Wykonywana przez specjalistę odpowiednia konserwacja zacisków hamulcowych obejmuje szereg czynności, które zapewniają pełną sprawność tego komponentu. Dedykowane smary dla różnych elementów zacisków hamulcowych oraz stosowanie zestawów naprawczych do zacisków hamulcowych stanowią dwa główne sposoby skutecznej ich konserwacji.
1) Środki smarne:
Dobór odpowiedniego środka smarnego podczas konserwacji ma ogromne znaczenie dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego. Użycie nieodpowiedniego smaru jest wysoce niewskazane, ponieważ może spowodować zatłuszczenie prowadnic zacisku, które mogą stać się kwaśne. W takim przypadku wspornik może utracić możliwość poruszania się, co może prowadzić do przegrzewania się hamulców.
Rodzaj smaru stosowanego podczas konserwacji zależy od powierzchni styku, która wymaga smarowania. Odsłonięte punkty styku, takie jak punkty spoczynku na wspornikach i zaciskach, wymagają smaru, który nie tylko musi być w stanie wytrzymać wysokie temperatury wytwarzane przez hamowanie, ale też musi być wystarczająco odporny, aby uniknąć wypłukania go przez wodę.
Smar Brembo B-Quiet spełnia wszystkie te kryteria. Co więcej, w przeciwieństwie do popularnych smarów na bazie miedzi, jest on całkowicie wolny od metali, zapewniając dodatkową ochronę przed utlenianiem galwanicznym. Ten rodzaj smaru może być skutecznie stosowany w punktach spoczynku między metalowymi częściami klocka hamulcowego a zaciskiem. Jednak podczas nakładania go niezwykle ważne jest, aby smar ten był trzymany z dala od powierzchni ciernej klocków hamulcowych i tarcz, ponieważ może to pogorszyć skuteczność hamowania.
Prowadnice ślizgowe zacisku pływającego i powiązane z nimi sworznie wymagają stosowania innego rodzaju smaru. Gumowe części zacisku hamulcowego (uszczelki ochronne, osłony przeciwpyłowe, nasadki i gumowe osłony sworzni ślizgowych) są wytwarzane z EPDM — materiału zgodnego z płynami hamulcowymi DOT. EPDM wymaga specjalnego smaru zgodnego z tym materiałem.

Jak prawidłowo przeprowadzać konserwację zacisków hamulcowych?
- Sprawdzić i wyczyścić jarzmo zacisku hamulcowego i dokładnie wyczyścić miejsca montażu klocków hamulcowych.
- Nasmarować punkty styku między klockiem hamulcowym a zaciskiem specjalnym smarem, takim jak Brembo B-Quiet.
- Sprawdzić tłoczki, uszczelki, osłony i elementy ślizgowe zacisku, aby upewnić się, że są one wolne od uszkodzeń i korozji oraz że przesuwają się w płynny sposób. Wskazane jest również sprawdzenie, czy nie ma wycieków.
- Oczyścić i nasmarować sworznie ślizgowe zacisku specjalnym smarem kompatybilnym z gumą EPDM
- Należy używać smaru odpowiedniego dla każdego z komponentów.
- W przypadku uszkodzonych, skorodowanych lub wygiętych elementów należy wymienić je na komponenty nowe, o wysokiej jakości, na przykład z zestawu naprawczego do zacisków hamulcowych Brembo.
2) Zestawy naprawcze do zacisków hamulcowych:
Zaciski hamulcowe zawierają pewne części wewnętrzne, które z czasem mogą ulec zużyciu i zniszczeniu. Wynika to z normalnego tarcia ślizgowego, które w wyniku takich czynników, jak pogoda oraz obecność soli i środków chemicznych na drogach, może powodować korozję gumowych i metalowych części zacisków hamulcowych.
Gdy jeden lub więcej elementów zacisku hamulcowego ulegnie zużyciu bądź uszkodzeniu, problem można łatwo rozwiązać za pomocą zestawu naprawczego do zacisku hamulcowego. Zawiera on elementy zacisku, które są najbardziej narażone na zużycie, takie jak sworznie ślizgowe w zaciskach pływających, uszczelki przeciwpyłowe, uszczelki tłoczka i same tłoczki, a także niezbędny smar do każdego z elementów, na przykład smar silikonowy. Zdecydowanie jednak warto zlecać wszelkiego rodzaju naprawy specjalistom.