Wodór nieodległą nadzieją dla zeroemisyjności | MOTOFAKTOR

Wodór nieodległą nadzieją dla zeroemisyjności

person Redakcja 28/07/2023

Eksperci przewidują, że przed końcem 2030 r. pojazdy wodorowe będą realną alternatywą dla obecnych rozwiązań. FORVIA istotnie przyspiesza tempo tych zmian.

 

Globalnie, w ciągu ostatnich lat, notuje się rosnące zainteresowanie wodorem jako alternatywnym źródłem energii. Obecnie na świecie realizowanych jest ponad 1000 projektów związanych z jego wykorzystaniem. W samym 2022 roku ogłoszono ponad 300 nowych inicjatyw w tej dziedzinie. Co istotne, Polska odpowiada za 14% europejskiej produkcji wodoru – łączna produkcja to około milion ton.

 

Zmiany te dodatkowo stymuluje Unia Europejska, która wydaje właśnie dokument pt. „Strategia wodorowa dla Europy neutralnej dla klimatu” stawiając ambitny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2025. Z kolei pojekt nowelizacji Prawa Energetycznego oraz niektórych innych ustaw poddawany jest pracom legislacyjnym. Biznes, aby odpowiedzieć ofertą na zachodzące zmiany również bierze sprawy w swoje ręce. Jednak, aby wykorzystać pełny potencjał wodoru jako źródła energii, niezbędne są inwestycje w technologię i infrastrukturę.

Wodorowa nadzieja

Wodór może rozwiązać dwa kluczowe wyzwania stojące przed globalną gospodarką — niezależność energetyczną oraz konieczność transformacji energetycznej, czyli przejścia na zdekarbonizowane źródła energii. W efekcie zaobserwować można zdecydowane zaangażowanie największych światowych rządów — Chin, Japonii, USA czy krajów Europy — w rozwój technologii wodorowych. Wodór stał się bowiem kluczowym elementem procesu dekarbonizacji gospodarki.

 

Do tej pory jednak samochody wodorowe były raczej technologiczną ciekawostką niż praktycznym rozwiązaniem. W 2021 roku po Polsce jeździło zaledwie 78 pojazdów napędzanych wodorem, a pierwsze stacje wodoru powstały w naszym kraju dopiero w 2022 roku. Obecnie stacje do tankowania wodoru działają w kilku miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Pomimo tego, możemy mówić o kroku milowym a wręcz rewolucji, jaka z dużym prawdopodobieństwem czeka nas w najbliższych latach.

Początek dużej zmiany status quo

By zmiana ta była możliwa, niezbędna jest współpraca wielu podmiotów z różnych dziedzin. Wdrożenie wodorowych technologii wymaga integracji know-how i połączenia wysiłków na różnych etapach łańcucha — od produkcji, przez magazynowanie i dystrybucję, aż po jego ostateczne zastosowanie.

 

Obecnie, globalne zużycie wodoru stanowi mniej niż 2% światowej energii, ale według Rady Wodorowej, może ono wzrosnąć nawet do 25% w 2050 roku. Oznacza to, że już do 2030 r. wodór może stać się paliwem napędzającym od 10 do 15 milionów samochodów osobowych oraz 500 tysięcy pojazdów ciężarowych — tłumaczy Yves Dumoulin Hydrogen Solutions Senior VP w FORVII/ Starszy wiceprezes ds. Rozwiązań w FORVIA i dodaje – W FORVIA prowadzimy zaawansowane prace nad tym, aby na to wyzwanie odpowiedzieć i sprawić, że niskoemisyjne paliwo i pojazdy będą dostępne dla wszystkich.

Od foteli do Bentleya po ogniwa paliwowe

FORVIA skupia się nie tylko na produkcji ogniw paliwowych, które przekształcają wodór w energię elektryczną, ale również na bezpiecznej i przystępnej technologii magazynowania wodoru. Firma dąży do modelowania rynku, kierując swoje wysiłki ku dwóm głównym wyzwaniom: przystępności cenowej oraz wygody użytkowania.

 

Priorytetem, w całym spektrum działań wokół wodorowej rewolucji, jest przyspieszenie procesu „odzyskiwania” wodoru i ułatwienie jego wykorzystania jako paliwa przyszłości — dodaje Yves Dumoulin, Hydrogen Solutions Senior VP w FORVII/ Starszy wiceprezes ds. Rozwiązań w FORVII. — Pracujemy nad rozwinięciem technologii, które uczynią wodór dostępnym dla wszystkich — podkreśla.

 

FORVIA prowadzi również działania mające na celu promowanie infrastruktury wodorowej, która umożliwi łatwe i przystępne cenowo korzystanie z technologii wodorowych. Firma podkreśla, że kluczowe jest zapewnienie wygody dla potencjalnego użytkownika, który powinien mieć możliwość łatwego tankowania samochodu w czasie porównywalnym z tradycyjnym paliwem. Nie mniej, dla firmy liczy się też spełnienie wszelkich standardów bezpieczeństwa w całym procesie operacyjnym, przy jednoczesnej edukacji społeczeństwa w obszarze szeroko pojętych korzyści z wykorzystywania wodoru zarówno w branży samochodowej, jak i poza nią.

 

Źródło: FORVIA

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).