CATL zaprezentowało baterię „Shenxing”, która zapewnia zasięg 400 km po 10-minutowym ładowaniu.
Masowa produkcja nowego rodzaju baterii jest planowana jeszcze w 2023 roku, natomiast pierwsze samochody w nią wyposażone dostępne będą na początku 2024 roku. Nowy rodzaj baterii pozwoli na osiągnie zasięgów na poziomie 700 km.
Bateria ta jest wykonana w technologii LFP, jednak można ją ładować w strategii 4C.
- 1C jest definiowane jako moc konieczna do naładowania baterii do pełna w ciągu godziny.
- 4C oznacza, że bateria do pełna zostanie naładowana w ¼ godziny, czyli w 15 minut.
CATL podczas prezentacji baterii zapewniło, że akumulator Shenxing ma lepszą wydajność w niskich temperaturach i można go naładować do 80 procent w 30 minut, nawet przy temperaturze -10°C.
23 czerwca 2022 r. firma CATL zaprezentowała baterię Qilin. Zeekr Zeekr 001 jest już oferowany z wersją akumulatora w tej technologii pozwalającą na zasięg ponad 1000 km.
19 kwietnia tego roku CATL zaprezentował swój pomysł na Condensed Battery (bateria skondensowana) drugiego dnia salonu samochodowego w Szanghaju, mówiąc, że gęstość energii pojedynczego ogniwa wynosi nawet 500 Wh/kg. Oczekuje się, że Condensed Battery firmy CATL będzie używany w samolotach elektrycznych i może być również używany w pojazdach elektrycznych, a wersja dla pojazdów elektrycznych będzie gotowa do masowej produkcji w ciągu roku.
Zarówno bateria Qilin, jak i bateria skondensowana mają wyższe koszty, przy czym wersja Zeekr 001 wykorzystująca wersję baterii Qilin o bardzo dużym zasięgu kosztuje około 100 000 juanów (14 000 USD) więcej niż zwykła wersja.
W przypadku Shenxing Battery, CATL celuje w przystępny cenowo rynek, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nie dominuje na rynku LFP.
- Według China Automotive Battery Innovation Alliance (CABIA), CATL jest największym chińskim producentem baterii, który w lipcu zainstalował w Chinach 13,47 GWh baterii zasilających, zajmując pierwsze miejsce z udziałem 41,79 procent.
- Na rynku trójskładnikowych akumulatorów litowo-jonowych CATL zajął w lipcu pierwsze miejsce z udziałem na poziomie 62,57% i zainstalowaną ilością 6,61 GWh, jednak CATL pozostawał w tyle za BYD na rynku akumulatorów LFP.
- Według CABIA, BYD zainstalował w lipcu 9,35 GWh baterii LFP, co stanowi 43,18 procent udziału w rynku LFP.
- CATL miał zainstalowaną bazę 6,86 GWh na rynku akumulatorów LFP w lipcu, zajmując drugie miejsce z udziałem 31,69 procent.
Źródło: CATL, CNEVpost