Zintegrowane zestawy piasty koła HBU3 - budowa i funkcja

person Redakcja 26/07/2019

Zintegrowane piasty koła HBU3 pozwalają niwelować skutki obciążeń promieniowych pochodzących od masy samochodu i osiowych pochodzących od sił skrętnych, które oddziałują na półoś samochodu.

Budowa piasty zintegrowanej trzeciej generacji obejmuje kołnierz do mocowania koła i tarczy hamulcowej oraz drugi kołnierz do przymocowania piasty do zawieszenia za pomocą trzech, czasem czterech śrub. W skład HBU3 wchodzi również łożysko kulkowe skośne dwurzędowe z dopasowanymi pierścieniami i zespołami kulek, odpowiadające za uzyskanie wymaganego luzu osiowego lub napięcia wstępnego. Kąty styku są zoptymalizowane odpowiednio do ściśle określonego napięcia wstępnego i wytrzymywania konkretnych warunków obciążenia koła.

 

Ważnymi elementami są również pierścienie magnetyczne oraz czujnik ABS, które odpowiadają za dostarczanie informacji do ECU np. o prędkości obrotowej koła, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania m.in systemu ABS.

 

W przypadku HBU3 bieżnie pierścienia zewnętrznego hartowane są indukcyjnie w celu poprawy jego wytrzymałości. Zintegrowane piasty HBU3 występują jednak w różnych odmianach. Jedną z nich jest model X-Tracker, przeznaczony do pojazdów klasy wyższej.

Na potrzeby samochodów luksusowych opracowaliśmy w SKF asymetryczną piastę SKF X-Tracker, w której zastosowano dwurzędowe łożysko kulkowe z różną ilością kulek w każdym rzędzie. Ta wyjątkowa, asymetryczna konstrukcja zwiększa nośność łożyska i jego trwałość eksploatacyjną oraz zapewnia większą sztywność pochylenia kół w porównaniu z tradycyjnymi, symetrycznymi zespołami piasty. Tomasz Ochman Technical Support Provider w firmie SKF

 

Z technicznego punktu widzenia warto poruszyć również kwestię smaru, jaki stosuje się w procesie produkcyjnym piast zintegrowanych. Co jasne, każdy producent ma swoje rozwiązanie. W przypadku piast HBU3 marki SKF stosowany jest specjalny smar o niskim współczynniku tarcia, który przeznaczony jest do wszystkich piast tego typu. Smar ten zmniejsza tarcie o około 9% bez wpływu na konstrukcję łożyska lub któregokolwiek innego elementu – dzięki temu jakość pracy łożyska nie jest zagrożona. Smar o niskim współczynniku tarcia do piast zintegrowanych przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 i poprawia ogólną sprawność pojazdu. Smar stosowany przez SKF zmniejsza pochłanianą ilość energii nawet o 9,5% w porównaniu ze standardowym smarem plastycznym.

Cechy konstrukcyjne trzeciej generacji zestawu zintegrowanej piasty HBU3 sprawiają, że są one najlepszą odpowiedzią na wciąż wzrastające oczekiwania co do zmniejszenia zużycia paliwa, masy pojazdu, poziomu hałasu oraz łatwości montażu. Jako, że HBU3 jest układem przykręcanym, serwisowanie pojazdów wyposażonych w to rozwiązanie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Kolejną zaletą w przypadku SKF jest fakt, że nasze części wykorzystywane są przede wszystkim na rynku OE. Dostarczanie takich samych podzespołów na rynek aftermarketowy podnosi jego jakość oraz zwiększa konkurencyjność warsztatów niezależnych. Tomasz Ochman

 

Źródło: SKF

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl