładowania. Ta metoda sprawdza się dobrze w obecnych warunkach, gdy po drogach jeździ stosunkowo niewiele pojazdów elektrycznych.

 

Jednak z czasem, gdy będzie ich przybywać i zwiększy się dystans, jaki będą mogły pokonać, zapotrzebowanie na autonomiczne ładowanie również zacznie rosnąć. Dla Easelink, austriackiej firmy z branży zaawansowanych technologii, oznacza to wyjęcie wtyczki z gniazdka i przejście do trybu pełnej automatyzacji.

 

Dzięki finansowaniu z UE firma opracowała technologię automatycznego, stykowego ładowania pojazdów elektrycznych o nazwie Matrix Charging.

Chęć zaspokojenia potrzeb wynikających z rosnącej popularności pojazdów elektrycznych wymaga od nas przeprojektowania istniejącej infrastruktury służącej do ich ładowania. Technologia Matrix Charging odpowiada na to zapotrzebowanie, dając możliwość budowy rozległej, zautomatyzowanej sieci ładowania, która dodatkowo umożliwi korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych i usprawni jazdę autonomiczną. Hermann Stockinger założyciel i dyrektor zarządzający firmy Easelink

Ładowanie bezprzewodowe

Dwa podstawowe elementy systemu ładowania Matrix Charging obejmują złącze znajdujące się na podwoziu pojazdu oraz pole kontaktowe wbudowane w nawierzchnię parkingu.

Kiedy tak wyposażony pojazd parkuje nad polem kontaktowym, złącze obniża się do pola i rozpoczyna się ładowanie stykowe. Hermann Stockinger

 

Zdaniem badacza nowy system nie tylko zaspokaja potrzebę wygodnego, zautomatyzowanego ładowania, ale również pozwala zwiększyć czas podłączenia pojazdu elektrycznego do sieci, co z kolei ułatwia kontrolę zużycia energii.

Technologia umożliwia umieszczenie pola stykowego dokładnie na poziomie nawierzchni, co pozwala wyeliminować stosy kabli, a ponadto taki system umożliwia zintegrowanie sieci ładowania z istniejącą infrastrukturą miejską. Hermann Stockinger

 

Dzięki wsparciu unijnemu firma mogła udoskonalić technologię Matrix Charging, przechodząc od prototypu do poziomu gotowości rynkowej. Taki postęp był możliwy dzięki zakrojonym na szeroką skalę badaniom pilotażowym realizowanym na przykładzie różnych zastosowań, w tym z wykorzystaniem floty pojazdów firmowych czy usług car-sharingu.

Dzięki współpracy z wiodącymi producentami i dostawcami z branży motoryzacyjnej, operatorami sieci i flot oraz planistami udało się nam spełnić wymagania dotyczące samych pojazdów oraz infrastruktury, co jest konieczne do wdrożenia zautomatyzowanych sieci ładowania. Hermann Stockinger

 

W oczekiwaniu na wprowadzenie systemu na rynek firma podejmuje również działania na rzecz dostosowania systemu Matrix Charging do międzynarodowych norm autonomicznego ładowania, w tym norm Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC) i Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO).

Choć urządzenia do zautomatyzowanego ładowania samochodów osobowych to najnowocześniejsza technologia, jak dotąd nie zostały one w sposób wystarczający ujęte w obowiązujących normach. Nasze uczestnictwo w organizacjach normalizacyjnych pozwala nam odgrywać wiodącą rolę w opracowywaniu standardów zautomatyzowanego ładowania stykowego. Hermann Stockinger

Inteligentna rewolucja w zakresie ładowania

Dzięki uczestnictwu firmy Easelink w projekcie technologia Matrix Charging zdobyła silną pozycję w tak lukratywnych branżach, jak motoryzacja czy infrastruktura.

Matrix Charging oferuje o wiele więcej niż tylko wygodne ładowanie. Ta technologia to przede wszystkim pierwszy krok do budowy rewolucyjnej, inteligentnej sieci ładowania – takiej, którą można w łatwy sposób zintegrować z już istniejącą infrastrukturą i która umożliwia korzystanie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Hermann Stockinger

 

Firma Easelink współpracuje obecnie z wiodącymi producentami i dostawcami z branży motoryzacyjnej nad serią usprawnień technologii Matrix Charging. Zespół kontynuuje również testy pilotażowe i przeprowadza demonstracje w różnych warunkach operacyjnych na całym świecie.

 

Źródło: Komisja Europejska

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).