Akumulatory 12V mają przyszłość | MOTOFAKTOR

Akumulatory 12V mają przyszłość

Exide Technologies zauważa rosnące znaczenie akumulatora 12V w przyszłości motoryzacji elektrycznej. Wynikać ma to z rozwoju pojazdów zelektryfikowanych.

  • Funkcja akumulatorów kwasowo-ołowiowych o napięciu 12V ewoluuje, ale pozostaną one ważnym elementem branży samochodowej w kolejnych latach
  • Exide to preferowany producent akumulatorów przez 70% marek samochodowych w Europie, jego modele AGM i EFB są mogą być stosowane do zasilania pojazdów hybrydowych i elektrycznych
  • Exide dostarcza narzędzia i ekspertyzę, aby pomóc warsztatom obsługującym pojazdy xEV
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Liczba różnych typów pojazdów zasilanych elektrycznie (xEV) rośnie stale ze względu na ciągłe zapotrzebowanie rządów i społeczeństw na zrównoważony rozwój i zerową emisję netto. W związku z tym rola akumulatora 12V ulega zmianie, przechodząc od tradycyjnych zastosowań (SLI, Start-Stop) do nowych rozwiązań. Mimo ewolucji, akumulator kwasowo-ołowiowy 12V pozostaje kluczowym elementem elektryfikacji pojazdów.

Akumulator 12V wspomaga HEV i BEV jako kluczowe źródło energii

Pojazdy xEV wykorzystują układy wysokiego i niskiego napięcia do zasilania. Układ wysokiego napięcia (300-800V) napędza silnik elektryczny, podczas gdy układ niskiego napięcia zasilany jest przez akumulator 12V i obsługuje różne systemy pojazdu. Te systemy zapewniają różne funkcje, takie jak podtrzymywanie zasilania dla systemów alarmowych i centralnego zamka, startowanie i monitorowanie procesu ładowania, rozruch pojazdu poprzez aktywację przekaźnika bezpieczeństwa, zasilanie rezerwowe i stabilizacja napięcia podczas jazdy, oraz obsługa systemów informacyjno-rozrywkowych, tempomatu i asystenta pasa ruchu. Układ niskiego napięcia obsługuje również funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa, takie jak wspomaganie kierownicy, ABS, wspomaganie hamulców, zamki w drzwiach, światła awaryjne i system e-call w przypadku awarii systemu.

Firmy motoryzacyjne coraz częściej implementują zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (ADAS) oraz funkcje jazdy autonomicznej, co sprawia, że rola akumulatorów wspomagających 12V staje się bardziej kluczowa dla zapewnienia niezawodności tych systemów oraz utrzymania bezpieczeństwa w każdym elektrycznym pojeździe.

Oferta Exide do HEV i BEV

Akumulatory kwasowo-ołowiowe o napięciu 12V są dostępne w różnych typach i technologiach, w tym konstrukcje z absorpcyjną matą szklaną (AGM) lub EFB (Enhanced Flooded Battery). Exide jest wiodącym producentem OEM i preferowanym dostawcą dla 70% europejskich marek samochodów. Ich linia akumulatorów AGM i EFB zdobyła uznanie na całym świecie, a Exide był pionierem w stosowaniu akumulatorów AGM w pojazdach z systemem Start-Stop.

Akumulatory AGM cechują się długotrwałą żywotnością oraz stabilną wydajnością podczas całego okresu użytkowania. Ich konstrukcja pozwala na ciągłe rozładowywanie i ładowanie, co sprawia, że są doskonałym rozwiązaniem nie tylko do zastosowań w pojazdach z systemem Start-Stop, ale także jako akumulatory wspomagające w pojazdach xEV.

Akumulatory Exide AGM cechuje solidny proces produkcji oraz konstrukcja, która ma minimalizować ryzyko awarii. Zapewniać mają nieprzerwaną obsługę i wspierać funkcje bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych oraz zautomatyzowanych systemach bezpieczeństwa. Dodatkowo, mają reagować najlepiej na obciążenia związane z systemami o podwyższonych wymaganiach dotyczących napięcia, takie jak autonomiczne hamowanie awaryjne czy sterowanie typu steer by wire.

Produkcja akumulatora AGM z Exide Technologies

EFB stanowi kolejne efektywne źródło zasilania systemów wspomagających w pojazdach xEV. Swoją skuteczność dowodzi poprzez wysoką akceptację ładunku oraz trwałość cykliczną, nawet przy obniżonym naładowaniu. Akumulatory EFB marki Exide, podobnie jak AGM, umożliwiać mają optymalizację odzysku energii z hamowania regeneracyjnego, co przyczynia się do maksymalnej oszczędności paliwa oraz redukcji emisji dwutlenku węgla.

Spokojna przyszłość przed akumulatorami 12V

Z ponad stuletnim doświadczeniem w branży oryginalnego wyposażenia (OE), firma Exide posiada wiedzę na temat aktualnego parku samochodowego oraz dane pochodzące z UE-27, Wielkiej Brytanii i EFTA. Dzięki temu jest w stanie prognozować przyszłość branży motoryzacyjnej, wskazując między innymi, że do 2028 roku 100% pojazdów będzie wymagało 12V źródła zasilania, a 56% pojazdów będzie wyposażonych w systemy Start-Stop. Ponadto, do 2030 roku 25% pojazdów stanowić będą hybrydy lub pojazdy elektryczne.

Przewidywane liczby mogą ulegać zmianom wraz z upływem czasu, jednak Exide jest pewne, że 12V akumulator kwasowo-ołowiowy pozostanie na rynku.

Inteligentne narzędzia i usługi warsztatowe są niezbędne

Tester Exide EBT965P

Exide uważa, że konserwacja zapobiegawcza i diagnostyka stanowią kluczowe obszary, na które powinny zwracać uwagę warsztaty, zwłaszcza że główną przyczyną awarii pojazdów hybrydowych i elektrycznych jest rozładowanie akumulatora 12V. Dlatego specjaliści powinni regularnie sprawdzać stan akumulatora, korzystając z testera, np. EBT-965P firmy Exide czy aplikacji EBTP, które umożliwiają szybką i skuteczną diagnostykę.

Należy pamiętać, że przy wymianie akumulatora w pojeździe (nie tylko elektrycznym) należy dobierać nowy zgodnie z technologią używaną w oryginalnym akumulatorze. Zamiana akumulatora typu AGM na inny może skutkować przedwczesną awarią. W przypadku EFB istnieje możliwość zastąpienia go akumulatorem AGM. Aby znaleźć odpowiedni akumulator, mechanicy mogą skorzystać z wyszukiwarki akumulatorów Exide, wpisując numer rejestracyjny, VIN pojazdu, numer części lub korzystając z funkcji cross reference. Wyszukiwarka pomoże ustalić lokalizację akumulatora oraz informuje czy po wymianie należy zrobić jego walidację.

Exide dostarcza mechanikom kompleksowe informacje, w tym krok po kroku instrukcje dotyczące wymiany akumulatora, lokalizację akumulatora, szacowany czas pracy oraz istotne dane dotyczące systemów wysokiego napięcia. Te informacje są łatwo dostępne dzięki darmowej wyszukiwarce Exide Battery Finder, dostępnej online lub w formie aplikacji.

Źródło: Exide Technologies

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).