Zasada 'Sprawdź i zmień’ | MOTOFAKTOR

Zasada 'Sprawdź i zmień'

Na rynku wtórnym istnieje kilka grup części pomijanych w trakcie standardowych przeglądów okresowych i serwisów. Z pewnością są to także paski wielorowkowe do napędu osprzętu.
Autor
12/03/2018

Przyczynę ignorowania kontroli systemu napędu pomocniczego można w dużej mierze upatrywać w tym, że jest on ogólnie bardzo niezawodny i niewielu producentów pojazdów określa w swoich harmonogramach przeglądów okres jego wymiany. Jednakże Dayco, wiodący dostawca pojedynczych części i kompletnych systemów napędu osprzętu dla pojazdów ciężarowych, zachęca warsztaty obsługujące floty do zwrócenia uwagi na system napędowy paskiem wielorowkowym, co jest z korzyścią zarówno dla użytkowników pojazdów, jak i zwiększenia własnych obrotów.

Sprawdź i zmień

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji pasków wykonanych na bazie gumy neoprenowej, paski wykonane z elastomeru EPDM, stosowane obecnie, zużywają się całkiem inaczej. Tak więc podczas gdy w trakcie użytkowania poprzednia generacja pasków zużywała się przez powstawanie pęknięć lub ubytków – niekiedy odcinki paska rzeczywiście stopniowo odpadały – obecne paski wielorowkowe wykonane w technologii EPDM zużywają się stopniowo, na podobieństwo zużywania się opony, co rzeczywiście jest trudniejsze do wykrycia.

 

W związku z tym mechanicy powinni wykorzystać przebieg pojazdu jako najważniejszy punkt odniesienia, co oznacza, że jeśli pojazd przejechał 100 000 lub więcej kilometrów, to pasek należy dokładnie sprawdzić, a jeśli wykazuje jakiekolwiek oznaki uszkodzenia lub zużycia, powinien on zostać automatycznie wymieniony.

 

Aby pomóc mechanikom w prawidłowej ocenie stanu paska, Dayco zaprojektowało przyrząd AWEARness, który używa trzech metod sprawdzenia czy pasek należy wymienić, czy też można go ponownie zamontować. Dwa najbardziej istotne elementy to wskaźnik zużycia, który określa utratę materiału i wskaźnik profilu, który pokazuje, czy pasek zachowuje prawidłowy kształt profilu. Pokazują one stopień zużycia i jeśli pasek nie przejdzie obu kontroli, to należy go wymienić.

Możliwości rynkowe

Stosując ogólnie przyjęty średni roczny przebieg od 125 000 do 160 000 km, praktycznie każda ciężarówka powinna podlegać zasadzie „sprawdź i zmień” co najmniej raz w roku, zapewniając przy tym warsztatom flotowym dodatkowe dochody.

Zakres i jakość

Dayco ma prawie 1500 referencji pasków wielorowkowych – z których 48 jest elastycznych i ponad 20 dwustronnych. Wszystkie one mają specyfikacje zgodną ze specyfikacją paska OE, co oznacza, że mechanicy mogą być pewni, że każdy pasek idealnie pasuje do odpowiedniej aplikacji.

 

Jako, że Dayco jest dostawcą kompletnych systemów dla producentów pojazdów, doskonale nadaje się do zaoferowania niezależnemu sektorowi pełnej gamy podzespołów, w tym napinaczy i kół pasowych wraz z szeroką gamą pasków. Oznacza to, że mechanicy są w stanie zamontować identyczny do oryginalnego zamiennik będąc pewnymi zapewnienia ich klientom odpowiedniej jakości.

 

Aby uzyskać więcej informacji na temat zgodności z OEM jakości produktów Dayco do przenoszenia mocy, warto odwiedzić www.dayco.com.

 

Źródło: Dayco Europe Srl
Zdjęcie: 
https://autotechnician.co.uk/ 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).