Wkrótce może zabraknąć miejsc pracy dla… kierowców?

person Adrian Januszkiewicz 15/06/2019

Do 2025 roku jedna trzecia pojazdów ciężarowych zjeżdżających z linii produkcyjnych będzie wysoce autonomiczna – wskazuje firma doradcza MC Kinsey.

Pozwoli to zaoszczędzić nawet 80% czasu pracy ponieważ tyle średnio zajmuje samo prowadzenie pojazdu. Według raportu PwC, w Polsce jest obecnie około 600-650 tys. zawodowych kierowców, ale – jak wskazują eksperci Personnel Service – w perspektywie kilkunastu lat autonomiczne samochody mogą wyeliminować z rynku kilkadziesiąt tysięcy takich miejsc pracy.

Autonomiczne pojazdy sprawdzą się przede wszystkim na długich trasach, na autostradach, wykonując dużą część pracy kierowców i ograniczając w ten sposób czas wymagany na odpoczynek. Dzięki temu wydajność jednego takiego pracownika dla przedsiębiorstwa zdecydowanie wzrasta, redukując liczbę miejsc pracy na rynku. Tym bardziej, że wiele firm zaczyna inwestować także w automatyzację floty małych samochodów dostawczych np. takich jeżdżących na stałych, niedługich trasach. W efekcie w ciągu kilkunastu lat możemy spodziewać się spadku liczby miejsc pracy dla kierowców nawet o kilkadziesiąt tysięcy. Krzysztof Inglot Prezes Personnel Service, ekspert rynku pracy

 

Jak dodają eksperci Personnel Service, automatyzacja floty w małych firmach przekłada się nie tylko na ograniczenie kosztów, ale także w znaczącym stopniu na poprawę jakości usług.  Z danych Renault-Nissan-Mitsubishi wynika, że aż 55% małych przedsiębiorstw wierzy, że w ciągu najbliższych 20 lat ich flota stanie się w pełni autonomiczna.

Automatyzacja nie taka straszna

Pojazdy autonomiczne wykorzystywane do transportu towarów na długich trasach pozwolą ograniczyć najbardziej żmudną część pracy kierowców, dzięki czemu będą mogli jechać dłużej, poświęcając mniej czasu na obowiązkowe przystanki. Jak zauważają eksperci Personnel Service, takie rozwiązanie wpłynie pozytywnie na płynność działalności w firmach ograniczając problemy z zatrudnieniem kierowców. Jednocześnie nie sprawi ono, że zawód kierowcy pojazdu ciężarowego zupełnie zniknie – człowiek za kółkiem nadal pozostanie niezastąpiony podczas skomplikowanych manewrów, np. konieczności zawracania na zatłoczonych parkingach.

Rozwój aut autonomicznych wpłynie na zmniejszenie liczby miejsc pracy dla kierowców ciężarówek, kurierów czy taksówkarzy, ale równocześnie stworzy wokół siebie całkowicie nowy ekosystem, który zapewni ludziom zatrudnienie przy m.in. zarządzaniu flotą i relacjami z klientem, tworzeniu inteligentnych miast, a także w punktach ładowania, czyszczenia i naprawy pojazdów. Wiele przyszłych zawodów wciąż pozostaje nieznana. I chociaż producenci zapewniają, że pierwsze samojezdne auta trafią do sprzedaży w ciągu kilku lat, na ich popularyzację potrzeba będzie następnych kilkunastu. Przed nami jeszcze wiele wyzwań, jak np. wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych obejmujących takie samochody. Szczęśliwie, Europa pozostaje nieco w tyle za USA czy Chinami, w których automatyzacja nabrała większego rozpędu, dzięki czemu mamy okazję lepiej przygotować się do nadchodzących wyzwań. Jacek Opala Exact Systems

 

Źródło: Personnel Service

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl