Zestawy sprężyn pomocniczych zawieszenia – głębsze spojrzenie | MOTOFAKTOR

Zestawy sprężyn pomocniczych zawieszenia – głębsze spojrzenie

Arnott wyjaśnia kompromisy, na jakie muszą iść producenci w zakresie zawieszenia, oraz jak akcesoryjny zestaw sprężyn powietrznych może je rozwiązać.

Układ zawieszenia samochodu dostawczego musi być bezpieczny, trwały i wytrzymały w celu zapewnienia odpowiednich warunków przewozu ładunków i/lub pasażerów oraz odpowiedniego poziomu komfortu. Problemem jest tu różnorodność konfiguracji, która powoduje konieczność dostosowania zawieszenia do wielu różnych rodzajów obciążenia. Zawieszenie testuje się bez obciążenia, z obciążeniem częściowym oraz w pełni obciążone i w każdych warunkach musi ono spełniać wymagane prawem standardy bezpieczeństwa.

Prawie wszyscy producenci pojazdów dostawczych korzystają ze sprawdzonych rozwiązań czy to ze sprężynami zwojowymi, czy resorami piórowymi. Zaletą sprężyn jest większy ogólny komfort prowadzenia, podczas gdy resory piórowe mogą przenosić większe obciążenia ze w względu na swoją progresywną charakterystykę pracy.

Kompromis

Kompromis na który muszą iść producenci samochodów dostawczych jest nie do uniknięcia, jako że zawieszenie musi być zdolne do pracy zarówno przy braku obciążenia, jak i przy obciążeniu całkowitym. Z tego powodu zawieszenia projektuje się dla średnich zakresów obciążeń, zapewniając maksymalny możliwy komfort przy podróżowaniu pustym samochodem oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa przy pełnym obciążeniu. W konsekwencji, zawieszenie może być zbyt twarde i powodować dyskomfort podczas jazdy „na pusto”. Z drugiej strony to samo zawieszenie może być zbyt delikatne do ciągłej jazdy z pełnym obciążeniem, o przeładowaniu nie wspominając. Doprowadza to do przedwczesnego zużycia elementów zawieszenia oraz niekomfortowej jazdy.

Podczas konfiguracji pojazdu, nabywca ma czasami możliwość wyboru na przykład wzmocnionego zawieszenia. Należy jednak pamiętać, że modyfikacje są wówczas niewielkie, jako że pojazd wciąż musi spełniać określone standardy bezpieczeństwa kiedy nie jest obciążony.

Jazda na krawędzi przeładowania

Wiemy już, że zawieszenie jest projektowane dla średnich zakresów obciążenia. Dlatego im większy ładunek tym większe obciążenie elementów oryginalnego zawieszenia. Nawet jeśli nabywca danego pojazdu zdaje sobie sprawę że często lub zawsze będzie przeciążał pojazd, wciąż musi polegać na zawieszeniu standardowym pracującym w określonym zakresie. Doskonałym przykładem takiej sytuacji jest kamper czyli dom na kółkach, który nigdy nie będzie jeździł bez obciążenia według specyfikacji producenta podwozia. Podstawowa masa kampera jest zawsze wyższa od standardowej, co znacznie ogranicza masę pozostałą do osiągnięcia dopuszczalnej masy całkowitej. Ma to wpływ na pracę zawieszenia, które niejako od startu musi przenosić obciążenia wyższe niż te, do których zostało zaprojektowane.

Rozwiązanie

Notorycznie mocno obciążony pojazd potrzebuje rozwiązania, które umożliwi odciążenie zawieszenia i załadunek większej masy. Wzmocnione sprężyny zawieszenia są rozwiązaniem ekonomicznym, jednak wciąż mówimy tu o kompromisie ze względu na ich stałą charakterystykę pracy. Taki układ będzie więc daleki od ideału, sprawiając że zawieszenie będzie zbyt twarde lub miękkie w zależności od obciążenia pojazdu.

Pomocnicze sprężyny powietrzne zapewniają możliwość regulacji wysokości zawieszenia w zależności od obciążenia. Miechy stabilizują zawieszenie, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa i komfortu. Stanowią więc wygodne i elastyczne rozwiązanie, ponieważ niezależne od tego czy pojazd jest pusty, permanentnie częściowo obciążony czy też w pełni obciążony, zawsze zapewniają najlepszy możliwy komfort prowadzenia, bezpieczeństwo i stabilność. Z racji tego, że zawieszenie nie jest nadmiernie obciążone miechy pomocnicze zapobiegają przedwczesnemu zużyciu jego elementów przedłużając całkowitą żywotność samochodu. Inne zalety, to możliwość zmiany wysokości zawieszenia np. podczas jazdy po wybojach czy manualne poziomowanie pojazdu na postoju. Ostatnia zaleta jest szczególnie interesująca z punktu widzenia kamperów.

Pomocnicze sprężyny powietrzne Arnott

Pomocnicze sprężyny powietrzne Arnott zostały zaprojektowane tak, aby wspomagać istniejące zawieszenie pojazdu zapewniając możliwość dołożenia dodatkowego obciążenia oraz zapobiegając jego osiadaniu. Zapewniać mają wreszcie większy komfort i stabilność podczas jazdy. Wszystkie miechy Arnott zostały zaprojektowane i przetestowane w USA lub w Holandii, a do ich wykonania zostały użyte komponenty najwyższej jakości. 35 lat doświadczenia w projektowaniu systemów zawieszeń pneumatycznych umożliwia tworzenie rozwiązań łatwych w montażu, z minimalną ilością połączeń mogących być źródłem nieszczelności.

Najnowszy produkt Arnott – zestaw pomocniczych sprężyn powietrznych AH-4471 do modeli Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer z lat 2006 do teraz umożliwia uzyskanie masy brutto pojazdu 4090 kg, a obciążenie tylnej osi może zostać zwiększone do 2240 kg dla podwozia na standardowych kołach 15 cali. Zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej zależy od lokalnych przepisów i może wymagać homologacji. Z tego względu Arnott oferuje zestawy z certyfikatem TÜV.

Źródło: Arnott

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).