Zużycie łańcucha rozrządu i jego konsekwencje dla silnika | MOTOFAKTOR

Zużycie łańcucha rozrządu i jego konsekwencje dla silnika - rozwiązania SWAG

person Redakcja 29/06/2020

Firma SWAG tłumaczy przyczyny i skutki zużywania się łańcucha rozrządu we współczesnych silnikach spalinowych.

Szybkoobrotowe silniki montowane w samochodach osobowych i dostawczych często wyposażone są w metalowy łańcuch rozrządu, który pracuje wewnątrz silnika i jest smarowany olejem silnikowym. Łączy ze sobą wał korbowy z wałkiem rozrządu, co pozwala sterować otwieraniem i zamykaniem zaworów dolotowych i wylotowych.

 

Wraz z upływem czasu i eksploatacji łańcuch ulega stopniowemu wydłużeniu. To z kolei może prowadzić do problemów ze synchronizacją wału korbowego z wałkiem rozrządu, co uniemożliwia precyzyjne sterowanie fazami otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych i wylotowych. Skutkiem jest spadek osiągów silnika, zwiększona emisja, a w skrajnym przypadku uszkodzenie silnika.

 

Do rozciągnięcia napędu łańcuchowego może dojść w wielu elementach układu.

 

  • Łańcuch – zużywają się głównie sworznie i tulejki;
  • Koła zębate – powierzchnia współpracująca z łańcuchem rozrządu, zużycie zębów koła;
  • Napinacz – z biegiem czasu spada siła napinająca, co uniemożliwia kontrolę właściwego naprężenia łańcucha;
  • Prowadnica napinająca i prowadząca łańcucha – zużywają się podobnie jak i inne elementy, na powierzchni roboczej pojawiają się rowki.

Wraz z rozwojem konstrukcji silników spalinowych spada ich waga, pojemność, a jednocześnie rośnie moc. Szczególnie w wysilonych silnikach wysokoprężnych i benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa współpracujące i połączone ze sobą ruchome elementy poddawane są wysokim obciążeniom. Ze względu na coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin oraz stosowanie rozwiązań pozwalających je spełnić, takich jak układy start-stop, czy napędy hybrydowe, zachodzi również konieczność ograniczenia do minimum zużycia łańcucha rozrządu.

 

Ciągłe obciążenia obrotowe łańcucha i kół zębatych, połączone z siłami dynamicznymi wewnątrz silnika spalinowego przyczyniają się do zużycia. Również zjawisko starzenia oleju i pogarszania jego właściwości smarnych odgrywa tu znaczącą rolę. Na zużycie napędu łańcuchowego może mieć wpływ wiele czynników, takich jak chociażby stale powtarzający się ruch obrotowy ogniw lub tulejek względem nieruchomych sworzni, obecność nadmiernej ilości sadzy i kwasów w oleju, a także ciągła praca połączonych ze sobą elementów układu.

 

Łańcuch rozrządu ulega zużyciu, a pomiędzy powierzchniami, które są w bezpośrednim kontakcie, powstaje luz, dochodzi do rozciągania łańcucha oraz zmiany sposobu wchodzenia łańcucha na koła zębate. Zjawisko to zachodzi na rolkach łańcucha rolkowego oraz sworzniach i ogniwach. Może ono doprowadzić do osłabienia układu skutkującego uszkodzeniem napędu łańcuchowego.

 

Zestawy łańcucha rozrządu SWAG odpowiadają najnowszym rozwiązaniom technicznym. Stosowane są ulepszone elementy, które obejmują wzmocnione prowadnice łańcucha, posiadające zoptymalizowaną powierzchnię roboczą oraz doskonałej jakości łańcuchy z powłoką TRITAN. Powłoka ta redukuje tarcie, a tym samym zmniejsza zużycie mechaniczne, a także zapotrzebowanie na paliwo. Dostarczane w zestawach koła zębate zostały skonstruowane pod kątem obniżenia obciążenia łańcucha i napinaczy. Charakteryzują się poprawioną charakterystyką tłumienia. Cały zestaw naprawczy łańcucha rozrządu SWAG zapewnia znacznie poprawione parametry pracy w zakresie tarcia i wytrzymałości. Pozwala na pewną i bezpieczną eksploatację, pozytywnie wpływając na obniżenie hałasu, wibracji oraz uciążliwości pracy (NVH).

 

Marka SWAG należy do bilstein group – organizacji skupiającej kilka innych ugruntowanych marek. Cały asortyment łańcuchów rozrządu dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.

 

Artykuł sponsorowany przez bilstein group

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).