Z toru wyścigowego na drogi – technologia NGK | MOTOFAKTOR

Z toru wyścigowego na drogi - technologia NGK

W przypadku NGK Spark Plug – którego partnerami technicznymi są zespoły z Formuły 1, MotoGP, czy WRC - motorsport ma duże znaczenie.

Za każdym razem, gdy na rynku pojawia się nowy silnik spalinowy do samochodu lub motocykla, jego komponenty muszą spełniać stale rosnące wymagania. Od poprawy wydajności i efektywności zużycia paliwa po oszczędność miejsca i redukcję emisji – producenci części stale dążą do udoskonaleń, które zapewnią jeszcze lepszą jazdę. Jednak rozwijanie i testowanie tych nowych technologii do granic możliwości, zanim one pojawią się na drogach, jest wyzwaniem.

 

Dla firmy NGK Spark Plug istnieje jeden poligon doświadczalny, który bije wszystkie inne na głowę: tor wyścigowy i trasy rajdowe. Firma od ponad 50 lat jest bliskim partnerem technicznym sportów motorowych – nie tylko pomagając zespołom i kierowcom osiągać zwycięstwo, ale także przesuwając granice innowacji.

Najbardziej wymagające stanowisko testowe

Bezpośrednie zaangażowanie w sporty motorowe stanowi nieoceniony wkład w nasze produkty i naszą markę. Same badania laboratoryjne i próby drogowe nie wystarczą. Aby dostarczać stale ulepszane podzespoły silnika, które sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach jazdy, trzeba je sprawdzić w jeszcze bardziej ekstremalnym środowisku. I nie ma bardziej wymagającego stanowiska testowego niż sporty motorowe na najwyższym poziomie.

Regional President EMEA, President & CEO NGK Spark Plug Europe and Corporate Officer - Damien Germès

 

Odzwierciedlając to podejście, NGK Spark Plug oferuje wysokowydajne elementy układu zapłonowego i czujniki oraz doradztwo techniczne dla zespołów i kierowców pojazdów cztero- i dwukołowych, na torze i w terenie, a nawet na wodzie.

 

Bazując na swojej pozycji dostawcy oryginalnego wyposażenia dla światowych producentów samochodów i motocykli firma sponsoruje serie, zespoły lub zawodników międzynarodowych imprez sportowych, między innymi Formuły 1 (F1), Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), SuperGT, MotoGP, Mistrzostw Świata w Motocrossie (MXGP), Mistrzostw Świata Superbike’ów (WSBK), Mistrzostw Świata w żużlu i Trialu.

 

Chociaż ciężka praca stojąca za tymi partnerstwami pozostaje niewidoczna dla publiczności, obecność logo NGK Spark Plug na samochodach, motocyklach i kaskach sprawiła, że firma jest dobrze rozpoznawalną marką.

Wyścig do przodu

Wśród niezliczonych zespołów i kierowców, którzy zaistnieli w historii sportów motorowych przy wsparciu NGK Spark Plug, poszczególne zespoły są zwykle zaopatrywane w świece zapłonowe z gamy sportowej.

 

Te świece o najwyższej wydajności zostały opracowane specjalnie po to, aby sprostać wyjątkowym obciążeniom w trakcie rywalizacji. Prędkości silnika podczas wyścigu często przekraczają 15 000 obr./min. Temperatura, ciśnienie i drgania w komorze spalania są tak ogromne, że standardowe elektrody masy mogą pęknąć lub stopić się.

 

Z tych powodów świece zapłonowe sportowe często posiadają specjalnie zaprojektowane elektrody masy – lub – dla szczególnie ekstremalnych zastosowań – wersję z elektrodą masy w kształcie pierścienia, w której iskra przeskakuje z elektrody środkowej do elektrody masy.

Świece zapłonowe sportowe NGK Spark Plug

Świece zapłonowe sportowe NGK Spark Plug charakteryzują:

 

  • 88 numerów części opracowanych specjalnie dla precyzyjnie dostrojonych silników w warunkach wyścigowych;
  • Kompaktowe i lekkie, cienkie lub ciężkie – świece sportowe są specjalnie zaprojektowane do każdego silnika, dla potrzeb inżynierów wyścigowych;
  • Mogą wykorzystywać elektrody irydowe lub platynowe dla większej trwałości i wymagań dotyczących niższego napięcia;
  • Niektóre konstrukcje posiadają elektrody masy w kształcie pierścieni, aby poradzić sobie z temperaturą, ciśnieniem i drganiami;
  • Opcje z gwintowanym zaciskiem;
  • Wysoki współczynnik wartości cieplnej, skuteczne odprowadzanie ciepła, aby utrzymywać optymalną temperaturę.

Pobudzanie innowacji dla pojazdów czterokołowych

W niektórych przypadkach NGK Spark Plug tworzy partnerstwa techniczne z głównymi producentami silników w celu opracowania dostosowanych do potrzeb komponentów wyścigowych. Długoletnie partnerstwo z Formułą 1 to tylko jeden z takich przykładów.

 

W 1964 roku firma połączyła siły z Hondą – również jej pierwszym klientem oryginalnego wyposażenia – po raz pierwszy uczestnicząc w wydarzeniach sportowych. W kolejnym roku konstruktor odniósł pierwsze zwycięstwo w Grand Prix. Wkrótce części NGK Spark Plug były instalowane w wielu innych silnikach F1; a do 2013 roku wsparcie firmy pomogło osiągnąć imponujący wynik 300 zwycięstw w wyścigach oraz ponad 30 mistrzostwach świata kierowców i konstruktorów. Dziś firma jest partnerem technicznym zespołu Scuderia Ferrari, którego kierowcami są Sebastian Vettel i Charles Leclerc.

 

Zdolność twórcy produktu do zaprojektowania gwarantowanego, dynamicznego zapłonu przy najbardziej ekstremalnych wyładowaniach iskrowych, drganiach i różnicach temperatur występujących w F1 była częścią tego sukcesu. Charakterystyka termiczna świecy F1 również musi być wyjątkowa: jej zdolność do rozpraszania ciepła może być równie ważna jak sam zapłon.

 

Jednak dla NGK Spark Plug sukces na torze to tylko część tej historii.

Możemy być ekspertami w inspirowaniu zespołów wyścigowych, ale nasza motywacja jest znacznie głębsza. Przede wszystkim wykorzystujemy tę wiedzę do ulepszenia naszego oryginalnego wyposażenia i produktów na rynku wtórnym, aby przynieść korzyść klientom i zwykłym kierowcom. Na przykład, nasze technologie produkcji świec zapłonowych z zastosowaniem metalu szlachetnego i świec z iskrzeniem poślizgowym miały swój początek w F1, ale teraz są powszechnym oryginalnym wyposażeniem samochodów osobowych. Dają szereg korzyści w zakresie prowadzenia pojazdu i dla środowiska, co przynosi pożytek nam wszystkim.

- Damien Germès

 

Oprócz F1 części NGK Spark Plug są również używane przez zespoły producentów samochodów w równie ekstremalnych warunkach zaśnieżonych lasów i skalistych górskich przełęczy Rajdowych Mistrzostw Świata. Do tej pory firma przyczyniła się do 14 tytułów w klasyfikacjach producentów i 17 tytułów w klasyfikacjach kierowców w tym sporcie.

 

W sezonie 2019 firma dostarczała części wyścigowe dla Citroëna Total. Jest także partnerem technicznym zespołu M-Sport Ford, którego samochody Fiesta z silnikiem EcoBoost, kierowane przez Elfyna Evansa i Teemu Suninena, są wyposażone w zaawansowane świece zapłonowe i czujniki tlenu NGK Spark Plug.

 

Współpraca M-Sport Ford z NGK Spark Plug trwa od ponad 10 lat.

Jest to relacja, która działa dobrze po obu stronach. Rajdy bardzo różnią się od innych sportów motorowych. Wyścigi odbywają się w 14 krajach, a warunki wahają się od -20° C w śniegach Szwecji do 40° C meksykańskiej fali upałów. Możesz jechać na drogach szutrowych lub na dużej wysokości. Musimy mieć zaufanie do partnerów i części, które oni dostarczają na każde zawody. Komunikacja jest regularna i efektywna. Inżynierowie z M-Sport, Ford i NGK Spark Plug ściśle współpracują ze sobą na co dzień. Co więcej, NGK Spark Plug również w pełni angażuje się w sezon, zapraszając gości do oglądania każdego wyścigu. W sprawie czegoś tak istotnego jak element silnika nie można sobie pozwolić, aby coś poszło nie tak. Bardzo ważna jest solidność partnera technicznego - a firma NGK Spark Plug nigdy nas nie zawiodła.

Sponsor Account & Events Manager zespołu M-Sport - Rebecca Patterson

Technologie dla pojazdów dwukołowych

Zrozumienie innowacji osiągnięto również dzięki 30-letniemu zaangażowaniu firmy NGK Spark Plug na arenie wyścigów motocyklowych.

 

Każda klasa stanowi inne, o wysokim obciążeniu środowisko zapłonu: w MotoGP używane są motocykle produkowane fabrycznie; w Mistrzostwach Superbike’ów startują zmodyfikowane motocykle uliczne; w Motocrossie są akrobacje i kurz do pokonania; z kolei podczas jazdy na żużlu motocykle osiągają prędkość ponad 110 km/h z jednym tylko stałym biegiem.

 

Dostrzegając to, NGK Spark Plug korzysta z każdej okazji, aby uczestniczyć w różnych wydarzeniach. Do wyścigów klasy premium, MotoGP, opracowuje się świece zapłonowe wykonane specjalnie dla zespołów Monster Energy Yamaha i Repsol Honda. Wśród motocyklistów, którzy korzystali z tego wsparcia w 2019 r. jest Marc Márquez z Hondy, obecny mistrz świata MotoGP; a także Valentino Rossi, wielokrotny mistrz świata z zespołu Yamahy.

 

Firma z równym zaangażowaniem wspiera także inne zespoły motocyklowe i indywidualnych motocyklistów w różnych kategoriach wyścigowych, jak: Racing Energy Kawasaki Racing Team w MXGP oraz uznany zespół Repsol Honda TrialGP z wielokrotnym mistrzem świata Toni Bou.

 

Sponsoring indywidualny obejmuje zawodników z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemiec i Libanu startujących w mistrzostwach, takich jak Speedway GP, Moto2, U.A.E. Sportbike Championship w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz wyścigach szosowych, takich jak Isle of Man TT. Współpraca ta umożliwia utalentowanym motocyklistom i zespołom korzystanie z nazwy i wiedzy technicznej NGK Spark Plug, a także zapewnia marce istotne informacje zwrotne na temat wydajności części.

Jesteśmy niezmiernie dumni z naszego wieloletniego zaangażowania w sporty motorowe - nie tylko na najwyższym poziomie, ale także w niszowe zespoły i amatorów-entuzjastów. Oprócz pomagania im w wygrywaniu, nieustannie ustanawiamy nowe standardy technologii podzespołów, które poprawiają codzienną jazdę. To silna motywacja, która pozostanie częścią naszej strategii na wiele lat.

- Damien Germès

 

Źródło: NGK Spark Plug

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).