Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów | MOTOFAKTOR

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

person Redakcja 2/09/2016

Automatyczna skrzynia biegów nie będzie sprawiać problemów tak długo, jak tylko zapewni się jej właściwe smarowanie.

Olej w automatycznej skrzyni biegów pełni bowiem szczególne funkcje: jednocześnie odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego w konwerterze, zapewnia smarowanie przekładniom planetarnym kolejnych biegów, chłodzi przekładnię i jest czynnikiem umożliwiającym sterowanie. Jednak zupełnie jakby na przekór tym licznym zadaniom, operacja wymiany oleju ATF jest operacją trudną i dlatego często zaniedbywaną.

 

Przy klasycznej metodzie spuszczania oleju ze skrzyni automatycznej, polegającej na odkręceniu jej miski olejowej, pojawia się problem braku możliwości wymiany oleju uwięzionego w przekładni hydrokinetycznej (konwerterze). W niepamięć odchodzą tak wygodne rozwiązania, jak chociażby w poczciwych Mercedesach W124, gdzie konwerter miał swój własny korek spustu oleju.

 

Dziś w większości przypadków grawitacyjne spuszczanie oleju nie pozwala więc spuścić medium uwięzionego ani w konwerterze, ani zespole zaworów sterujących. Dlatego opracowano metodę tzw. dynamicznej wymiany oleju i jest ona stosowana przez niektóre wyspecjalizowane warsztaty. Wymiana oleju w pracującym obiegu, przy użyciu stacji Liqui Moly Gear Tronic, daje dobre efekty i jest doskonałym uzupełnieniem klasycznego sposobu spuszczania oleju, połączonego z wymianą filtra wewnętrznego.

 

Jednak trzeba przyznać, że niezależnie od stosowanej metody, największym grzechem wielu kierowców jest niewymienianie oleju w ogóle. Zwiedzeni klarowną konsystencją i niezmienionym, czerwonym kolorem oleju ATF na bagnecie pozostają oni jedynie przy kontroli poziomu. Tymczasem to niemal gwarantowany sposób na zniszczenie skrzyni. Nie ma skrzyni niewymagającej wymiany oleju. Fakt, że jest ona zalecana stosunkowo rzadko (np. co 3 lata), powinien być jedynie impulsem do tego, aby stosować produkty absolutnie najwyższej jakości. Warto zainwestować na przykład w oleje marki Liqui Moly. Ten niemiecki producent ma w swojej ofercie sześć różnych olejów ATF, dopasowanych do skrzyń różnych marek oraz osobny olej do przekładni dwusprzęgłowych. Płyny te wyróżniają się wysoką stabilnością temperaturową i dużą odpornością na starzenie.

 

W przypadku zakupu samochodu używanego o bliżej nieznanej historii warto zdecydować się na użycie Dodatku do płukania ATF bezpośrednio przed pierwszą wymianą oleju. Preparat rozpuszcza osady i pozwala je usunąć ze skrzyni, co wydłuża trwałość układu sterowania. W przypadku skrzyń automatycznych mających już delikatne wycieki przydatny może się okazać Dodatek ATF, który spulchnia uszczelnienia, pozwalając na zmniejszenie wycieków bez zagęszczania oleju. Fakt, iż są to preparaty oferowane przez renomowany koncern olejowy gwarantuje, iż będą one bezpieczne dla skrzyni automatycznej.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).