Dane IBMR Samar wykazały, że w styczniu 2024 zarejestrowano w Polsce 72 742 importowane używane auta osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony (+24,6% r/r).
Dane Instytutu pokazują, że miniony miesiąc był już siódmym z rzędu z rosnącym importem aut używanych. Prognoza na ten rok to ok. 870 – 900 tys. sztuk. Wyraźną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 66 006 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 44,3% więcej niż rok temu. Import pojazdów użytkowych – 6 736 sztuk – jest o 26,9% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut nieco spadł i dla aut sprowadzonych w styczniu 2024 roku wyniósł 12,18 roku, tj. o ok. 9 miesięcy mniej w porównaniu do stycznia 2023. Decydujący wpływ na wciąż jednak zaawansowany wiek mają auta osobowe z silnikami benzynowymi (12,91 roku).
Jeśli chodzi o popularność marek sprowadzanych pojazdów, to wśród samochodów osobowych I miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy auta – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4 (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi jedynie 104 sztuki). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski (dane: IBRM Samar):
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 51,7%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+66,0%) oraz Norwegia (56,1%). Najniższy – 9,6% – Francja.
Komentarz AAA AUTO
Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO. Fot. AAA AUTO
„Duży wzrost importu samochodów używanych to zła wiadomość dla polskiego rynku, ponieważ zdecydowana większość z nich ma ponad 10 lat i dalej będzie się starzeć, pogarszając tym samym jakość polskiej floty samochodowej. Trend ten zauważa również Komisja Europejska, która przygotowuje obecnie pod obrady Rady Europejskiej i Parlamentu Europejskiego działania mające na celu odmłodzenie floty samochodowej w krajach UE. Starsze samochody są nie tylko ryzykowne pod względem stanu technicznego czy problemów z ich pochodzeniem, ale również stanowią znacznie większe obciążenie dla środowiska niż nowoczesne auta spełniające surowe wymogi emisji spalin oraz bezemisyjne samochody elektryczne“– powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.