Wykorzystanie oscyloskopu testera diagnostycznego KTS 590

person Redakcja 3/07/2019

O zagadnieniu mówi Jacek Pochopień, ekspert techniczny marki Bosch.

Pomiary oscyloskopowe dla transmisji cyfrowej CAN stanowią cenną informację diagnostyczną, dlatego warto skorzystać w przypadku niektórych marek, takich jak np. Opel, z szybkiego dostępu do magistral danych poprzez gniazdo diagnostyczne OBD.

 

1. Do wykonania pomiarów oscyloskopowych, w celu przedstawienia dodatkowych możliwości testera diagnostycznego KTS 590, został wybrany pojazd Opel Astra J 1.7 CDTI, którego gniazdo diagnostyczne umieszczone jest od strony kierowcy po lewej stronie (rys.1).

Rys. 1

2. Na początek sprawdzamy, jakie rodzaje transmisji występują w tym pojeździe, korzystając ze schematu elektrycznego “sieć połączeń” (rys. 2), dostępnego w programie ESI[tronic] w punkcie “schematy połączeń”. Schemat dla gniazda diagnostycznego X9.2 przedstawia cztery magistrale danych, których klasy szybkości transmisji danych opisane są w legendzie schematu jako CAN A, CAN B, CAN C.

Rys. 2

3. W tym pojeździe występują dwie magistrale CAN klasy C, dlatego schemat “elektromechaniczne wspomaganie kierownicy 4.3” (rys. 3) ma dwie magistrale danych – CAN C-1 oraz CAN C-2.

Rys. 3

4. Przyporządkowanie układów do poszczególnych transmisji CAN w gnieździe diagnostycznym (rys. 4) jest dostępne w tabeli rozmieszczenia pinów (rys.5).

tabela rozmieszczenia pinów:

Rys. 5

5. Informacje uzyskane z ESI[tronic] wykorzystujemy do sprawdzenia magistral danych bezpośrednio w gnieździe diagnostycznym, podłączając tester diagnostyczny KTS 590 (fot. 1, fot. 2) bez podłączania przewodów pomiarowych pod kanał 1 (CH1, żółty, niebieski), kanał 2 (CH2, czerwony, czarny).

Fot. 1
Fot. 2

6. Jak to jest możliwe, że bez wykorzystania przewodów pomiarowych do kanału 1 i 2 wykonamy pomiar oscyloskopowy? Odpowiedź tkwi w dodatkowych możliwościach testera diagnostycznego KTS 590: po wyborze funkcji oscyloskop (rys. 6) zaznaczamy punkt pin (rys. 7), aktywując oscyloskop dla obwodów elektronicznych przewodu diagnostycznego OBD podłączonego pod gniazdo diagnostyczne (fot. 1). Po dokonaniu ustawień oscyloskopu możemy przystąpić do pomiarów oscyloskopowych np. dla magistrali danych CAN C-1, wybierając na podstawie tabeli rozmieszczenia pinów (rys. 5) styk 14 CAN Lo (PIN14 Signal 1 on) oraz styk 6 CAN Hi (PIN6 Signal 2 on).

Rys. 6
Rys. 7

7. Przebieg oscyloskopowy na rys. 8 przedstawia typowy sygnał dla magistrali CAN o szybkości transmisji 500 kb/s; sygnał dla przewodu CAN H oraz przewodu CAN L ma poprawne wartości napięć, co można potwierdzić, wykorzystując dokumentację ESI[tronic] (rys. 9). Transmisję CAN C-2 możemy zdiagnozować bezpośrednio po wybraniu na ekranie oscyloskopu, korzystając ponownie z tabeli rozmieszczenia pinów (rys. 5) styk 13 CAN Lo (PIN13 Signal 1 on) oraz styk 12 CAN Hi (PIN12 Signal 2 on).

Rys. 8
Rys. 9

8. Przebieg oscyloskopowy na rys. 10 przedstawia typowy sygnał dla magistrali CAN o szybkości transmisji 500 kb/s; sygnał dla przewodu CAN H oraz przewodu CAN L ma poprawne wartości napięć, co można potwierdzić, wykorzystując dokumentację ESI[tronic] (rys. 11). Dla przedstawionego pojazdu układy komfortu połączone są transmisją jednoprzewodową CAN, którą możemy również zdiagnozować poprzez pomiar oscyloskopowy w gnieździe diagnostycznym. W tym celu bierzemy tylko jednokanałowy pomiar po wybraniu na ekranie oscyloskopu, korzystając z tabeli rozmieszczenia pinów (rys.5) styk 1 CAN Hi (PIN1 Signal 1 on).

Rys. 10
Rys. 11

9. Przebieg oscyloskopowy na rys. 12 przedstawia typowy sygnał dla magistrali CAN jednoprzewodowej w firmie Opel określanej mianem magistrala CAN Low-Speed.

Rys. 12

Podsumowanie

Producenci pojazdów stosują zróżnicowane rozwiązania magistral transmisji cyfrowych, co należy sprawdzić przed przystąpieniem do pomiarów przebiegów oscyloskopowych; przytoczony przykład dotyczy jedynie marki Opel.

 

Treść artykułu pochodzi z magazynu Bosch Autospec.

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl